یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
«حسرت»؛ در ستایش زندگی نازیسته

قم - «زندگی نیازموده قطعاً ارزش زیستن دارد» و این اشاره به نقل قولی از ارسطو است که می‌گوید: «زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد».

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) یونس عزیزی، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار: اگر نگوییم همه اما قریب به اتفاق افرادی که زندگی را تجربه می‌کنند انگار طعم دوگانه‌ای از زندگی را زیر زبانشان مزه می‌کنند. در واقع ما یک مرتبه زندگی را فارغ از تلخ و شیرین بودنش آن‌گونه که در جریان است، تجربه می‌کنیم و در مرتبه بعد، با زندگی آن‌طور که دوست داریم برایمان رقم بخورد یا در تلاش برای رسیدن به آن هستیم یا در ذهن می‌سازیم و آرزویش را می‌کنیم و هیچ‌گاه از سر نمی‌گذرانیم، مواجه می‌شویم. یک بار عینی و دیگر بار ذهنی.

به عبارتی، هر کسی یک زندگی زیسته دارد و یک زندگی نازیسته؛ و نکته قابل توجه اینجاست که آن زندگی نازیسته گاهی بسیار پررنگ‌تر نزد ما حضور دارد و زندگی جاری و ساری ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما را تبدیل می‌کند به کسی که اکنون هستیم.

کتاب «حسرت؛ در ستایش زندگی نازیسته» پیرامون این موضوع شکل می‌گیرد. به تعبیر نویسنده همین حضور زندگی نازیسته ممکن است تبدیل شود به داستان زندگی ما. داستانی که روایت‌گر «مرثیه‌ای در سوگ نیازهای برآورده نشده و میل‌های قربانی‌شده» می‌شود.

«حسرت»؛ در ستایش زندگی نازیسته

این نگاه به زندگی و این حسرتِ «زیست از دست رفته» می‌تواند زندگی‌مان را تبدیل کند به یک حرمان و محرومیتی ابدی. حال این سئوال پیش می‌آید که با این زندگی از دست رفته، این نازیسته پرحسرت چه باید کرد؟ آدام فیلیپس یک روان‌درمانگر است. او در کتاب «حسرت»، با استفاده از تجربه‌های بالینی و البته کمک گرفتن از ادبیات و هنر نشان می‌دهد که «سرخوردگی»، «نگرفتن مطلب»، «قسر در رفتن»، «خلاص کردن خود» و «رضایتمندی» - عناوین فصل‌های کتاب - همگی تار و پود در هم تنیده زندگی نازیسته ما را تشکیل می‌دهند و توضیح می‌دهد که با پذیرش و فهم این موضوعات، می‌توانیم با شکل دیگر و درک عمیق‌تری از زندگی مواجه شویم.

فیلیپس کتاب را این‌گونه آغاز می‌کند: «زندگی نیازموده قطعاً ارزش زیستن دارد» و این اشاره به نقل قولی از ارسطو است که می‌گوید: «زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد».

چاپ دوازدهم کتاب «حسرت» از سوی نشر بیدگل با ترجمه میثم سامان‌پور در ۲۳۸ صفحه سال ۱۴۰۲ به قیمت ۱۹۵ هزار روانه بازار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها