پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
همایش ادبی «گلگشت سعدی» در سعدیه برگزار می شود

فارس- دبیر اجرایی گروه فرهنگی «شاهدان شیراز» از برپایی یادمان حضرت سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان با عنوان «گلگشت سعدی» در روز اول اردیبهشت ۱۴۰۳ در سعدیه شیراز خبر داد.

سید محی الدین حسینی ارسنجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز با اعلام این خبر که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان امسال یاد روز سعدی را متفاوت تر از سالهای قبل و با مشارکت گروههای فرهنگی و انجمنهای ادبی شیراز و استان فارس بویژه گروه فرهنگی شاهدان شیراز برگزار می کند، گفت: مقام و موقعیت جناب سعدی در شعر و ادب پارسی بسیار والا و بالاست و هم او و دیگر همتای شیرازی خود یعنی حافظ لسان الغیب بر شعر پارسی و تمامی شاعران بزرگ دنیا تاثیرگذاریهای لازم داشته و دارند و تا دنیا دنیاست این تاثیرگذاری را خواهند داشت.

وی گفت: مجموعه تاریخی نصیر نظام همواره حامی اجرای رویدادهای مهم بافت تاریخی شیراز است و در اجرای دوره های ادبی از جمله حافظ خوانی و سعدی خوانی، شاهنامه خوانی و مولوی خوانی نقش آفرین بودند.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ شیراز و فارس اضافه کرد: درباره سعدی به خاطر پیچیدگی های افکار و در عین حال سادگی های کلامی و همه فهم بودن زبان سعدی که به نظم شعرهای زیبا و جالب خصوصاً غزلیات عاشقانه و قصاید پند آموز داشته و یا در نثر که بهترین حکایات و امثله را در زبان و ادب پارسی به کار برده حرف و سخن و نقد و نظر بسیار است اما چه کسی باید از سعدی و شعر و متن او سخن گوید؟ قدر مسلم سعدی دوستان، سعدی شناسان، سعدی پژوهان و همه دوستداران شعر و ادبیات فارسی باید به دنبال شناخت و شناساندن این گوهر های ناب علم و حکمت و عرفان و انسانیت باشند.

حسینی ارسنجانی با اشاره به تلاش دولتمردان بویژه مدیران دستگاههای فرهنگی برای برپایی جلسات و رویدادهای ادبی و از جمله برگزاری همایشهای سالانه یاد روز حافظ و سعدی و دیگر مشاهیر رجال و نام آوران شیراز و فارس افزود: شان و شخصیت مفاخر ملی و جهانی شیراز و فارس آنقدرها بالا و همه گیر است که نباید صرفاً به یک جلسه یا یادمان و همایش نازل و برنامه ای رفع تکلیفی درباره این چهره های نامدار محدود یا بسنده شود.

به گفته او، مقام منیع سعدی دربین شعرای متقدم و متاخر و ادیبان معاصر برکسی پوشیده نیست و شعر رسا و بیان اعجاز انگیز این پادشاه سخن خود معرف و مبین جایگاه اوست از این جهت باید با توجه به محبوبیت همگانی سعدی در برنامه های یادمان و بررسی افکار و آثار سعدی همه مردم از هر قشر و نژاد و آیین و…حضورداشته باشند و سعدی را صرفاً شیرازی و ایرانی ندانیم چرا که سعدی علیه الرحمه فیلسوفی انسانی و حکیمی جهانی و چهره ای فراتر از مرزهای جغرافیایی است.

این فعال فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: نگاه همه جانبه سعدی به مردم ایران و بویژه نگاه ژرف و عالمانه این شیرازی خالص به شهر شیراز و داشته هایش در هفتصد و اندی سال قبل از یک سو و جامعه شناسی و جامع نگری او درباره امور مختلف زندگی و نصایح پدرانه و مشفقانه وی در کنار بیمها و امیدها و نکته ها و مثلهای رایج در متون منثور و دیوان منظوم او از بزرگی فکر و اندیشه و وسعت دانش و علو درجات عرفانی و خداشناسی سعدی حکایت دارد.

دبیر اجرایی گروه فرهنگی شاهدان شیراز تصریح کرد: در یادمان ملی جناب شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی جمع کثیری از سعدی پژوهان و سعدی شناسان و دوستداران شعر و ادب پارسی بویژه روسای انجمنهای ادبی و شاعران پارسی، فرهنگوران و اعضای گروههای ادبی وابسته به گروه فرهنگی شاهدان شیراز دراین همایش حضور دارند.

به گزارش ایبنا؛ عصر روز شنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۴ تا ۶ در تالار سعدی آرامگاه سعدی نشست هم اندیشی و تجلیل از مقام بزرگ سعدی برگزار و ورود عموم به مجموعه تاریخی سعدیه و حضور در همایش ادبی «گلگشت سعدی» رایگان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها