چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
«عید گنجشک‌ها» فرا رسید

تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر یک گنجشک بفهمد اسم روزه بچه‌ها، روزه کله خودش است چه واکنشی از خود نشان می‌دهد؟ روایت قصه کتاب «عید گنجشک‌ها» اینقدر جذاب است که «نوک‌ریزه» هم روزه می‌گیرد؛ اما به نظر شما اسم روزه گنجشک‌ها هم کله‌گنجشکی است؟!

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فهیمه ایمانی، مربی کتابخوانی و مروج کتاب کودک و نوجوان: با موضوع عید سعید فطر تقریباً می‌توان گفت هیچ کتاب کودکی نوشته و منتشر نشده است. کلرژوبرت که نویسنده نام‌آشنای آثار دینی برای کودکان است، اثر «عید گنجشک‌ها» را با همکاری مؤسسه امام موسی صدر و با استناد به جمله زیبایی از او نوشته و تصویرگری کرده است. عنوان کتاب بسیار بدیع است؛ نویسنده روزه کله‌گنجشکی ماه رمضان و عید فطر را با هم پیوند زده و عنوان «عید گنجشک‌ها» را خلق کرده است‌. درواقع یک تیر و دو نشان بوده! هم به مفهوم روزه کله‌گنجشکی و هم به عید فطر پرداخته است.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر یک گنجشک بفهمد اسم روزه بچه‌ها، روزه کله خودش است چه واکنشی از خود نشان می‌دهد؟ روایت قصه این کتاب اینقدر جذاب است که «نوک‌ریزه» هم روزه می‌گیرد؛ اما به نظر شما اسم روزه گنجشک‌ها هم کله‌گنجشکی است؟! اینکه عید فطر عید سایر جانداران چون گنجشک‌ها و مورچه‌ها نیز هست، می‌تواند تعبیر بسیار دلنشینی برای کودکان باشد. نویسنده «روزه کله‌گنجشکی» را ابزار داستان‌پردازی می‌کند و با آن یک قصه کوتاه روایت می‌شود.

بخش متفاوت کتاب انتخاب اسم برای گنجشک قصه است. او که «نوک‌ریزه» نام دارد با امیرعلی در داستان دیالوگ دارد. در این کتاب به تعامل انسان با اشیا و حیوانات و پرنده‌ها به خوبی اشاره می‌شود. «روزه کله‌گنجشکی» را فقط یک عنوان نمی‌داند و سعی در انس‌گرفتن کودک با مفاهیم تربیتی دارد.

تصویرگری کتاب‌های کلر ژوبرت هم در کتاب‌های «عید گنجشک‌ها»، «مثل تو بانوی من فاطمه» و «قهرمان به شکل خودم» تقریباً یکسان است و این نوع تصویرگری با صورت‌های بزرگ و فضای خانه و حیاط گویا به امضای این نویسنده تبدیل شده است. تصویرگری با تنوع رنگی و استفاده از رنگ‌های گرم از ویژگی‌های هنر ژوبرت است.در این کتاب ما شاهد این تنوع رنگی در رنگ‌بندی لباس مادربزرگ و نماز عید فطر هستیم. تصویرگری صفحه ۱۷ کتاب که نماز عید فطر را با سجاده‌ها و چادرهای رنگی و در فضای محله نشان می‌دهد، شاهکار کتاب است.

مقایسه روزه کله‌گنجشکی با روزه کله‌مورچه‌ای و صبحانه غولی عید فطر، روایت کتاب را شیرین‌تر می‌کند. نویسنده از مورچه که از کوچک‌ترین موجودات طبیعت است نیز غافل نشده و در محور داستان از آن بهره گرفته است. فطریه حتی به مورچه‌ها نیز تعلق گرفته است و این امر درک مفهوم فطریه را برای کودک آسان می‌کند. مادربزرگ برای توضیح مفهوم فطریه به امیرعلی جملات زیبایی را بیان می‌کند که از جملات درخشان کتاب است.

در انتهای کتاب، امام موسی صدر به کودکان معرفی و خاطره‌ای از او بیان می‌شود. می‌توان گفت این خاطره به قدری برای کودکان جذاب است که امکان قصه‌پردازی در کتابی مجزا را نیز دارد. فعالیت‌های مرتبط کتابخوانی که در کتاب‌های کلر ژوبرت در «رود آبی» شاهدش هستیم باعث جذابیت بیشتر کتاب شده است و می‌تواند راه را برای تسهیلگر کتاب کودک هموارتر کند. جمله‌ای که از امام موسی صدر است و داستان بر مبنای آن نوشته شده، در متن به زیبایی با زبان قصه بیان شده و انسان‌ها را در خوشحالی عید نه‌تنها با سایر انسان‌ها بلکه حتی با سایر جانداران نیز شریک می‌کند.

کتاب «عید گنجشک‌ها» اولین کتاب مؤسسه امام موسی صدر است که با همکاری انتشارات رود آبی برای کودکان منتشر شده است. این کتاب بسیار مناسب و خوش‌خوانی برای کودکان بالای ۷ سال به شمار می‌رود و می‌تواند عیدی عید فطر آن‌ها از سوی والدین‌شان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط