دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
پژوهش جایگاه تصنیف در ترانه‌سرایی ایرانی

کتاب «سیری در ترانه سرایی فارسی از آغاز تا امروز» نوشتهٔ دکتر محمدامین محمدپور و دکتر علی‌اصغر بابا صفری با ۳۳۰ نسخه و ۳۷۰ صفحه به قیمت ۲۵۰ تومان از انتشارات مروارید منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «سیری در ترانه سرایی فارسی از آغاز تا امروز» نوشتهٔ دکتر محمدامین محمدپور و دکتر علی‌اصغر بابا صفری با ۳۳۰ نسخه و ۳۷۰ صفحه به قیمت ۲۵۰ تومان از انتشارات مروارید منتشر شده است.

این کتاب با عناوینی به ترانه سرایی در ایران در دو بخش کلی با ذیل مجموعه‌های هر عنوان پژوهشی به تاریخ ترانه سرایی در ایران و انواع ترانه‌ها داشته است.

نویسنده در بخش نخست گفته است: ترانه‌ها بخشی از ادبیات عامه شمرده می‌شوند و فرهنگ عامیانه در زبان فارسی برابر با واژهٔ فولوکور است که به مجموعهٔ باورها، افسانه‌ها، ترانه‌ها و نظایر آن گفته می‌شود و در بین مردم رایج است که به آن ادبیات شفاهی نیز می‌گویند.

همچنین در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «گاهی وقت‌ها شنیدن واژه‌هایی آهنگین می‌تواند در ذهن و خاطر ما شگفتی بیافریند. سرچشمهٔ وزن در طبیعت است، مانند گردش شب و روز، صدای پرندگان، صدای پتک و کلنگ کارگران، کلام مردم سرزمین ما نیز آهنگین است. ترانه‌ها جزئی از ادبیات عامه شمرده می‌شوند. شعر و موسیقی و در پی آن انواع ترانه و سرود، از قدیم موردتوجه بوده و با وجود گستردگی مخاطبان ترانه و تأثیرگذاری انکارناپذیر آن بر ذهن و دانش ادبی عامهٔ مردم به‌صورت جدی و در قالب پژوهشی علمی، کمتر به این موضوع پرداخته شده است و تاکنون به طور فراگیر به انواع ترانه سرایی و طبقه‌بندی و تحلیل درون‌مایه‌های آن از جنبه‌های ساختاری و محتوایی و تأثیر دگرگونی‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بر آن از آغاز تا امروز پرداخته نشده است».

این کتاب در بخش اول به کلیات تحقیق و در بخش دوم به مباحث ترانه سرایی و ترانه و ویژگی‌های آن از گذشته تا امروز موردتوجه قرار گرفته است. در انتهای کتاب ترانه‌ها و مباحث مربوط به آن‌ها از نظر محتوایی مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در بخشی از کتاب نوشته است: «تصنیف و موسیقی ایران یکی از برجسته‌ترین بخش‌های شکل‌دهندهٔ فرهنگ معاصر ما است. درون‌مایه عاشقانه در بین ترانه‌ها و تصنیف‌ها بیشترین پرداخت را داشته است و درون‌مایه‌های سرگرمی، آداب‌ورسوم، تبلیغاتی و ورزشی در بین ترانه‌ها و تصنیف‌ها به‌کاررفته است. در ترانه‌های معاصر درون‌مایه‌های جدید تبلیغاتی و ورزشی وجود دارند که تا پیش از آن نمود نداشته است و در همین دوره به‌خاطر صنعتی‌شدن سرودن ترانه‌هایی با درون‌مایهٔ کار کمتر شده است».

کتاب «سیری در ترانه سرایی فارسی از آغاز تا امروز» پژوهشی ضمن ترانه‌ها و تصنیف‌های ایرانی است که شاید کمتر پژوهش و کتابی به این موارد توجه کرده باشد چرا که ترانه به‌عنوان یکی از نمونه‌های عالی فرهنگ ایران محسوب می‌شود و در حوزهٔ ادبیات غنایی جایگاه ویژه‌ای برای مردم ایران‌زمین دارد.

این کتاب برای موسیقی‌دانان در ردهٔ نخست و کسانی که در مرحلهٔ شناخت ترانه و موسیقی ایران هستند مناسب می‌باشد. همچنین این کتاب می‌تواند برای هنرجویان موسیقی و محققان در حوزهٔ ترانه سرایی و موسیقی قابل‌استفاده باشد.

کتاب «سیری در ترانه سرایی فارسی از آغاز تا امروز» به نگارش دکتر محمدامین محمدپور و دکتر علی‌اصغر بابا صفری در نوبت اول تابستان ۱۴۰۲ با ۳۳۰ نسخه و ۳۷۰ صفحه به قیمت ۲۵۰ تومان از انتشارات مروارید منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها