پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
ماجرای عید فطر را برای کودکان و نوجوانان در قالب داستان روایت کردم

مجید ملامحمدی، نویسنده کتاب «من عید فطر هستم» در این کتاب ماجرای عید فطر را برای گروه سنی «ب» و «ج» به شیوه داستانی روایت کرده است.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): «سال دوم هجرت بود. خداوند به مسلمانان یک جایزه آسمانی داد. حضرت محمد (ص) پیامبر بزرگ خدا به خاطر آن جایزه بزرگ خدا را شکر کرد و گفت: عید فطر هدیه‌ای است که از طرف خداوند به مردان و زنان امت من داده شده است. خداوند پیش از من چنین هدیه‌ای را به هیچ‌کس نداده بود…».

پاراگرافی که خواندید برشی از کتاب «من عید فطر هستم» جلد سوم از مجموعه پنج‌جلدی «عیدهای اسلامی» است که مجید ملامحمدی آن را نوشته، سیدحسام‌الدین طباطبایی تصویرگری کرده و انتشارات نوای مدرسه منتشر کرده است.

عیدهای اسلامی برای مسلمانان بسیار مهم و هرکدام دارای مناسک خاصی هستند. کودکان نیز همواره در پی آن هستند تا بدانند علت به وجود آمدن این عیدها چیست. در این کتاب کودکان و نوجوانان در قالب داستانی زیبا و دل‌نشین با فلسفه روزه و روزه گرفتن و تاریخچه و مناسک عید فطر آشنا می‌شوند و در پایان دعای امام سجاد (ع) در روز عید فطر را به زبان فارسی می‌خوانند.

شکل کلی هر کتاب از این مجموعه پنج‌جلدی به گونه‌ای است که در آن هرکدام از مناسبت‌ها (اعیاد) به‌عنوان راوی در قالب داستان ظاهر می‌شوند و این راوی خود را به کودکان و نوجوانان معرفی می‌کند. مجید ملامحمدی، نویسنده کتاب درباره این عید مسلمانان و اهمیت شناساندن آن به کودکان و نوجوانان به خبرنگار ایبنا گفت:

- کتاب «من عید فطر هستم» جلد سوم از مجموعه داستانی پنج‌جلدی «عیدهای اسلامی» برای چه گروه سنی نوشته شده است؟

این کتاب برای گروه سنی «ب» و «ج» تألیف شده؛ اما برای گروه سنی «د» و کسانی که در ابتدای نوجوانی هستند نیز مناسب است.

- در این کتاب، عید فطر را چطور برای مخاطبان کتاب توضیح داده‌اید؟

در خانواده‌های مذهبی بچه‌ها با ماه رمضان و روزه، انس و الفت زیادی دارند. قبل از اینکه به سن تکلیف برسند به تبعیت از بزرگ‌ترها و برای ورود به این ماه مبارک، روزه کله‌گنجشکی می‌گیرند؛ به همین خاطر پایان ماه مبارک رمضان و عید فطر برای آن‌ها جذابیت ویژه‌تری دارد. در این کتاب ماجرای عید فطر را در قالب داستان از زمان امام حسن مجتبی (ع) درآوردم و براساس آن، به شکلی جذاب و نثری روان برای بچه‌ها توضیح دادم که روزه‌داران پایان ماه مبارک رمضان را به شکرانه عمل به دستورات خداوند و گرفتن یک ماه روزه در سلامت، جشن و عید می‌گیرند.

- به نظر شما چطور می‌توان کودکان و نوجوانان را در جشن عید فطر شریک کرد و آن‌ها را به فضای این مناسبت نزدیک‌تر کرد؟

به نظر من اگر خانواده (پدر، مادر و بزرگ‌ترها) به روزه، اطاعت و بندگی خدا، اعمال، رفتار و دعاهای منصوب به این ماه، اهتمام بورزند و بچه‌ها هم با گرفتن روزه کله‌گنجشکی و ورود به سفره بندگی و ضیافت خداوند در این مسیر معنوی، در کنار بزرگ‌ترها حضور داشته باشند و این اتفاقات خوب و مبارک را از نزدیک ببینند و لمس کنند، با اصل روزه و ماه رمضان انس گرفته و آشنا می‌شوند که این خود، مقدمه‌ای بر شناخت عید فطر است. درک این نکته که عید فطر لطف و عیدی خداوند به بندگان خوب و خالصش به پاس اجرای دستورات او در ماه مبارک رمضان است، موجب می‌شود بچه‌ها در جشن عید فطر و شیرینی شادی پایان ماه مبارک رمضان با بزرگ‌ترهای خود شریک شوند.

- تعداد کتاب‌های کودک و نوجوان با موضوع عیدهای اسلامی در بازار کتاب بسیار کم است. برای بهبود این وضعیت چه باید کرد؟

بله، تعداد کتاب‌هایی که درباره عیدهای اسلامی، به‌ویژه عید فطر نوشته شده بسیار کم است و نسبت به نیاز جامعه ایرانی برای آشنایی بچه‌ها با مباحث روزه، ماه رمضان، عید فطر و مأنوس‌شدن آن‌ها با این اعیاد بزرگ و باارزش، تعداد آن کافی نیست.

نویسندگان عزیز باید اهتمام بیشتری بورزند و مراکز فرهنگی و انتشارات‌های فعال در حوزه چاپ و نشر کودک نیز به این مسئله توجه ویژه‌تری داشته باشند. امید است با حمایت‌های ناشران، فضای خوب و مناسبی برای نویسندگان فراهم شده تا قصه‌ها، داستان‌ها و کتاب‌های به‌روزتر و پربارتری را درباره روزه، بندگی و اطاعت از خدا، عید فطر و شادی‌های حاصل از این جشن در قالب داستان‌های کوتاه و بلند، رمان و همچنین کتاب‌های شعر مختص به کودک و نوجوان که جای آن بسیار در باز نشر خالی است، تألیف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها