یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷
برپایی یادواره‌های بزرگداشت مرحوم صفوی و همایش‌های تخصصی

از مهمترین اقدامات انجام شده از سوی انجمن زبان‌شناسی ایران در یک سال اخیر می‌توان به برپایی نشست‌ها و یادواره‌های متعدد برای معرفی آثار و خدمات به جای مانده از کورش صفوی و برگزاری وبینارها، همایش‌ها و نشست‌های تخصصی حوزه زبان‌شناسی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سال ۱۴۰۲، درگذشت کورش صفوی، استاد بازنشسته گروه زبان‌شناسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی در سن ۶۷ سالگی ضایعه‌ای بزرگ برای اساتید و دانشجویان زبان‌شناسی شد. کورش صفوی از کسانی بود که دانش زبانی و اطلاعات ادبی خود را با هم درآمیخته و آثار کاربردی و بسیار ارزشمندی را در جهت رفع نیازهای حوزه مطالعات زبانی و ادبی جامعه امروز ما به‌ویژه در زمینه تأمین کتاب‌های درسی دانشگاهی پدید آورده‌بود.

سال ۱۴۰۲ از شهریور ماه شاهد برگزاری همایش‌های مختلف از سوی انجمن زبان‌شناسی ایران برای بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم صفوی بودیم که از جمله آنها می‌توان به برپایی همایش بزرگ «نگاهی به میراث علمی کورش صفوی» در ۲۷ شهریور اشاره کرد.

برپایی یادواره‌های بزرگداشت مرحوم صفوی و همایش‌های تخصصی

در سالی که گذشت برنامه‌های تخصصی متنوعی توسط و با همکاری انجمن زبان‌شناسی ایران برگزار شد که از جمله آنها می‌توان از مدرسه زمستانه نشانه‌شناسی از ۱۲ تا ۱۶ اسفند، امضای تفاهمنامه همکاری با دانشگاه کردستان و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین، بزرگداشت احمد صفارمقدم، مراسم یادبود سلیمه زمانی، هفتمین همایش ملی آموزش محیط زیست با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و همایش نشانه‌شناسی فرهنگی با تاکید بر آرای یوری لوتمان نام برد.

همچنین می‌توان به برگزاری چهارمین پیش‌نشست همایش ملی بازتاب فرهنگ و هویت ایرانی در زبان و ادبیات فارسی، نشست علمی زبان‌شناسی زیست‌محیطی در ۱۵ اسفند، گردهمایی معناشناسی هنر معاصر ایران در ۱۲ اسفند، نشست نقد کتاب «ذهن، زبان و سلطه اجتماعی پیش‌فرض» با حضور لیلا اردبیلی، مترجم کتاب و همایش بین‌المللی زبان‌شناسی ایران در یکم اسفند اشاره کرد.

برپایی یادواره‌های بزرگداشت مرحوم صفوی و همایش‌های تخصصی

‌همچنین سلسله‌نشست‌های شناخت‌پژوهی از جمله بازخوانی کتاب «مقدمه‌ای بر شناخت‌پژوهی استعاره» برگزار شدند و کتاب «شناخت‌نامه دکتر محمدرضا باطنی» در ۱۵ دی رونمایی شد و۲۰ دی دومین همایش رده‌شناسی زبان‌های ایرانی برپا شد.

از دیگر اقدامات انجام شده توسط و با همکاری انجمن زبان‌شناسی ایران در یک سال اخیر می‌توان به برگزاری همایش چشم‌انداز دنیای زبان‌شناسی رایانشی به مناسبت هفته پژوهش، کارگاه رایگان ویرایش پایان‌نامه به کمک هوش مصنوعی در هفته دانشجو، همایش مدرسه آموزشی علوم انسانی ایران در قرن گذشته (۵ آذر)، وبینار آشنایی با گویش‌های فارسی در ۲۴ آبان، نشست نوپیای زبان فارسی، چهارمین همایش زبان‌شناسی پیکره‌ای و سومین نشست هم‌اندیشی گروه‌های گویش‌پژوهی در ۱۵ مهر اشاره کرد.

همچنین در این راستا می‌توان از شناخت‌های زبان‌شناخت، نگاهی به میراث علمی کورش صفوی در ۲۷ شهریور، دهمین مدرسه تابستانی، چهارمنی همایش زبان‌شناسی پیکره‌ای، نشست تحلیل گفتمان انتقادی در ۱۲ خرداد و همایش زبان و محیط زیست نام برد.

۱۹ آبان سومین نشست همایش هویت زبانی ناآرامی برگزار شد، ۲۱ اردیبهشت پنجمین همایش ملی صرف تشکیل شد و از دیگر برنامه‌ها می‌توان به نخستین همایش ملی زبان‌شناسی فرهنگی، وبینار سیر تحول ساخت و بیان مجهول از دوره باستان تا امروز با سخنرانی مجتبی منشی‌زاده، نهمین همایش بین‌المللی علوم شناختی در ۲۹ اردیبهشت و وبینار رده نوایی زبان فارسی در ۱۷ اردیبهشت اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها