سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
بخش «سینماکتاب» به جشنواره پویانمایی اضافه شده است/ تولید پویانمایی‌های اقتباسی در کشور

نشست رسانه‌ای «سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران ۱۴۰۲» با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیر جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه سه‌شنبه (۸ اسفندماه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رسانه‌ای «سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران ۱۴۰۲» با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمدرضا کریمی‌صارمی، دبیر جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه سه‌شنبه (۸ اسفندماه) در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا کریمی‌صارمی جزئیات سازوکار اجرایی این دوره از جشنواره را این‌طور تشریح کرد: این جشنواره از ۱۳ تا ۱۷ اسفندماه با چهار سالن، کانون و باغ کتاب در شهر تهران و اصفهان برگزار می‌شود. امروز ایران در حال تبدیل شدن به یک قطب بزرگ انیمیشن است. طبق آمار رسمی ۱۲ فیلم و آمار غیررسمی ۲۵ فیلم در حال تولید در سال جاری است. برخی از این آثار تولیدات دولتی هستند و برخی هم شامل تولیدات خصوصی هستند. ما از تولیدات هنری در انیمیشن عبور کرده و به تولیدات تجاری رسیده‌ایم.

جشنواره بین‌المللی پویانمایی از دوره سوم خود، جنبه جهانی پیدا کرده است

وی ادامه داد: «بچه زرنگ» یک نمونه مشخص در این بحث است. جشنواره بین‌المللی پویانمایی از دوره سوم خود جنبه‌ای جهانی پیدا کرده است. در نتیجه از لحاظ بین‌المللی دستورالعمل‌های زیادی در نظر گرفته شده است. حضور استادان و داورهای بین‌المللی و معتبر جهانی یکی از این دستورالعمل‌هاست. ما برای از دست نرفتن تقویم جشنواره، تلاش‌های شبانه‌روزی کرده‌ایم. کرونا از دلایل مهم از دست رفتن این تقویم بود.

بخش «سینماکتاب» در جشنواره پویانمایی برگزار می‌شود/ تولید پویانمایی‌های اقتباسی در کشور

کریمی‌صارمی یادآور شد: ۵۲۴ فیلم شرکت کردند که ۱۳۹ اثر به مسابقه رسید. هزار و ۳۴ اثر بین‌المللی رسید، ۸۷۶ اثر به دبیرخانه رسید و ۱۶۲+۳۳ به مسابقه رسید. هفت باکس نمایش ایران، یک باکس دانشجویی، سه باکس فیلم بلند ایران، ۱۳ باکس بین‌الملل، پنج باکس دانشجویی بین‌الملل، دو باکس بین‌الملل دانشجویی ایران، یک باکس نمایش ویژه در سالن‌های نمایش سالن اصلی شهید بهنام محمدی، سالن غدیر، خلاق، سینما کانون، موزه، باغ کتاب و کانون اصفهان و سالن کنفرانس این شهر به نمایش در خواهد آمد.

برخی آثار اقتباس‌شده از کتب داستانی تبدیل به پویانمایی شده‌اند

معاون تولیدات کانون در ادامه گفت: سالن باغ کتاب صبح‌ها برای دانش‌آموزان و ظهرها برای خانواده‌هاست. در صبح‌ها بحث سینماکتاب نیز مطرح شده است. برخی آثار اقتباس‌شده از کتب داستانی تبدیل به اثر پویانمایی شده‌اند. ما بخشی دیگر به نام بخش ویژه داریم. در این بخش بهترین آثار جهانی با کیفیت‌هایی قابل توجه اکران خواهند شد. البته لازم به ذکر است که این بخش غیررقابتی خواهد بود.

وی درباره بخش پایان‌نامه‌های علمی هم گفت: ما برای دانشجویان نیز دستورالعمل‌هایی داریم. به عنوان مثال برخی از آن‌ها می‌توانند در بحث پایان‌نامه شرکت کرده و در این رویداد حضوری ثمربخش داشته باشند. هر دانشجو پس از دفاع از پایان‌نامه خود جایزه می‌گیرد. در ادامه ما نیز برای چاپ این پایان‌نامه و تبدیل آن به یک اثر با آن دانشجو همراهی خواهیم کرد. یک تیم از کشور چین با هزینه خود به شکل داوطلبانه در این جشنواره حضور خواهد داشت. آن‌ها متوجه شده‌اند که کشور ما چقدر در قالب انیمیشن رشد و توسعه داشته است. به همین سبب به شکلی کاملاً مستقل برای همراهی با سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی داوطلب شده‌اند.

بخش «سینماکتاب» در جشنواره پویانمایی برگزار می‌شود/ تولید پویانمایی‌های اقتباسی در کشور

کشتن ۱۱ هزار کودک در فلسطین طی مدت کوتاه، باید ثبت جهانی شود

کریمی صارمی اظهار داشت: یکی از بخش‌های مهم ما برپایی نشست‌های تخصصی با حضور مربیان و معلمان با موضوعات هوش مصنوعی، جادوی دیدن، پایان‌نامه‌های برتر، فلسطین، رونمایی کتاب‌های جشنواره، حضور بین‌المللی، پژوهشی بر انیمیشن‌های چین و… برپا می‌شود. کشتن ۱۱ هزار کودک در فلسطین طی مدت کوتاه، باید ثبت جهانی شود. ما از خیلی دوستان دعوت کردیم تا برای سال بعد دست‌کم ۱۰ فیلم خوب در این عرصه داشته باشیم. در بخش نقد فیلم هم هر شب دو فیلم نقد خواهیم کرد.

پویانمایی باید کمک کند تا مخاطب متعهد و مسئول بار بیاید

حامد علامتی ضمن خیر مقدم به اهالی رسانه و اشاره به لزوم شرکت در انتخابات، به چالش‌ها و امکان‌هایی که این دوره از جشنواره پویانمایی فراهم می‌کند پرداخت و گفت: پویانمایی یکی از قالب‌های تولید محتوا است. پویانمایی برای مخاطب جذاب است؛ دنیایی است که واقعیت را برای بچه‌ها قابل فهم می‌کند. شرکت‌های مختلف در دنیا درگیر شکل ارائه و تولید هستند و ما در ایران سعی می‌کنیم کنار تکنیک از محتوا هم غافل نشویم. پویانمایی باید کمک کند تا مخاطب متعهد و مسئول بار بیاید و این مسئولیت سنگینی است و کانون سابقه طولانی در این عرصه دارد.

وی به فروش و تعداد مخاطب زیاد انیمیشن «بچه زرنگ» هم اشاره کرد: این نمونه کار کانون است که همچنان روی پرده سینماها است و حالا مفتخریم که اعلام کنیم این جشنواره پس از سال‌ها توانسته از یک جایگاه جهانی و صاحب سبک در میان فعالان این حوزه برخوردار باشد. بر این اساس در تلاش هستیم تا پلی میان هنرمندان داخلی و خارجی باشیم و آثاری را مبتنی بر ارزش‌های ایرانی و اسلامی معرفی کنیم.

بخش «سینماکتاب» در جشنواره پویانمایی برگزار می‌شود/ تولید پویانمایی‌های اقتباسی در کشور

در نشست فلسطین به یکی از بزرگ‌ترین جنایات و نسل‌کشی‌های جهان امروز خواهیم پرداخت

علامتی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم بستری فراهم کنیم که در آن نوپایان حوزه پویانمایی با پیشکسوتان در تعامل بوده و به کسب تجربه از طریق آن‌ها بپردازند. از طرفی ما سعی کرده‌ایم توجه زیادی بر بخش‌های جنبی جشنواره داشته باشیم. در این زمینه، نشست فلسطین (سرزمین مقدس) بسیار مهم خواهد بود. در این نشست ما به یکی از بزرگ‌ترین جنایات و نسل‌کشی‌های جهان امروز در فلسطین خواهیم پرداخت. یکی دیگر از بخش‌های جنبی ما نشست‌هایی در حوزه هوش مصنوعی خواهد بود.

وی ادامه داد: ۷۲ کشور در این رویداد حاضر خواهند بود. هزار و ۵۵۸ اثر فیلم دریافتی در این جشنواره داشته‌ایم. آن‌هایی که اهل فن هستند، می‌دانند این آمار چقدر جالب توجه است؛ یعنی ۷۲ کشور به ایران اعتماد کرده‌اند. امسال ۱۶۲ اثر در بخش بین‌الملل و ۳۳ اثر داخلی در جشنواره خواهیم داشت.

ما در بخش تولید، در حوزه‌های دینی و هویتی حتماً با نقطه مطلوب فاصله داریم

علامتی در بخشی دیگر اضافه کرد: ما در بخش تولید، در حوزه‌های دینی و هویتی حتماً با نقطه مطلوب فاصله داریم و تلاش می‌کنیم کاستی‌های گذشته برطرف شود؛ اما در این مسیر کانون به تنهایی نمی‌تواند حرکت کند. یکی از برنامه‌های بلندمدت ما این است که از طریق پویانمایی بذر ایمان را در دل مخاطب بکاریم.

علامتی درباره وضعیت توجه به هنرمندان عرصه پویانمایی و بی‌توجهی به آن در سطح کشور گفت: امسال تلاش کردیم در جشنواره فجر به پویانمایی توجه ویژه کنیم؛ البته من مسئول جشنواره نبودم اما امسال تندیس و سیمرغ پویانمایی داشتیم، خودمان چهار کار داشتیم، درحالی‌که خیلی‌ها می‌گویند این آثار فقط باید در جشنواره کودک اصفهان نمایش داده شود اما ما تلاش‌مان را کردیم تا امسال کارها را در فجر هم داشته باشیم.

بخش «سینماکتاب» در جشنواره پویانمایی برگزار می‌شود/ تولید پویانمایی‌های اقتباسی در کشور

«سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران ۱۴۰۲» از ۱۳ تا ۱۷ اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط