دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
کتاب «جامعه‌شناسی قتل‌های ناموسی» منتشر شد

خوزستان-نویسنده و پژوهشگر اجتماعی خوزستانی با اعلام انتشار کتاب «جامعه‌شناسی قتل‌های ناموسی»، گفت: در این کتاب به بررسی پدیده‌ قتل‌های ناموسی در جامعه ، تفاوت انگیزه‌ها و ارتباط این نوع قتل‌ها با کوئیرها و تراجنسیت‌ها پرداختم.

محمد نبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، بیان کرد: کتاب جامعه‌شناسی قتل‌های ناموسی توسط انتشارات راز نهان به بررسی چرایی بروز پدیده قتل‌های ناموسی در جامعه، تفاوت انگیزه‌ها، ارتباط این نوع قتل‌ها با کوئیرها و تراجنسیت‌ها و.. با بهره‌گیری از نظریه‌های اجتماعی همچون نظریه «عصبیت» ابن‌خلدون، نظریه «جهان افسار گسیخته» جهانی‌شدن، نظریه فشارساختاری، نظریه اجتماعی‌کوئیر و نظریه انگ‌اجتماعی گافمن و.. می‌پردازد.

نبهان با بیان اینکه در این پژوهش کوشیدم برای اولین بار در حوزه اجتماعی در ایران و احتمالاً در جهان دست به تقسیم بندی انواع قتل‌های ناموسی بزنم، اظهار کرد: در این کتاب با بررسی نظریه‌ها و مدل‌های گوناگون انگ‌زنی به تحلیل و واکاوی مسئله از حیث حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی قانونی پرداختم.

وی ادامه داد: در این کتاب به نقش کاربردی موسسات مدنی در قتل‌های ناموسی و همچنین برای اولین بار در کشور به طور مفصل به نظریه و خاستگاه کوئیر پرداخته شده است.

پژوهشگر خوزستانی با اشاره به روش‌های پژوهشی انجام شده در این کتاب عنوان کرد: این پژوهش، با روش تحلیل تماتیک، در حوزه پژوهش کیفی انجام شده است. و تلاش کردم در حد امکان ساختار علمی - پژوهشی آن محفوظ بماند، از این روی بخشی از داده‌های ناب این پژوهش نیز برای بهره‌گیری دیگر محققان در این کتاب قرار داده شده است.

نبهانی گفت: این کتاب برای پژوهشگرانی که در رشته‌‎های مطالعات زنان، جامعه شناسی، روانشناسی و حقوق که در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، می‌تواند مفید باشد.

محمد نبهان پژوهشگر علوم اجتماعی و دانشجوی دکترای رشته جامعه شناسی اقتصادی و توسعه است که در کنار مطالعات تخصصی خود، به طور متمرکز به مساله خشونت، برچسب زنی و قتل‌های ناموسی می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها