منیره شکرویان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، درباره تاثیر نماشگاه کتاب در برندسازی آثار پدیدآورندگان، اظهار کرد: ساخت برند برای پدیدآورندگان کتاب در یک فرصت کوتاه و جایی به نام نمایشگاه ممکن نیست و شاید لازم باشد سالها برای آن وقت و هزینه کرد اما در هر نقطه از مسیر از جمله بزنگاهی مثل همین نمایشگاه کتاب، اتخاذ یک استراتژی درست این قدرت را دارد که انقلابی را در روند فعالیت پدیدآورندگان کتاب بهوجود بیاورد و آنها را به اوج برساند.
وی با بیان اینکه عکس این موضوع هم صادق است، افزود: یک اشتباه ناخودآگاه نیز میتواند تمام آنچه که پدیدآورندگان تاکنون ساخته و پرداختهاند را نابود کند و آنها را به نقط صفر برگرداند تا جایی که در بدترین حالت حتی ممکن است برای همیشه حمایت و جایگاه خود را هم در بین مردم و سطح جامعه از دست بدهند، از همین رو برای دوری از چنین اتفاق ناگواری، پدیدآورندگان باید استراتژی خود را بر پایهای محکم بنا کنند و گامهای مراحل برندینگ را بهدرستی بردارند، در این صورت، برندی قدرتمند میسازند که مقاوم خواهد بود و بهراحتی از بین نمیرود.
نویسنده کتاب «چشمانم به حرف آمد چکه شد» درباره سهم پدیدآورندگن بومی در استفاده از نمایشگاه کتاب، گفت: بازاریابی در محل و هنگام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب، بر عهده پدیدآورندگان داخلی چه ناشران بزرگ فعال و مستقر در پایتخت و چه ناشران کوچک شهرستانی است که بهعنوان غرفه دار بومی در نمایشگاه حاضر میشوند.
وی تصریح کرد: ازآنجایی که بیشتر شرکتکنندگان در این رویداد، چندان با بازاریابی نمایشگاهی آشنایی ندارند و حتی در سطح تخصصی و دانشگاهی هم آنطور که شایسته است به این موضوع پرداخته نشده به همین دلیل بیشتر صاحبان انتشارات بومی هنگام حضور و غرفهداری در نمایشگاه کتاب، نتایج مطلوبی به دست نمی آورند چرا که آگاهی چندانی وجود ندارد تا از فرصت مطلوب حضور در چنین نمایشگاهی نهایت بهرهبرداری شود، بنابراین باید قبل از شرکت در نمایشگاه، فرآیند صحیح و اصول درست رفتار نمایشگاهی در حیطه تولید و عرضه را لحاظ کنند تا بتوانند در انجام فعالیتها موفق باشند.
شکرویان درباره ارتباط پدیدآورندگان بومی با مخاطبان نمایشگاه کتاب، ادامه داد: اینکه به چه صورت تعداد بازدیدکنندگان از غرفه نمایشگاه بیشتر شود پرسشی است که ذهن بسیاری از مشارکتکنندگان نمایشگاه را درگیر خود میکند چون هدف اصلی حضور در هر نمایشگاهی، جذب بازدیدکنندگان، برقراری ارتباط و سپس فروش است.
وی خاطرنشان کرد: بدون تردید داشتن غرفه در نمایشگاه کتاب موقعیت مطلوبی است که پدیدآورندگان می توانند با مراجعان و مخاطبان خود در این محل، ارتباط برقرار کرده و مشتریان بالقوه را فیلتر کنند که این موضوع میتواند به شرکت پدیدآورندگان و حضور برند آنها در نمایشگاه کتاب کمک کند.
این نویسنده اظهار کرد: اما برای انجام این کار، پدیدآورندگان باید درک دقیقی از آنچه که بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب به دنبال آن هستند، داشته باشند، آنها میتوانند در مورد علم خرید و بازاریابی برند خود بیشتر بدانند تا به این آگاهی دست یابند چه کاری باید انجام دهند که برند خود را در چنین نمایشگاههایی برجسته کنند.
نظر شما