چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
بزرگداشت بیدارگر مشرق‌زمین در اسدآباد/ سید جمال پرچم‌دار بیداری اسلامی

همدان - چهارمین همایش بزرگداشت بیدارگر مشرق زمین و پرچم‌دار بیداری اسلامی سیدجمال‌الدین اسدآبادی در اسدآباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، چهارمین همایش بزرگداشت بیدارگر مشرق زمین و پرچم‌دار بیداری اسلامی سیدجمال‌الدین اسدآبادی ظهر چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری در اسدآباد برگزار شد.

با توجه به اینکه در تقویم کشورمان ۱۸ اسفند به نام سیدجمال‌الدین اسدآبادی نامگذاری شده است، بزرگداشت این عالم بزرگ نیز پیش‌بینی شده است.

سید جمال‌ الدین اسدآبادی مفهوم اختیار و آزادی را مطرح می‌کند

معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در این مراسم گفت: در حوزه مفاخر و مشاهیر سرمایه‌های بزرگی در کشور داریم که باید این داشته‌های ارزشمند را پاس داشته و با برگزاری بزرگداشت همواره یادی از آنها کنیم.

کاوه خورابه با بیان اینکه مفاخری همچون فارابی، ابن‌سینا، میرسید علی همدانی، باباطاهر، حافظ، سعدی، فردوسی و دیگر موارد این چنینی سرمایه‌های بزرگ و مشاهیر ما هستند گفت: سید جمال‌الدین اسدآبادی یکی دیگر از این مفاخر است که بیدارگر مشرق‌زمین نیز نام گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه سید جمال‌الدین اسدآبادی رساله‌ای در حوزه فلسفه دارد که در آن به مباحث اختیار و آزادی می‌پردازد افرود: سیدجمال الدین اسدآبادی مفهوم اراده و اختیار و آزادی را مطرح می‌کند و با همه عقاید همرنگ می‌شود.

نماد سیدجمال‌الدین اسدآبادی در حال بازسازی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز با اشاره به برگزاری همایش دو روزه سید جمال‌الدین اسدآبادی اظهار کرد: این همایش یکی از خروجی‌های بنیاد سید جمال‌الدین اسدآبادی است که این همایش تا فردا ادامه دارد.

مسعود ویژه با بیان اینکه بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی در ترویج تفکرات این عالم بزرگ بسیار اثرگذار است عنوان کرد: نماد یادبود سیدجمال‌الدین اسدآبادی در حال بازسازی است زیرا نخستین بنای یادبود این عالم در سال ۱۳۵۳ ساخته شد و در سال ۱۳۷۸ نیز بازسازی شد.

وی خاطرنشان کرد: قسمتی از این بنا مشکل مالکیتی داشت که با تخصیص اعتبار از محل سفر رییس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان همدان، اعتبار تامین و مشکل معارضان این ملک برطرف شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تاکید کرد: با تزریق به موقع اعتبار و افزایش سرعت اجرای کار، تا چند ماه آینده شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.

نهضت سید جمال بر پایه فکر و اندیشه اجتماعی

فرماندار اسدآباد نیز با بیان اینکه سید جمال‌الدین اسدآبادی نقش ارزشمندی در بیداری اسلامی در مشرق زمین داشت اظهار کرد: سید جمال‌الدین اسدآبادی از جمله رهبران اسلامی بود که نهضت خود را بر پایه فکر و اندیشه اجتماعی بنا کرد و اعتقاد داشت که اسلام به عنوان یک مکتب و یک ایدئولوژی مسلمانان را نجات خواهد داد.

حسین‌علی شرکایی با تاکید بر اینکه سیدجمال بیداری در کشورهای اسلامی را آغاز کرد عنوان کرد: سید جمال‌الدین اسدآبادی، استبداد داخلی و استعمار خارجی را مهمترین مشکل مسلمانان می‌دانست و عقیده داشت حضور جامعه اسلامی در صحنه می‌تواند نقش مهمی در بیداری اسلامی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مردم اسدآباد با توجه به برگزاری انتخابات در چند روز گذشته، حضور پرشور و انقلابی پای صندوق‌های رای داشتند افزود: مردم در روز انتخابات توطئه یک ساله دشمن را خنثی کردند.

شرکایی یادآور شد: دشمنان تلاش کردند مشارکت مردم در انتخابات به کمتر از ۱۰ درصد برسد اما با حضور پر شکوه مردم مشارکت بیش از ۴۰ درصد را رقم زدند.

سید جمال غریب است و باید بیشتر شناسانده شود

امام جمعه اسدآباد نیز با بیان اینکه سید جمال از بهترین عالمان زمان خود دانش آموخت و در ۱۷ سالگی در علوم مختلف انسانی تبحر داشت گفت: بیدارگری مهمترین ویژگی سیدجمال‌الدین اسدآبادی بود.

حجت‌الاسلام مرتضی موحدی افزود: ما افتخار داریم که در کشور و شهری زندگی می‌کنیم که سیدجمال‌الدین اسدآبادی را تربیت و به جامعه اسلامی معرفی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داریم با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت دستگاه مرتبط، یک فیلم فاخر با موضوع زندگینامه سید جمال‌الدین اسدآبادی ساخته شود افزود: باید نمادهای فاخر از این عالم بزرگ اسلام ساخته و در سطح شهرها نصب شود.

رئیس بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی گفت: سید جمال در استان همدان غریب است و باید بیشتر از این به معرفی این شخصیت بزرگ پرداخته شود.

سید جمال قرآن را نخستین عامل وحدت مسلمانان می‌داند

یکی از اساتید دانشگاه افغانستان نیز با بیان اینکه سید جمال‌الدین اسدآبادی به عنوان بیدارگر مشرق زمین، قرآن را نخستین عامل وحدت مسلمانان می‌داند افزود: سید جمال این کتاب الهی را رمز ماندگاری اسلام دانسته است.

سید مهدی موسوی دومین عامل وحدت جامعه اسلامی، از دیدگاه سید جمال را ارتباط و همبستگی علمای اسلام دانست و گفت: ساماندهی درجات علمای اسلام سومین عامل وحدت از دیدگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی است.

وی با تاکید بر اینکه سید جمال‌الدین اسدآبادی به عنوان یک گوهر گران‌بها آنچنان به اسلام خدمت کرد که همه مناطق اسلامی آن را از خود می‌دانستند گفت: ابعاد شخصیت برجسته سید جمال الدین اسدآبادی بسیار ارزشمند است و برای اسلام و امت اسلامی خدمات بزرگی داشته که باید راه او را ادامه دهیم.

این استاد دانشگاه افغانستان با بیان اینکه سید جمال متعلق به همه جامعه اسلامی است و باید مقام والای او را حفظ و به آیندگان معرفی کنیم یادی از سردار شهید همدانی کرد و گفت: این شهید والامقام نیز یکی از بزرگان و افتخارات استان همدان است که باید همواره یاد او را گرامی بداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها