پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
آثار مولفان بومی مورد توجه قرار گیرد

مازندران-سرپرست معاونت سیاسی استانداری مازندران با تاکید بر لزوم توجه به آثار  مولفان بومی، گفت: مولفان استان انتظار حمایت از سوی نهادهای فرهنگی و استانداری دارند که باید تامین و بخشی از اعتبارات در راستای این حمایت هزینه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی مازندران، قاسم عزیز زاده گرجی بعد از ظهر پنجشنبه با اشاره به کتابخانه امامزاده یحیی و اختیارات اداره‌کل اوقاف در این حوزه اظهار کرد: باید هیئت امنایی به منظور حمایت و پشتیبانی مالی درباره این کتابخانه تشکیل شود.

وی افزود: امر کتاب و کتابخوانی را فراتر از حوزه ماموریتی کتابخانه‌ها ببینیم و باید توجه کنیم مسائل ما با کتاب در کجا حل می‌شود و به سراغ آن برویم.‌

سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری درباره راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در استان گفت: اتوبوس‌های خارج از ناوگان که در اختیار شهرداری‌هاست که امکان تردد دارند بهتر است برای کتابخانه‌های سیار یا بوستان‌ها استفاده شوند.

این مسئول تصریح کرد: برخی شهرستان‌ها که اتوبوس‌های مازاد دارند نیز می‌توانند این ظرفیت را در اختیار مناطق محروم استان قرار دهند.

آثار مولفان بومی مورد توجه قرار گیرد


گرجی با تاکید بر لزوم توجه به آثار مولفان بومی ادامه داد: مولفان استان انتظار حمایت از سوی نهادهای فرهنگی و استانداری دارند که باید تامین و بخشی از اعتبارات در راستای این حمایت هزینه شود.

وی با اشاره به ظرفیت غنی برخی روستاها برای تاسیس کتابخانه خاطرنشان کرد: برخی روستاها منابع درآمدی خوبی دارند که به راحتی امکان ایجاد مجموعه‌های چند فرهنگی را فراهم می‌کند.

کتابخانه مرکزی مهم‌ترین برنامه فرهنگی نهاد

در ادامه این نشست مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۳ کتابخانه با بیش از ۹۰ هزار نفر عضو در استان داریم، گفت: تعداد ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار کتاب در کتابخانه‌های استان در اختیار علاقمندان قرار دارد.

سکینه خاتون مهدیان‌پور درباره عملکرد این نهاد در سال گذشته اظهار کرد: هشت هزار برنامه فرهنگی شامل نقد، ترویج و موارد دیگر در سال گذشته برگزار شد.

وی با اشاره به حضور پر رنگ مازندران در جشنواره رضوی سال گذشته افزود: مازندران در ۶ رشته از این جشنواره رتبه نخست را دریافت کرد که داستانک‌نویسی یکی از بخش‌های مهم آن بود.

مهدیان‌پور گفت: دوسالانه قصه‌نویسی هدهد سفید، طرح ملی قرآنی بهار در بهار، نخستین جشنواره نقالی، برنامه فرهنگی ساحل دانایی، جشن بچه‌های مهر ویژه کودکان تحت سرپرستی کمیته امداد، همایش مازندران‌نگاران و جشن کتاب کودک از دیگر برنامه‌های شاخص این نهاد در سال گذشته بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: نشان ادبی سرو سرخ که ویژه شهدای استان است در مهر ماه اجرا می‌شود.

مهدیان‌پور با اشاره به افتتاح کتابخانه‌های شهرستانی گفت: ۲ راه‌اندازی کتابخانه از ۶ افتتاح کتابخانه در سال گذشته به‌صورت مشارکتی انجام شد.

وی با تاکید بر اهمیت تجهیز زندان‌ها به کتابخانه یادآور شد: کتابخانه‌های بند نسوان و مردان زندان آمل را سال گذشته راه‌اندازی کردیم و افتتاح نخستین پیشخوان کتابخانه‌ای در ریحان‌آباد گلوگاه، بازگشایی کتابخانه در معرض خطر بهنمیر، نخستین کتابخانه هچیرود، روستای لاریم و دنگسرک نکا از دیگر برنامه‌های این نهاد در راستای توسعه کتابخانه‌های شهرستانی و روستایی استان بود.

آثار مولفان بومی مورد توجه قرار گیرد


این مسئول ادامه داد: تامین زمین و ساخت کتابخانه دنگسرک برعهده خیر بود و باید از ظرفیت خیران و دهیاری‌ها در این حوزه استفاده شود.

وی پروژه کتابخانه مرکزی ساری با هفت هزار و ۶۰۰ مترمربع زیربنا و ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد در استان دانست و افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید سال گذشته از این پروژه، قول ۲۰۰ میلیارد تومان مساعدت مالی از محل مسئولیت اجتماعی وزارت نفت و سفر برای تامین اعتبار را داد که پیگیر تامین آن هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران ادامه داد: ۲۵ میلیارد از ۳۰ میلیارد تومان سفر قبلی دولت به مازندران برای تکمیل این پروژه پرداخت شده و در اختیار پیمانکار قرار گرفت و اکنون اعتبار ما صفر است.
مهدیان‌پور از راه‌اندازی کتابخانه سبز در ساری خبر داد و گفت: کلنگ ساخت این کتابخانه درسال ۹۸، باتوجه به اهمیت محیط‌زیست و با همت خیر مدرسه‌ساز در یکی از بوستان‌های ساری زده شد و تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشت.
این مسئول یادآور شد: قصد داریم از پنل‌های خورشیدی، جمع‌آوری آب برای تامین نیاز کتابخانه، نصب پنجره‌های بزرگ و مانند آن در این پروژه استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خیر سازنده راغب به ساخت کتابخانه‌های سبز دیگر در سراسر استان بوده که منوط به پایان این پروژه است.

این مسئول اظهار کرد: قرار بود استانداری در مباحث شاخص‌های سبز کمک کند که محقق نشد، اتمام این پروژه از اولویت‌های سال جاری این نهاد است که در صورت تحقق، کتابخانه ساری نخستین کتابخانه سبز ایران خواهد بود، امیدواریم با همت دولت سیزدهم این پروژه تا پایان سال به اتمام برسد.

مهدیان‌پور با بیان اینکه ۲۹ پروژه نیمه‌کاره در سطح استان داریم، گفت: برنامه‌هایی برای سال جاری تنظیم کردیم که میان‌مدت هستند و امیدواریم با تامین اعتبار لازم و حمایت‌های فرهنگی بتوانیم تاسال ۱۴۱۰، به میزان ۸۰ درصد این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: در نهاد کتابخانه‌ها انجمن خیران کتابخانه‌ساز داشتیم که در حال حاضر ترویج کتابخوانی نیز به این عنوان افزوده شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران ادامه داد: دفتر این انجمن در کتابخانه آزادگان افتتاح و مصوب شد تا در سه ماهه نخست سال جاری نخستین مجمع برگزار شود.

راه‌اندازی کتابخانه سیار در محلات آسیب پذیر

همچنین مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران در این جلسه گفت: با توجه به محلات آسیب استان تقاضا دارم کتابخانه‌های سیار راه‌اندازی شود تا گام مهمی در باب ترویج کتابخوانی در محلات برداشته شود.

سیدعلی سلیلی اظهار کرد: کمیته نظارت بر محتوای کتاب‌ها و تالیف آثار شناختی در انجمن کتابخانه‌ها باتوجه به جنگ ادراکی که در آن قرار داریم تشکیل شود تا آگاهی جامعه را پدید آورد.

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اهمیت توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه گفت: با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، برنامه هتل دوستدار کتاب را راه‌اندازی کردیم.

احسان آهنگر خاطرنشان کرد: چندین برنامه کتاب‌محور داریم که اجرای آن نیازمند هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های فرهنگی است و تقاضا داریم تمامی دستگاه‌ها با ما همراه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها