جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
راز گره به همراه نقوش هندسی و نقش‌های تزیینی اسلامی

کتاب «راز گره؛ آموزش هنر گره چینی و نوآوری» نوشتهٔ حسین صدقی در نوبت اول با ۵۰۰ نسخه و ۲۳۲ صفحه با موضوع طراحی هندسی و نقش‌های تزیینی اسلامی به قیمت ۳۹۵ هزار تومان از انتشارات کتاب‌سرای میر دشتی منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «راز گره؛ آموزش هنر گره چینی و نوآوری» نوشتهٔ حسین صدقی در نوبت اول با ۵۰۰ نسخه و ۲۳۲ صفحه با موضوع طراحی هندسی و نقش‌های تزیینی اسلامی به قیمت ۳۹۵ هزار تومان از انتشارات کتاب‌سرای میر دشتی منتشر شده است.

کتاب «راز گره؛ آموزش هنر گره چینی و نوآوری» در دو فصل کامل با موضوعات مرتبط به‌عنوان کتاب گردآوری شده است. در فصل اول به عناوینی چون: هندسه اسلامی، اصول اساسی ترسیم‌های هندسی، رسم عمود از نقطه بر خط، تقسیم پاره‌خط به قسمت‌های مساوی، تقسیم زاویه به قسمت‌های مساوی، روش ترسیم مثلث متساوی‌الاضلاع، سه خطی محاط بر دایره (تکه)، ترسیم چهارضلعی محاط بر دایره (مربع)، رسم مربع قناس، ترسیم مستطیل، تقسیم دایره به قسمت‌های مساوی، نقوش هندسی، روش‌های گسترش نقوش هندسی، روش شبکه زیر ساختی شعاعی، شبکه، گسترش نقوش هندسی و روش تولید و گسترش شبکه‌های چندضلعی و همچنین در فصل دوم به عناوین گره و نوآوری در رسم گره اشاره شده است.

حسین صدقی به‌عنوان نویسنده در مقدمه این کتاب گفته است: کتاب «راز گره؛ آموزش هنر گره چینی و نوآوری» شامل مباحث نظری و عملی مربوط به گره، تقسیمات و ترسیمات مربوط به آن می‌باشد. ساختار این کتاب بر اساس آشنایی با مقدمات هندسه و اصول اساسی ترسیمات هندسی شکل‌گرفته است. همچنین شناخت نقوش هندسی و تناسبات وابسته به تقسیمات دایره و شکل‌گیری چند ضلعی‌ها، شکل‌گیری گره در شبکه‌های هندسی و گسترش نقوش و انواع آن و ایجاد گره‌های جدید در این شبکه از دیگر مطالب این کتاب می‌باشد».

کتاب «راز گره؛ آموزش هنر گره چینی و نوآوری» خواننده را با انواع گره و نام آن‌ها، اصطلاحات رایج، اجزا و آلات گره، تنوع آن و اصول ترسیم آشنا می‌کند. بخش مهم این کتاب به نوآوری در ترسیم گره، با استفاده از همان ترسیمات و تناسبات رایج دایره و ترکیب آن‌ها با یکدیگر است.

این کتاب با تمام اطلاعاتی که در اختیار خواننده ازاین‌قبیل موضوعات قرار می‌دهد وی را با شکل مستطیل و الگوهای ترسیم به‌عنوان پرکاربردترین و معروف‌ترین گره‌ها در زمینه مستطیل آشنا می‌کند.

همان‌طور که هنر معماری اسلامی ایرانی بر پایه هندسه شکل‌گرفته است آشنایی با انواع گره در تمام نقوش کمک می‌کند مخاطب اطلاعات کافی و جامعی را در این هنر داشته باشد.

در بخش اول کتاب می‌خوانیم: «هنر معماری اسلامی ایرانی بر اصولی غیرمکتوب، متکی بوده و روش‌های آن سینه‌به‌سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. بهره‌گیری از هندسه نقوش از امتیازات هنر اسلامی ایرانی است که نمی‌توان آن را انکار کرد چرا که این گونه طرح‌ها کمابیش در همه هنرهای سنتی غرب و شرق عالم دیده می‌شود. اما در هنر اسلامی ایرانی این اشکال هندسی، گسترش‌یافته و بر اساس ضوابط منطقی اعمال گردیده و به کمال می‌رسد».

نیم بیشتر کتاب «راز گره؛ آموزش هنر گره چینی و نوآوری» شامل تصاویر سیاه‌وسفید و رنگی از اشکالی است که انواع گره‌ها در آن به تصویر کشیده شده است و مخاطب می‌تواند برای آشنایی بیشتر این اشکال را با مقدمه‌ای که در ابتدای کتاب نوشته شده بررسی و تحلیل کند.

کتاب «راز گره؛ آموزش هنر گره چینی و نوآوری» برای دوستداران هنرهای سنتی و ایرانی مناسب و قابل‌توجه نیز می‌باشد.

کتاب «راز گره؛ آموزش هنر گره چینی و نوآوری» به تألیف حسین صدقی در نوبت اول با ۵۰۰ نسخه و ۲۳۲ صفحه با موضوع طراحی هندسی و نقش‌های تزیینی اسلامی به قیمت ۳۹۵ هزار تومان از انتشارات کتاب‌سرای میر دشتی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها