چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
بزرگداشت دهقان فصیح پارسی‌زاد/ اصالت و هویت نظامی شناسانده شود

همدان - بزرگداشت دهقان فصیح پارسی‌زاد حکیم نظامی در همدان برگزار شد، حکیمی که از اصالت، هویت و زبان او کمتر گفته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، بزرگداشت دهقان فصیح پارسی‌زاد حکیم نظامی در همدان برگزار شد، حکیمی که از اصالت، هویت و زبان او کمتر گفته شده است.

نظامی گنجوی حکیمی بود که از خداوند یقین می‌خواست

رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور ضمن گرامیداشت روز دهقان فصیح پارسی‌زاد حکیم نظامی اظهار کرد: موضوع حکیم نظامی متفاوت از سایر ادیبان فرزانه ماست زیرا اگرچه از لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد، هفت پیکر و … نظامی شنیده شده و از اشعار و ضرب‌المثل‌هایی او فراوان به گوش خورده است و یا در آثار دیده شده است اما از حکیم اطلاعات زیادی نیست و از اصالت و هویت و زبان او تردیدهایی وجود دارد.

محمود شالویی ادامه داد: امروزه در بسیاری از کشورها از نظامی نسبت به سایر شاعران بیشتر نسب می‌شود اما کمتر از اندیشه و اوضاع احوال و زبانش چیزی گفته نشده است و این وظیفه ما را سنگین‌تر کرده است.

وی در خصوص اینکه از نظامی به عنوان حکیم یاد می‌شود ادامه داد: حکیم نظامی به عنوان یک حکیم شناخته می‌شود و جمعی که از آنها به عنوان حکیم یاد می‌شود، تعداد فراوان نیست، و این حکمت چه چیزی است که نظامی نیز به آن منتسب شده است.

شالویی با بیان اینکه نظامی همواره از خداوند یقین می‌خواهد گفت: نظامی می‌گوید خداوندا به من یقین بده تا تو را بشناسم.

وی عنوان کرد: برخی می‌گویند که حکمت همان فلسفه است پس آیا این همان فلسفه است که دانشمندانی چون بوعلی‌سینا و ارسطو آورده‌اند؟ که باید گفت حکمت اینگونه در نظامی فرو رفته که وقتی از خداوند یاد می‌کند با تمام وجود او را درک می‌کند.

انباشت مفاخر باعث فراموشی فرهنگ غنی ما شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ضمن گرامیداشت روز حکیم نظامی اظهار کرد: خیلی از کشورها از اندک اندوخته‌های خود برای فرهنگ خود هویت می‌سازند اما ما به دلیل انباشت مفاخر و فرهنگ غنی آنها را فراموش می‌کنیم.

مسعود ویژه بیان کرد: در یکی از کشورها یکی از هنرمندان هالیوود در پشت صحنه یکی از فیلم‌ها دستمالی که عرق خود را خشک کرده بود به عنوان اثر قابل ارزش نگهداری شده و با قیمت گزاف به فروش می‌رسانند و آنها اینگونه از جزئی‌ترین اثر نیز حمایت می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه کشور ما به قدری غنی است و موضوعات و مفاهیم و مفاخر عنی دارد که به دلیل انبوه از آنها غفلت می‌کنیم افزود: امروز اگر جوان ما دچار بی‌هویتی می‌شود دلیل آن این است که مفاخر و ظرفیت‌های غنی فرهنگی را به او معرفی نکرده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان یادآور شد: همین کوتاه آمدن ما باعث شده که خیلی از کشورها در سال های اخیر از منصوبان فرهنگی ما به دلیل اینکه آرامگاه آنها در تقسیمات کشوری در کشور دیگری است، او را به نام خود تصاحب می‌کنند که این مسئله را از بوعلی تا سید جمال الدین و از مولانا تا نظامی شاهد هستیم

وی با اشاره به برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی طی دو سال اخیر عنوان کرد: امروز ما افتخار داریم که برای دومین سال پیاپی گرامیداشت این حکیم بزرگ را برگزار می‌کنیم‌.

بزرگداشت دهقان فصیح پارسی‌زاد در همدان/ اصالت و هویت نظامی شناسانده شود

حکماً و ادبای کشور ما میراث‌دار فرهنگ چند هزارساله هستند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز گفت: یکی از جفاهایی که به شعر فارسی می‌شود اینکه آن را تنها از منظر شعر و جمال شناسی و زیبایی شناسی مورد بررسی قرار می‌دهند در حالی که ادبیات فارسی جایگاه عمیق‌تری دارد.

مرتضی رزاق‌پور بیان کرد: به نطرم ما ادبایی را در جهان داریم که نظیر ندارند، نظامی و حافظ کشور ما در جهان کم نظیر هستند و این حکمیان ما میراث‌دار فرهنگ چند هزار ساله هستند.

وی ادامه داد: کشوری که ۷ هزار سال سابقه مدنیت داشته و سابقه کشورداری دارد، تمدنی را خلق کرده که نصف جهان باستان را تحت سیطره خود دارد و راه‌هایی را رفته که به سادگی بدست نمی‌آید.

این استاد ادبیات دانشگاه بیان کرد: هزاران سال تلاش شده که به این شیوه علمی پروی و هنر پروری را به ما بیاموزند که اینها را جز در ادبیات کجا می‌توان یافت.

وی بیان کرد: باید به فردوسی تنها به عنوان شاعر نگاه نکنیم او با زنده کردن تمدنی که ۲۵۰ سال زیر پای علوی له شده بود با احیای آن به ما اعتماد به نفس داد.

بزرگداشت دهقان فصیح پارسی‌زاد در همدان/ اصالت و هویت نظامی شناسانده شود

در این همایش دانش‌آموزان همدانی برای اولین بار در کشور نمایشی از اشعار شیرین و فرهاد نظامی گنجوی را به زبان لاتین و به صورت نمایشی اجرا کردند.

بزرگداشت دهقان فصیح پارسی‌زاد در همدان/ اصالت و هویت نظامی شناسانده شود

همچنین سید مهرداد کاووسی از نقالان برجسته همدان و کشور نیز اجرای متفاوتی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها