دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰
تدبر و تعقل در آیات گام اساسی انس با قرآن است

خوزستان- مدرس حوزه و دانشگاه گفت: تدبر وتعقل در آیات قرانی گام اساسی انس با قرآن اس .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، احمد آل مبارک شامگاه یکشنبه درنشست تخصصی تفسیر قرآن کریم از منظر رهبری در پانزدهمین قرآن و عترت خوزستان با اشاره به اینکه انس با قرآن در مجموع فرهنگ‌های لغت به معنای آرامش و الفت است؛ اظهار کرد: مشکل اساسی جوامع امروزی نداشتن آرامش است که راه حل اساسی رفع تمامی مشکلات جامعه انس گرفتن با قرآن کریم است.

تحقق جامعه آرمانی و برپایی حکومت اسلامی بر محوریت قرآن نگاه ویژه رهبری است

وی با بیان اینکه رهبری نگاه ویژه‌ای نسبت به رواج یافتن قرآن کریم درجامعه دارد؛ گفت: تحقق جامعه آرمانی و برپایی حکومت اسلامی برمحوریت قرآن کریم از جمله نگاه ویژه رهبری است.

آل مبارک تصریح کرد: توجه به قرآن، خواندن دقیق قرآن، تامل وتدبر در آن و عملی سازی مراحل قبل در زندگی آثار و برکاتی را نصیب انسان می‌کند.

وی با بیان اینکه انس در مقابل وحشت می‌آید، افزود: زمانی که انسان با قرآن کریم انس بگیرد هیچ ترس و وحشتی نصیب او نمی‌شود که ملاک آن آیه قرآنی «اولیا الله لا خوف علیهم ولاهم یحزنون» یعنی اوالیاء خداوند ترس و ناراحتی ندارند.

وی درخصوص انس با قران در روایات اهل بیت عنوان کرد: در روایاتی از امام علی (ع) فرمودند: «هرکس با قرآن انس بگیرد از جدایی دوستان وحشت نمی‌کند» زیرا قرآن انیس و همدم آن‌ها است.

افراد اهل تدبر در آیات قرآنی برترین هستند

آل مبارک با بیان اینکه امام باقر فرمود: قاریان قرآن سه گونه هستند؛ ادامه داد: گروه اول قاریانی‌که به دنبال کسب سرمایه، فخرومباهات هستند، افرادی که اهل خواند قرآن‌اند ولی آداب قرآن را رعایت نمی‌کنند وگروه سوم افرادی که اهل تدبیر و تفکر در آیات قرآنی هستند که برترین هستند.

این مفسرقرآنی افزود: گام اساسی برای ارتباط و انس با قرآن آشنایی با متن قرآنی، خواندن آن و تدبر و تفکر در آن است که صرفاً فقط خواندن قرآن کریم کفایت نمی‌کند بلکه افراد باید درآیات و تفسیر آن‌ها تدبر وتعقل کنند.

آل مبارک با اشاره به اینکه خواندن قران آدابی دارد، عنوان کرد: قرآن را نباید باعجله وسرسری و به صورت منبری خواند بلکه باید دلی و با توجه و تامل خوانده شود، تا آثار پر برکت آن در زندگی احساس شود.

وی با بیان اینکه رهبری تاکید فروانی بر حاکمیت قرآنی دارد؛، خاطرنشان کرد: به حمدالهی انقلاب اسلامی، دولت اسلامی و کشور اسلامی با الهام گرفتن از انس با قرآن تشکیل شده اما درحال حاضر درصدر تشکیل تمدن اسلامی برطبق آموزه‌ه‌ها و معارف قرآنی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها