پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷
جامعه فرهنگ و هنر مازندران نیازمند همدلی بیشتر است

مازندران-استاندار مازندران گفت: مسئله هنرمندان و نویسندگان مازندران، نداشتن انسجام در درون هنرمندان استان است و باید این همدلی را تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، سید محمود حسینی‌پور عصر پنجشنبه در مراسم دیدار با هنرمندان انقلاب اسلامی اظهار کرد: نقدها و پیشنهادهای اهالی فرهنگ و هنر را برای تعالی استان پذیرا هستیم.


وی افزود: مازندران با وجود شهره ملی و جهانی اما در درون خود مظلوم است و هنوز در گفتمان حاکم مردم استان، جایگاه اصلی مازندران را نمی‌بینیم و این یکی از مسائل استان است.


استاندار مازندران گفت: هیچ جامعه‌ای به تعالی نمی‌رسد مگر اینکه اهالی آن جامعه اراده کنند تغییری حاصل شود.


این مسئول تصریح کرد: تغییر، توسعه و تعالی هر جامعه‌ای، جوششی از درون جامعه و مردم بوده است و هیچ دولتی در جامعه بین‌الملل تاکنون نتوانسته است تحول ایجاد کند.


حسینی‌پور ادامه داد: هر جامعه‌ای نقش مردم را کمرنگ ببیند دچار عقب‌ماندگی می‌شود.


وی خطاب به جمع حاضر خاطرنشان کرد: شما نماینده جمع‌های مردمی هستید و از مزیت‌های این استان، نیروی انسانی است.


استاندار مازندران با اشاره به فعالیت ۷۲۰ مازندرانی در رده‌های بالایی و میانی قوای سه‌گانه و دستگاه‌های حاکمیتی، اظهار کرد: بیشترین مدال‌آوران ورزشی، المپیادهای علمی، فعالیت‌های نخبگان و در فرهنگ و هنر مازندران جزو استان‌های برتر است.


این مسئول با اشاره به اینکه نیما یوشیج در حوزه ادبیات دست به انتحار زد، افزود: در آن مقطع کسی این جسارت را نداشت تا شکل تازه‌ای از شعر را در دفتر شعر این سرزمین رقم زند و منجر به تولد شعر نو شود.


وی با بیان اینکه هنرمندگان و نویسندگان از اقشار مهم برای مردم و جامعه هستند، گفت: مسئله هنرمندان و نویسندگان مازندران، نداشتن انسجام در درون هنرمندان استان است، باید این همدلی را تقویت کنیم.


استاندار مازندران تصریح کرد: استانی با این حجم گردشگر نیازمند توجه به تئاترهای خیابانی است تا تاریخ و فرهنگ این سرزمین برای گردشگران به نمایش درآید و بخشی از اقتصاد این حوزه هم تامین شود.


این مسئول ادامه داد: به دنبال ایجاد شهرک سینمایی در شهر شیرگاه هستیم و مقدمات آن فراهم شده است.


حسینی‌پور با بیان اینکه تلاش ما باید در پیگیری مسیر رو به جلو باشد، خاطرنشان کرد: از اهالی فرهنگ و هنر حمایت می‌کنیم و به دنبال ایجاد اتاق فکر هستیم و معتقدیم درباره هنر استان باید چاره‌ای اندیشید چرا که اکنون این حوزه رضایت‌بخش نیست.


وی افزود: در شب شعرهایی که به زبان محلی شعرخوانی می‌شد حتی کسانی که زبان مازندرانی نمی‌دانستند به وجد می‌آمدند اکنون برگزاری این نشست‌ها کمرنگ شده است.


استاندار مازندران گفت: هنرمندان و نویسندگانی که مسکن ندارند از طریق مسکن ملی، صاحب خانه می‌شوند.

ساخت فیلم و سریال هنوز در مازندران به نتیجه نرسیده است

رئیس حوزه هنری مازندران در این نشست گفت: هنر و هنرمندان با حمایت درست می‌توانند آثاری خلق کنند که مفاهیم انقلاب اسلامی را در جامعه جاری کنند.


مهدی معصومی گرجی با اشاره به اینکه رهبری نکاتی را در دیدار با هنرمندان بیان کردند و از منویات ایشان است که سینما هنر برتر است، اظهار کرد: در مازندران هنرمندان توان‌مند داریم که در سطح ملی و بین‌المللی می‌درخشند اما با این وجود هنوز در مازندران فیلم و سریال فاخر تولید نشده و این در حالی است که استان‌های همجوار ما فیلم تولید کرده و استان خود را معرفی می‌کنند.

جامعه فرهنگ و هنر مازندران نیازمند همدلی بیشتر است
وی افزود: مازندران فرهنگ غنی دارد سرزمین علویان است و باید این اتفاق را در استان رقم بزنیم، سال‌هاست این موضوع پیگیری می‌شود اما هنوز به نتیجه نرسیدیم.


این مسئول ادامه داد: به لحاظ بودجه فرهنگی رنج می‌بریم، نیازمند حمایت همه‌جانبه هستیم تا آثار فاخر تولید کنیم.

دغدغه اقتصاد اهالی فرهنگ و هنر را داریم


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این نشست، گفت: دومین کنگره ملی شهدای مازندران برگزار می‌شود و امیدواریم نقش جامعه فرهنگی در برگزاری این کنگره پر رنگ باشد.


احسان آهنگر اظهار کرد: هفته هنر انقلاب اسلامی زمان ارزشمندی برای تبیین افکار شهید آوینی در جامعه است.


وی با بیان اینکه مردمی بودن و توجه به مسائل دینی از ویژگی‌های هنر انقلاب اسلامی است، افزود: مهم‌ترین رویکرد ارشاد مازندران، مردمی‌سازی حوزه فرهنگ است و تلاش می‌کنیم این حوزه را به صاحبان اصلی‌اش برسانیم.


این مسئول با تاکید بر اینکه شبکه‌سازی و سازمان‌دهی محله‌محور از اهداف ما در متعالی‌سازی هنر انقلاب اسلامی است، گفت: بیان مقام معظم رهبری این است که در حوزه‌های مختلف شاهد پیشرفت بودیم اما در هنر انقلاب اسلامی هنوز آنگونه که بایدبه پیشرفت دست نیافتیم.


آهنگر تصریح کرد: توقع انقلاب از هنرمند غیر واقع گرایانه نیست بلکه انتظار تجلی جلوه ناب و منحصربفردی داریم که هنرمند با زبان هنر بر روی نسل‌های مختلف جاری کند و این رسالت هنرمند امروز است.


وی ادامه داد: نمی‌خواهیم همه بار این مسئولیت را بر عهده هنرمندان بگذاریم چرا که معتقدیم بخش اعظم کار متوجه مسئولان است.

جامعه فرهنگ و هنر مازندران نیازمند همدلی بیشتر است


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه حفظ و ترویج هنر انقلاب اسلامی نیازمند دغدغه‌مندی مسئولان است، خاطرنشان کرد: این موضوع به تنهایی از یک دستگاه برنمی‌آید و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد
بلکه همه دستگاه‌های فرهنگی باید همراهی کنندتا به نتیجه مطلوب دست یابیم.


این مسئول با تاکید بر توجه به مقوله اقتصاد فرهنگ و هنر، اظهار کرد: با توجه به گذشت ۴۵ سال از عمر انقلاب اسلامی هنوز در مازندان برنامه جامع و منسجمی برای اقتصاد فرهنگ و هنر تدبیر نشده است و به دنبال این هستیم با تولید و خلق آثار هنرمندان، اقتصاد این حوزه هم متحول شود.


آهنگر با تاکید بر لزوم در اولویت قرار گرفتن هنرمندان هنر انقلاب اسلامی در دریافت حمایت‌ها، افزود: هنرمندان به شکل خودجوش در راستای جهادتبیین در حال فعالیت هستند اما از کم‌ترین حمایتی برخوردار نبودند.

جامعه فرهنگ و هنر مازندران نیازمند همدلی بیشتر است



یک نویسنده مازندرانی در این نشست گفت: جامعه را هنر تلطیف می‌کند و بی‌دلیل نیست در جهان، فرش قرمز زیر پای هنرمند پهن می‌کنند.


حسن دولت‌آبادی اظهار کرد: جامعه فرهنگ و هنر تیزبین هستند و زبان اقشار مختلف را درک می‌کنند و برای برقراری ارتباط با آنها تلاش می‌کنند.


وی با بیان اینکه اهالی فرهنگ و هنر فقط خواستار احترام هستند، افزود: بسیاری از هنرمندان با کارنامه‌ای که دارند می‌توانند مهاجرت کنند اما می‌خواهیم در سرزمین خود بمانیم و اینجا خدمت کنیم.


این کارگردان تئاتر گفت: این سخنان را با سه رئیس‌جمهور بیان کردم با تعارف و جلسات این کارها پیش نمی‌رود، نیازمند تلاش همه جانبه هستیم.
وی با بیان اینکه معضل اصلی جامعه ما اختلاف بین اقشاری از جامعه با ضعف‌های اجتماعی جامعه است، تصریح کرد: با افزایش بودجه‌های فرهنگی و تولید آثار کاربردی می‌توان این اختلاف‌ها را کاهش داد.

نویسندگان با مشکل مالی مواجه هستند


نویسنده ادبیات پایداری در این نشست گفت: بخش اعظم مشکلاتی که این روزها نویسندگان و هنرمندان با آن مواجه هستند مسئله مالی است.


مفید اسماعیلی با اشاره به کمبود اعتبارات در دستگاه‌های فرهنگی و هنری، اظهار کرد: این حوزه باید غنی از اعتبارات باشد تا ماموریت‌هایی که به آنها محول می‌شود را به درستی اجرا کنند.


وی افزود: شایسته انقلاب اسلامی نیست که هنرمندان و نویسندگانش سبد معیشتی دریافت کنند.

جامعه فرهنگ و هنر مازندران نیازمند همدلی بیشتر است


در ادامه این نشست پژوهشگر مازندرانی گفت: اگر بخواهیم با رویکرد علمی به فرهنگ و هنر مازندران بپردازیم به سه چالش برمی‌خوریم.

سید صمد حسینی با اشاره به اینکه وقتی با رویکرد علمی با موضوعات مواجه نشویم شایسته‌ها بر کرسی نمی‌نشینند و این کژتابی در جامعه دیده می‌شود، اظهار کرد: نقش استاندار در این میان پررنگ است تا روند به شکل درست اجرا شود.

وی افزود: تاسیس کارگاه‌های فرهنگی با استانداردها از دیگر مواردی است که می‌تواند کارگشا باشد.


این نویسنده با بیان اینکه سال ۹۵ ارزیابی فرهنگی از حوزه اعتبارات فرهنگی داشتم، گفت: پنج تا هشت درصد اعتبارات فرهنگی در اختیار ارشاد و مابقی اعتبارات در اختیار دستگاه‌هایی بود که پاسخگویی هم در این زمینه نداشتند.


حسینی تصریح کرد: نیازهای اساسی جامعه با رویکرد علمی احصا شود نه اینکه بر اساس سلیقه شخصی عمل کنیم.


وی با تاکید بر تربیت نیروهای فرهنگی، گفت: این نیروها باید تربیت شوند که با ایجاد کارگاه‌های فرهنگی می‌توان به آن دست یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها