دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳
اجرای طرح کتابخانه‌گردی در ۳۱ کتابخانه عمومی همدان/ نظامی جزو پنج ستون کاخ ادب فارسی

همدان - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از کتابخانه‌گردی در ۳۱ کتابخانه عمومی همدان خبر داد و گفت: نظامی گنجوی یکی از پنج ستون کاخ ادب فارسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، عاطفه زارعی عصر دوشنبه در آیین کتابخانه‌گردی که به مناسبت سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بزرگداشت نظامی گنجوی با عنوان گنجینه‌های گنجه در کتابخانه آزادی همدان برگزار شد اظهار کرد: ابتدا جا دارد از حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی قدردانی کنیم که بار دیگر با حماسه حضور خود برگ زرینی بر تاریخ پر افتخار این کشور افزودند و پاسخ محکمی به بدخواهان این نظام و کشور دادند.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی وظیفه دارند در حوزه‌های فرهنگی، علمی، اجتماعی سیاسی و … مشارکت گسترده داشته باشد، اظهار کرد: بزرگترین شبکه مویرگی فرهنگی در سطح استان کتابخانه‌های عمومی هستند که در بحث تعالی‌بخشی و بازنمود اندیشه بسیار موثرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه برای داشتن جامعه خردورز باید به پیشینه‌های خود افتخار کنیم و نسلی را تربیت کنیم که به گنجینه این دیار بیفزاید افزود: تمام منابع علمی و دانشی در کتابخانه‌های عمومی که دانشگاه مردمی است و به یادگیری مادالعمر انسان کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز در آستانه سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم و برنامه کتابخانه گردی در همدان همزمان با سایر نقاط کشور برگزار می‌شود تصریح کرد: در ۳۱ کتابخانه عمومی استان همدان ویژه برنامه کتابخانه‌های گردی با حضور مسئولان، کتابخوانان، نویسندگان، محققان و … برگزار می‌شود و برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده است.

اجرای طرح کتابخانه‌گردی در ۳۱ کتابخانه عمومی همدان/ نظامی جزو پنج ستون کاخ ادب فارسی

زارعی با بیان اینکه از اقدامات خوبی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پیش گرفته، مباحث فرهنگی و تشکیل محافل ادبی است اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم این است که داشته‌های خود را به نسل جدید معرفی کنیم و صدای خود را به گوش همه برسانیم، این آثار تمدن ما را نشان می‌دهد و نظامی گنجوی به عنوان یکی از این داشته‌های موثر رویکردهای متفاوتی در آثار خود ارائه می‌دهد. در آثار نظامی نشان‌های بسیاری از انسان شناسی و در نهایت خداشناسی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نظامی گنجوی یکی از پنج ستون کاخ ادب پارسی است که هر کدام وجهی از ادبیات را به کمال رسانده‌اند، اظهار کرد: اگر فردوسی روح حماسی ادبیات را زنده کرد و مولانا، زبانی برای شرح اسرار معرفت پدید آورد، و اگر سعدی فصاحت و شیوایی را در رود سخن جاری نمود و حافظ، غزل را به منتهای درجه ی کمال رساند، نظامی هم راه داستان پردازی را گشود و شیوه صحنه پردازی و بزم آرایی در شعر را پایه گذاشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: در داستان‌های عاشقانه نظامی حجب و حیا، عفت و پاکدامنی اصلی اساسی است، خسرو اگرچه پادشاه است اما اجازه هتک حرمت به خود نمی‌دهد و این درس بزرگ حکیم نظامی به انسان است.

وی ادامه می‌دهد: نظامی که معارف الهی را به خوبی می‌داند، عشق را به تصویر می‌کشد و روایت از عاشقی ارائه می‌دهد که به روایتی ماندگار بدل می‌شود که برداشت امروزیان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد به طوری که قرن‌هاست، سخن او، روایت اول دیوان عاشقی است.

زارعی گفت: او عاشقی را با تمام جوانبش از خوب و بد به تصویر می‌کشد و معایب عاشقانی چون خسرو و مجنون و معشوقهایی چون لیلی و شیرین را نیز می‌گوید. او تصویر گر بی بدیل رنجی است که باید عشاق تحمل کنند تا راه را بر خود هموار سازند.

وی اظهار کرد: از مفاهیم که بگذریم، نظامی داستان پردازی چیره دست و قصه گویی بی بدیل است که صحنه‌ها و حرکات قهرمانان را استادانه و کاملاً طبیعی به تصویر کشیده و با ذوق انسان همخوانی دارد و حس هنردوستی، انسان را وادار می‌کند که او را تشویق کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تأکید کرد: نظامی حال و هوای دو محیط متفاوت در دو داستان عاشقانه را که از جنس هم نیستند در دو منظومه ماندگارش یعنی خسرو و شیرین و لیلی و مجنون به خوبی به تصویر می‌کشد، چنانکه خواننده مجذوب ظرافت‌هایی می‌شود که حکیم نظامی به آن توجه داشت است. به عبارت دیگر تسلط بی چون و چرای نظامی در فنون نظم و داستانسرایی خیره کننده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست موضوع صحبت خود را به شخصیت فرهاد اختصاص داد و گفت: بیستون بخشی به نام فرهاد پیکرتراش دارد؛ جای تیشه‌های بسیاری روی بیستون وجود دارد که گمان می‌رود اثر فرهاد است، البته مهدی رهبر، باستانشناس برجسته ایرانی معتقد است این بخش معدن بوده و از سنگ‌های آن قصری در بیستون ساخته شده است.

اجرای طرح کتابخانه‌گردی در ۳۱ کتابخانه عمومی همدان/ نظامی جزو پنج ستون کاخ ادب فارسی

مسعود معتمدی افزود: از نگاه تاریخی این باور وجود دارد که یکی از شاهان ساسانی در برابر کتیبه داریوش بنا داشته که معادلی بسازد و اگر نقشه او محقق می‌شد بزرگترین کتیبه جهان به وجود می‌آمد.

وی با بیان اینکه به هر دلیلی، این عظمت در بیستون، نشان و نماد عشق است خاطرنشان کرد: اما واقعاً فرهاد که بود؟ هیچ شخصی به نام فرهاد در تاریخ نداریم اما در ادبیات پیش از نظامی نیز، شعرا و نویسندگان از داستان شیرین و فرهاد یاد کردند و گفتند. حتی در تاریخ بلعمی یعنی پیش از نظامی، شیرین را کنیزک می‌داند، فرخی سیستانی، سعود سعد و سوزنی سمرقندی هم به این عشق اشاره کردند، به هر حال نمی‌شود شخصیت واقعی برای فرهاد تصور کرد اما نظامی او را با آب و تاب فراوان تعریف کرده است.

معتمدی تأکید کرد: فرهاد در کوه‌کنی بسیار ماهر و پیکرتراشی استاد بوده است. اصلی‌ترین ویژگی او عاشق بودن است و نظامی به آن می‌پردازند و با زبان استادانه خود او را معرفی می‌کند. از ویژگی دیگر فرهاد این است که چشمداشتی به مال و منال شیرین ندارد.

وی اضافه کرد: وقتی شیرین از او که در حال ایجاد جوی شیر برای قصر است، بازدید می‌کند و گوشواره‌های خود را هدیه می‌دهد، فرهاد قبول نمی‌کند و نشان می‌دهد طمعی ندارد؛ حتی پیشنهاد خسرو هم برای گرفتن طلا و ثروت قبول نمی‌کند.

وی با بیان اینکه او هرگز به وصال شیرین نمی‌رسد و عشق واقعی نیز همین است گفت: خسرو به وصال شیرین می‌رسد اما فرهاد نمی‌رسد و راز ماندگاری عشق فرهاد به شیرین به همین دلیل است.

معتمدی افزود: فرهاد بسیار تنومند است و نظامی این قدرت را بیان می‌کند، فرهاد با چنین توان بدنی در برابر عشق بسیار زبون می‌شود، ذات عشق این است که آدم‌های بزرگ را کوچک می‌کند، چنان که وقتی خبر جعلی مرگ شیرین را به او می‌دهند، جان می‌سپارد.

وی تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنم که مقاله سفر به ناکجا آباد عبدالحسین زرین‌کوب را بخوانید؛ در این سفر استاد با فرهاد هم دیدار دارد که بسیار خواندنی است.‌

اجرای طرح کتابخانه‌گردی در ۳۱ کتابخانه عمومی همدان/ نظامی جزو پنج ستون کاخ ادب فارسی

در این آیین گروه نمایش اعصای محفل ادبی تمدن یعنی یسنا شهسواری، نگار نظری دبیر، زهرا نظری دبیر، هدیه عبدی نژاد و آیناز رضایی به مربی‌گری الهام همایی‌نژاد به اجرای نمایشی با موضوع داستان پادشاه ظالم با مرد راستگوی کتاب مخزن الاسرار نظامی پرداختند.

همچنین زهرا آقامیرزایی، دبیر محفل ادبی تمدن؛ یاسی کوثری و محسن مهری اعضای این محفل به خوانش اشعاری از آثار نظامی پرداختند.

پایان‌بخش این برنامه تقدیر از دو پیشکسوت عرصه کتابداری اسدالله حسینی و نیره ساغرچی بود که توسط مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان انجام شد.

برگزیدگان مسابقات کتابخوانی میثاق آسمانی به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با محوریت وصیت‌نامه سردار دلها؛ سمیه مولایی عضو کتابخانه شهید مدرس و ریحانه پورشکیبا عضو کتابخانه حماسه سی مهر معرفی و جوایز خود را دریافت کردند.

همچنین یوسف غمخوار حسینی عضو کتابخانه آزادی و حدیث سعیدی عضو کتابخانه امام حسین (ع) به عنوان برگزیدگان مسابقه کتابخوانی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با محوریت کتاب صعود چهل ساله برگزار شد، معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها