سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
مراسم جشن عید نوروزبرگزار شد

مراسم جشن عید نوروز سال ۱۴۰۳ در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم جشن عید نوروز فروردین سال ۱۴۰۳ در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی تاجیک، سفرا و دیپلمات‌های کشورهای خارجی و ایرانیان مقیم برگزار شد.

در آغاز برنامه مجری این مراسم «آرتیق قادر» هنرمند شناخته شده تئاتر و سینمای تاجیک ضمن تبریک فرا رسیدن نوروز، اشعاری از شاعران تاجیک و ایرانی در وصف نوروز و بهار، قرائت کرد.

سپس علیرضا حقیقیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با تبریک عید نوروز عید سال ۱۴۰۳ خورشیدی، آغاز بهار طبیعت که با ماه مبارک رمضان که بهار قرآنی است همزمان شده، گفت: این همزمانی خود رویدادی مبارک است که موجب افزایش معنویت این دوره شده و نشانگر درهم تنیدیگی میراث غنی فرهنگی و آیینی ماست.

مراسم جشن عید نوروزبرگزار شد

حقیقیان از حضور سفرا و دیپلمات‌های کشورهای خارجی مقیم تاجیکستان در مراسم جشن نوروز و سال نو ایرانیان قدردانی کرد و افزود: نوروز اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین جشن بجا مانده از دوران ایران باستان است که ریشه‌های آن عمق تاریخ و مرزها را درنوردیده و ایرانیان و تاجیکان و سایر مردمان حوزه نوروز را در میراث مشترک قرار داده و زنجیره‌ای از آداب، رسوم و ارزش‌های مشترک را به هم متصل کرده است و از دور افتاده‌ترین روستاها تا شهرهای پرهیاهو، این جشن نوروز است که با روحیه اتحاد و همبستگی، همه ما را یگانه می‌سازد.

وی گفت: در نوروز، ما پیوند عمیقی با سنت‌ها، خانواده‌ها و جوامع خود می‌یابیم. در سراسر ایران و تاجیکستان، خیابان‌ها با موسیقی، جشن و شادی زنده می‌شوند و خانواده‌ها برای بزرگداشت آداب و رسوم و آیین‌های قدیمی خود دور هم جمع می‌شوند. در ایران مراسم نوروز با آداب و رسومی که نسل به نسل و سینه به سینه به ما منتقل شده، با شور و احترام فراوان برگزار می‌شود؛ خانواده‌ها گرد هم می‌آیند، سفره هفت سین می‌آرایند که نمایانگر جنبه‌های مختلف زندگی و طبیعت است و با راز و نیایش از پروردگار طلب برکت و نیکی در سال جدید می‌کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود: آمدن نوروز، آغازی است برای شادی و شادمانی و یادگاری از دوران گذشته که امید و تجدید حیات را با خود به همراه دارد. با دیدن رنگ‌های زنده و زیبای بهار که دستان طبیعت را رنگین کرده، ما نیز بازتابی از زیبایی تنوع و قدرت ارتباطات فرهنگی خود را مشاهده می‌کنیم. نوروز تنها یک جشن نیست؛ بلکه نشانی از استقامت و غنای فرهنگی ماست؛ در حالی که این عید را جشن می‌گیریم، پیوندهایی که ما را متحد می‌کند و از میراث مشترک ما نیرو می گیرد را گرامی می‌داریم. باشد که روح نوروز به ما انگیزه دهد تا ارزش‌های صلح، دوستی، مهربانی، هماهنگی و حسن نیت را نسبت به همگان پذیرا باشیم.

وی با اشاره به اتفاقات غزه گفت: متأسفانه امروزه همچنان شاهد استمرار جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم اشغالگر صهیونیستی در غزه با حمایت آمریکا و برخی از کشورهای غربی مدعی دروغین حمایت از حقوق بشر هستیم. از خداوند بزرگ می‌خواهیم که در این روزهای مبارک، اشغالگری و جنایات علیه مردم مظلوم فلسطین پایان یافته و صلح و آرامش در آنجا حکم‌فرما شود.

مراسم جشن عید نوروزبرگزار شد

در این مراسم «گروه موسیقی سروش مولانا» اعزامی از مرکز ضمن تبریک نوروز به شرکت‌کنندگان مراسم و ابراز اطمینان به تحکیم و گسترش روابط برادرانه میان تاجیکستان و ایران، چند برنامه شاد نوروزی اجرا کردند که مورد استقبال و تشویق حضار قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها