جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
شب شعر حکیم نظامی برگزار شد

به میزبانی خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شاعران شاخص در شب شعر حکیم نظامی گردهم آمدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این محفل که امروز، ۱۸ اسفند در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی گفت: زمانه ما نسبت به دوره‌ای که بزرگانمان در آن می‌زیستند، قدری تغییر کرده است. با این حال، آن طبایع و آن بزرگان باز هم نزد ما هستند، اما شرایط برای اقبال و استقبال از شعر و اندیشه آنان، شاید کمی کاهش یافته باشد. این امر سبب می‌شود که ما شخصیتی را در سطح حکیم نظامی به سادگی پیدا نکنیم؛ با این وصف، هستند مفاخری که هنوز هم ناشناخته‌اند و کسی از جایگاه و منزلت آنان اطلاع ندارد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: شاعرانی چون حکیم نظامی ویژگی‌های مهمی دارند که از جمله این ویژگی‌ها، آراستگی آنان به لباس حکمت و معرفت است؛ آن‌طور که نظامی در زمانه خود شناخته می‌شد، با آنچه امروز از او می‌دانیم، تفاوت‌هایی دارد، با این حال شاید امروز قدر او بهتر دانسته شود و آثارش بیشتر مورد توجه باشد.

شالویی در ادامه اظهار کرد: نظامی، مولانا و فردوسی در زمانه خویش آن‌چنان که باید، شناخته‌شده نبودند و اندیشه آنان مورد درک و فهم قرار نمی‌گرفت ولی ما بسیار خوشبختیم که شعر، اندیشه و آثار بزرگانی چون نظامی در اختیار ماست و می‌توانیم در جان و جهان آنان سیر کنیم.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در پایان گفت: نظامی، حکمت و ظرافت را با هم درآمیخته است. از این‌رو وقتی ابیات و حکایت‌های او را مورد مداقه قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که این شخصیت دارای دانایی وافری بوده است. وقتی با دنیای خیال او مواجه می‌شویم، درمی‌یابیم که او خیال‌پردازی چون ابن عربی نیست. در اندیشه نظامی، تجربهِ عشق به آفاق موجب نوعی تحول درونی برای وی می‌شود و سبب‌ساز روایت‌هایی به ظاهر خیال‌انگیز می‌شود که حاوی جهانی از اندیشه و معرفت است.

در بخش دیگری از این آیین، محمود اکرامی، عبدالجبارکاکایی، هادی سعیدی‌کیاسری، شاه منصور شاه میرزا، نغمه مستشارنظامی، حمید مبشر و احمد شهریار به خوانش اشعاری درباره حکیم نظامی پرداختند و در پایان، گروه موسیقی «دوار» به سرپرستی محسن تقی‌نژاد برای حاضران برنامه موسیقایی سنتی اجرا کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها