دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
«هدیه‌ی ماه نورانی» برای کودکان مسلمان جهان

در روزهای مبارک مهمانی خدا بسیاری از والدین در پی این هستند که با روش‌های جدید تربیتی، کودکان خود را علاقه‌مند به آداب و اعمال عبادی این ماه مبارک کنند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فهیمه ایمانی، مربی کتابخوانی و مروج کتاب کودک و نوجوان: در روزهای مبارک مهمانی خدا بسیاری از والدین در پی این هستند که با روش‌های جدید تربیتی، کودکان خود را علاقه‌مند به آداب و اعمال عبادی این ماه مبارک کنند. خرید یک کتاب مناسب سن کودک پیرامون این ماه مبارک و ارائه آن به او، شاید یکی از بهترین راهکارها باشد!

کتاب «هدیه‌ی ماه نورانی» نوشته ربیعه یورک لومبارد را ثناسادات میرعرب زیرنظر لیلا کاشانی وحید (دارای دکترای روان‌شناسی) ترجمه نموده و از کتاب‌های خوب ترجمه در این زمینه است. پیش‌تر از این هم چاپ کتاب‌های خوبی چون کتاب «آبی سربلند» با ترجمه کاشانی وحید پیرامون حجاب را از نشر مهرسا شاهد بودیم. لیلا کاشانی وحید از آن‌دست مترجم‌هایی است که با «آبی سربلند»، «تو بی‌نظیری»، «هدیه‌ی ماه نورانی» و … به مخاطبان ثابت کرده که کاملاً با دغدغه و گزینش‌شده به سراغ ترجمه کتاب‌ها می‌رود و از این حیث، کتاب‌های حائز اهمیتی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان داشته است.

«هدیه‌ی ماه نورانی» پیرامون دختری به نام لیلاست که ارتباط خوبی با مادربزرگش دارد و تلاش می‌کند در کنار والدین، اعمال عبادی ماه مبارک رمضان را انجام دهد. او در این راستا راه‌های زیادی را امتحان می‌کند تا قلبش نورانی شود. «هدیه‌ی ماه نورانی» با زبان قصه، اعمال عبادی ماه رمضان و شادی ورود به این ماه را در کودکان نهادینه می‌کند. اینکه کودک متوجه می‌شود هم‌زمان تمام مسلمانان جهان از کشورهای مختلف روزه‌دار هستند حس متفاوتی را در او ایجاد می‌کند و او را با آداب و رسوم مسلمانان جهان آشنا می‌کند.

بهتر است تسهیلگر بعد از بلندخوانی کتاب، با فعالیت‌های مرتبط کتاب در محوریت خاطرات کودک از ماه رمضان و نشانه‌های بومی این ماه، سبب انس بیشتر کودک با مفاهیم بومی و دینی شود. علاوه‌بر این، انتظار می‌رود تسهیلگر به تفاوت بین مسلمانان جهان که ممکن است بعد از مطالعه کتاب درباره‌اش پرسشی داشته باشد، اشاره کند که از این قبیل‌اند: حجاب متفاوت و غذاهای مختلف ماه رمضان. این کتاب تصاویر بسیار رنگارنگ و جذابی دارد مثل صفحات آغازین کتاب که در مورد آذین‌بستن خانه در ماه مبارک رمضان است‌. تصویرگری کتاب را لورا کِی هورتون انجام داده است. شاید بهترین تعبیر این کتاب تعبیر «نورانی‌شدن قلب» هنگام انجام کار خیر است که به صورت غیرمستقیم کودک را با اثرات اعمال عبادی آشنا می‌کند. ارتباط خوب لیلا با مادربزرگش و انگشتر قلب مشترک در دست‌هایشان به خوبی نشان می‌دهد اعمال عبادی می‌تواند عنصر مشترکی باشد که نسل‌های مختلف را در کنار هم قرار می‌دهد.

این کتاب از نقش نماز جماعت در تحکیم روابط خانوادگی هم غافل نشده و تصویرگری بسیار خوبی در این زمینه دارد. پدر به عنوان الگو در انجام کارهای خیر معرفی شده که اشاره به نقش والدین به عنوان الگو در زندگی کودکان دارد. در انتهای کتاب در راستای کمک لیلا به مادربزرگ در پخت افطاری، به خوبی به مخاطب این مفهوم را منتقل می‌کند که کودکان حتی با مشارکت در کار خیر می‌توانند در ثواب آن شریک باشند. در دو صفحه پایانی کتاب، نویسنده مفهوم تزکیه نفس و از خودگذشتگی در ماه رمضان را به خوبی با امتناع از خوردن یک تکه پیتزا توسط لیلا نشان می‌دهد و کودک را آماده دریافت این مفاهیم دینی می‌کند. «کودکان حتی قبل از رسیدن به تکلیف هم در این ماه می‌توانند قلب‌های نورانی‌تری داشته باشند»؛ این همان پیام کتاب است.

در کنار نکات مثبت فراوان، انتقاداتی هم به کتاب وارد است‌. نویسنده انجام کارهایی چون خواندن قرآن یا کمک به فقرا را برای لیلا امکان‌پذیر ندانسته است؛ در حالی‌که تلاش برای حفظ قرآن یا کمک به فقرا همراه پدر و مادر از بهترین روش‌های علاقه‌مندسازی کودکان به آداب دینی است. همچنین تعارض حجاب مادربزرگ و مادر در تصاویر کتاب ممکن است توسط کودکان پرسیده شود. در مجموع «هدیه‌ی ماه نورانی» یکی از بهترین کتاب‌ها برای هر کودک مسلمان است تا به خوبی، شادی ورود به ماه رمضان را در قلب خود احساس کند و برای برداشتن قدم‌های خوب هرچند کوچک، تلاش کند. امیدوارم شما هم در کنار کودک‌تان این کتاب را مطالعه کنید و قلبی نورانی‌تر داشته باشید!

اخطار! با توجه به اینکه اسامی و تصاویر غذاها در این کتاب متنوع است، لطفاً این کتاب را بعد از افطار برای کودکان بخوانید!

این کتاب را انتشارات مهرسا در ۳۲ صفحه مصور رنگی و به بهای ۴۵ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط