دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
زبان و تخیل مهم‌ترین عناصر شعر سپید هستند

هرمزگان - شاعر هرمزگانی گفت: زبان و تخیل، مهم‌ترین عناصر شعر سپید هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، سی و هشتمین نشست انجمن «شعر درخت هرمزگان» یکشنبه شب با پرداخت به تفاوت‌های زبان کهن و نو، ارتباط قسمت‌های مختلف شعر کلاسیک، عناصر مهم شعر سپید، معرفی کتاب، شعرخوانی و نقد و بررسی آثار شاعران هرمزگانی برگزار شد.

ابتدا زهرا اسپید خالق کتاب شعر «سر دسته گل‌های وحشی» در خصوص اهمیت شعر، جذابیت شعر کلاسیک، توجه به دریافت مخاطب از شعر و همچنین از پیوند بین قسمت‌های مختلف شعر سخن گفت.

سپس مهدی رستگاری شاعر آئینی استان به تفاوت‌های زبان کهن و نو، تغییر ذائقه دوستداران ادبیات و استحکام زبانی مطالبی عنوان کرد.

دبیر انجمن «شعر درخت هرمزگان» نیز در ادامه کتاب هشت رود نوشته محمدکاظم کاظمی از انتشارات شهرستان ادب را اجمالی معرفی کرد و گفت: این اثر برای ارزیابی و نقد آثار جمعی از شاعران نسل اول و دوم جریان شعر انقلاب اسلامی نوشته شده و هدف آن شناخت و ارزیابی کارنامه شعری شماری از شاعرانی است که حقی به گردن شعر امروز دارند و همچنین بیان نکاتی در حوزه زیبایی شناسی و معانی شعر که می تواند جنبه آموزشی داشته باشد و برای شاعران جوان تر به کار آید.

اصغر ملایی محمدآبادی اضافه کرد: این کتاب را از نظر محتوا و ساختار باید در ادامه کتاب ۱۰ شاعر انقلاب دانست.

همچنین یحیی دهقانی از مولفان و شاعران سپید سرای بندرعباس هم در زمینه با شعر سپید گفت و اضافه کرد: زبان و تخیل، مهم‌ترین عناصر شعر سپید هستند.

وی همچنین از احمدشاملو به عنوان شاعر پیشرو در این زمینه نام برد و اشعاری از این شاعر معاصر را خواند.

بخش دیگر این نشست ادبی به شعرخوانی و نقد و بررسی اشعار شعرای هرمزگانی اختصاص داشت.

نشست شعر خوانی درباره «شهید رضا زارعی» سومین شهید مدافع حرم هرمزگان از پاسداران منطقه یکم نیروی دریایی سپاه و از مستشاران نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که جمعه (۱۱ اسفندماه) در شلیک جنگده‌های اسرائیلی به «بانیاس» واقع در سوریه، به شهادت رسید و قرار بود در این نشست انجام شود به ماه رمضان موکول شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این محفل شاعرانه که در سالن حوزه هنری استان هرمزگان برگزارشد، آمنه صفت زاده، معصومه پودات، شهین بهاری، زهرا صالحی دومشهری، زهرا اُسپید، محمدزمان حیدری شاعر افغان، مهدی رستگاری، یحیی دهقانی و اصغر ملایی حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ن،ا IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    اگروزن نباشد،شعر ،موسیقی،که هیچ ،زندگی هم نخواهد بود،حتی قلب انسان برمبنای میزان۲،۴،۳کارمی کند،متاسفانه شعربدون وزن ،به تقلیداشتباهی ازآواز موسیقی سنتی ساخته شده،که همان آواز،درست است که بدون خطوط میزان است،ولی باشعرعروضی موزون خوانده میشودو وزن داردولی شکسته شده ،که درنهایت اگرقطعات آوازسرهم شوند همان وزن عروضی کامل میشود که دراینجا مجال آن نیست که باتقطیع وتمثیل مطلب کامل توضیح داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها