پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
تنها دنبال گسترش کالبد و فضا نیستیم، ما دنبال محتوا هستیم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در بیستمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: در نهاد تنها دنبال گسترش کالبد و فضا نیستیم، ما دنبال محتوا هستیم اما باید توجه کنیم که توسعه کالبدی در حوزه محتوا تاثیر زیادی می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در مراسم بیستمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی ضمن تبریک ایام ماه شعبان و با تقدیر از زحمات دبیران کل پیشین نهاد گفت: این ساختمان نتیجه مجاهدت چندین ساله مجموعه مدیریتی نهاد است. وجود ساختمان متمرکز در طول سال‌های تاسیس نهاد یکی از آرزوها بود که محقق شد. در این راه جناب دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ممارست زیادی کردند و با همراهی نهاد ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات این ساختمان محل استقرار مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد. یک سال‌ونیم است که با در نظر گرفتن فضای میراثی تلاش کردیم این ساختمان را آماده استقرار همکاران کنیم که کار بزرگی است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره کتاب خوان و رسانه بیان کرد: برگزاری جشنواره کتاب خوان رسانه اتفاق بزرگی برای نهاد بود و ما هم در تعریف این جشنواره به دنبال موازی کاری نبودیم و با هدف دیگری این کار را تعریف کردیم اما در ادامه اگر لازم باشد اعلام آمادگی می‌کنیم این جشنواره را با جشنواره کتاب و رسانه که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود ادغام کنیم. با این حال توجه به حوزه رسانه امر اجتناب‌ناپذیری است.

رمضانی در ادامه با تاکید بر اقدامات انجام شده طی سال گذشته در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در سال گذشته اقدامات موثری در حوزه کتابخانه عمومی شکل گرفته اما آنچه حاصل شده نتیجه کار جمعی است و با این حال ما با آنچه برای کتابخانه عمومی به‌عنوان چشم‌انداز تعریف شده فاصله داریم. ما در نهاد تنها دنبال گسترش کالبد و فضا نیستیم، ما دنبال محتوا هستیم اما باید توجه کنیم که توسعه کالبدی در حوزه محتوا تاثیر زیادی می‌گذارد. در حوزه محتوا نیز در کتابخانه‌های عمومی اقدامات مبارکی افتاده است. از همه دوستان به‌خصوص همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم که امروز با ما همراهی کردند.

تنها دنبال گسترش کالبد و فضا نیستیم، ما دنبال محتوا هستیم

در ادامه این آیین، فاطمه عزیزآبادی فراهانی، عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: بیستمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فرصت مغتنمی برای اصحاب کتاب و البته رسانه و فرهنگ خواهد بود تا بیشتر متوجه اهمیت وظیفه خود در حوزه فرهنگ باشند.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنم فراتر از مسولیت‌ها و وظایفی که به‌طور رسمی و غیررسمی در نهاد کتابخانه‌های عمومی برایتان تعریف شده به فکر هم‌آفرینی فرهنگی باشید زیرا هم‌افزایی بیشتر، تعامل با سازمان‌های همکار و استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌هایی که همکار یا حتی رقیب تلقی می‌شوند، می‌تواند شباهت‌ها و مشترکات فرهنگی سازمان‌ها و نهادها را بیشتر بروز دهد و به حداکثر برساند.

عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی با هم‌افزایی فرهنگی می‌تواند نقش موثری در آشکار کردن تمایزها و شباهت‌هایی که در حوزه منابع و مخاطبان و ظرفیت‌های فرهنگی در عرصه فرهنگ وجود دارد، ایفا کند؛ به‌عبارت دیگر نهاد کتابخانه‌های عمومی همان‌طور که به ماموریت‌ها و شباهت‌های فرهنگی در همه حوزه‌ها توجه می‌کند به تفاوت‌ها در عرصه فرهنگ نیز توجه می‌کند و یک هم‌داستانی را با محوریت فعالیت‌های کتابی در کشور فراهم ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها