شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
سرگردانی در کوچه‌ مسابقه و جشنواره‌های گوناگون بی‌ارتباط با هنر است

کتاب «هفتمین سالانهٔ عکس دانشجویان عکاسی دانشگاه تهران» با مقدمه‌ای از ناشر، یادداشت محمد ستاری، پیشگفتاری از مهران مهاجر و هادی آذری به‌عنوان مدیرگروه هنرهای تصویری و در ادامه سخنی از رضا صوفی: دبیر علمی، معرفی شورای سیاست‌گذاری و هیئت داوران در نوبت اول زمستان ۱۴۰۲ با ۳۵۰ نسخه در ۱۵۵ صفحه از انتشارات توالی منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مهدیه سادات نقیبی: کتاب «هفتمین سالانهٔ عکس دانشجویان عکاسی دانشگاه تهران» با مقدمه‌ای از ناشر، یادداشت محمد ستاری، پیشگفتاری از مهران مهاجر و هادی آذری به‌عنوان مدیرگروه هنرهای تصویری و در ادامه سخنی از رضا صوفی دبیر علمی، معرفی شورای سیاست‌گذاری و هیئت داوران در نوبت اول اسفند ۱۴۰۲ با ۳۵۰ نسخه در ۱۵۵ صفحه از انتشارات توالی منتشر شده است.

هادی آذری مدیرگروه هنرهای تصویری در آغاز کتاب گفته است: «این کتاب به‌عنوان چلهٔ عکاسی در دانشگاه تهران و این سطور به بهانهٔ آن نوشته می‌شود. عکاسی ایران، چه خوب و چه بد، به‌هرتقدیر مدیون و مرهون آکادمیک شدن آن است؛ هر چند این آکادمیک شدن؛ بخشنامه‌ای بوده باشد. آکادمی همچنان سالم‌ترین فضا در عرصهٔ هنرهای تجسمی این سرزمین است چرا که هنوز از مناسبات مالی کیان معلم و دانشجو، میان استاد و هنرجو مبری است؛ چرا که بسیاری از معلمانش نیرو پیشبرده، نه انگیزه اقتصادی که عرقِ به نهاد دانشگاه است»

همچنین در ادامهٔ این مطالب می‌خوانیم: «عکاسی ایران اگر دانشگاهی نمی‌شد، هنوز می‌بایست در اندر کوچه‌های مسابقات و جشنواره‌های گوناگون نهادها و سازمان‌های بی‌ارتباط باهنر و عکاسی، سرگردان می‌بود. از این رو به نظر عکاسی با دانشگاهی شدنش در مسیری شایسته‌تر و بایسته‌تر قدم گذاشته است».

کتاب «هفتمین سالانهٔ عکس دانشجویان عکاسی دانشگاه تهران» از حیث نظری و عملی الهام‌بخش است چرا که بخش وسیع آن الهام گرفته از نام دانشگاه تهران است به همین منظور این کتاب به‌عنوان منبعی از عکاسی دانشجویان دانشگاه تهران که الهام گرفته از هنر شخصی و آموختن این هنر از اساتید خبره و ماندگار است.

نکته حائز اهمیت در این کتاب این است که در کنار برخی از عکس‌ها توضیحات و روایت‌هایی از زبان عکاس نوشته شده است که می‌تواند در ذهن مخاطب تأثیرگذار و ماندگار شود. همچنین این نکته می‌تواند خلاقیت تصویری و ذهنیت مخاطب را به چالش بکشاند چرا که علاوه بر توضیحات ذکر شده مخاطب خود می‌تواند برداشت و تحلیل‌های شخصی خود را داشته باشد.

محمد ستاری در مقدمهٔ کتاب گفته است: «ماهیت عکاسی هنرهای زیبا برداشتی زیبایی‌شناسانه و هنری منتج از ایسم‌های فلسفی و نظریات پست‌مدرن و روشن‌فکرمآبانه در عکاسی و بسیار دور از شاخه‌های کاربردی عکاسی است و این یعنی عکاسی هنرهای زیبا به‌تمام‌معنا فراتر از یک «آکادمی» است».

کتاب «هفتمین سالانهٔ عکس دانشجویان عکاسی دانشگاه تهران» کتابی است با گفته‌ها و یادداشت‌های بسیار جذاب از اساتید گفته شده و همچنین تصاویری از عکس‌های به ثبت رسانده شده از دانشجویانی که به‌صورت آکادمیک هنر عکاسی را آموخته و از تجربیات اساتید و شخصی خودشان بهره برده‌اند. بی‌شک عکس‌های ماندگار این هنروران می‌تواند به‌عنوان برجسته‌ترین آثاری به شمار رود که از این هنر آگاهی کامل و لازم را دارند.

این کتاب علاوه‌برآن که یک کتاب به‌یادماندنی از چهلمین سالگرد تأسیس رشتهٔ عکاسی در دانشگاه تهران است؛ می‌تواند منبع خوبی برای مطالعه در این حوزه به شمار بیاید. همچنین می‌تواند برای هنرجویان تازه‌کار به‌عنوان الگو و انگیزهٔ بسیار مهمی برای یادگیری و آموختن تلقی شود.

کتاب «هفتمین سالانهٔ عکس دانشجویان عکاسی دانشگاه تهران» با قلم برخی از اساتید، مدیران مطرح و هیئت داوران در نوبت اول، زمستان ۱۴۰۲ با ۳۵۰ نسخه در ۱۵۵ صفحه از انتشارات توالی منتشر و در بازار کتاب به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها