دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
مخزن الاسرار نظامی دارای نوعی از شگرد زیبایی‌شناسی به نام فاصله ادبی است

آذربایجان‌غربی- نظامی‌پژوه ارومیه‌ای گفت: مخزن الأسرار نظامی از جمله آثاری است که در حوزه ترکیب‌سازی و ایجاد روابط میان نشانه‌ها دارای نوآوری و نوعی از شگرد زیبایی‌شناسی به نام فاصله ادبی است.

هادی طیطه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، گفت: مخزن الأسرار نظامی از جمله آثاری است که در حوزه ترکیب‌سازی و ایجاد روابط میان نشانه‌ها دارای نوآوری و نوعی از شگرد زیبایی‌شناسی به نام فاصله ادبی است.

وی افزود: فاصله ادبی به شگردی اطلاق می‌شود که در آن میان دو یا چند نشانه در ظاهر کلام ارتباطی وجود ندارد، اما از حیث معنایی و در ژرفساخت این نشانه‌ها رابطه‌ای وجود دارد که با تکیه بر محور همنشینی و محور جانشینی، توجه به محور عمودی کلام و توجه به صنایع به‌کار رفته در متن میتوان متوجه رابطه در این فاصله شد.

طیطه ادامه داد: در این راستا معنا و وسائطی که در اثر این فاصله از متن حذف شده‌اند، به واسطه تأویل به متن بازمی‌گردند، طی این فرایند معنا به تعویق می‌افتد و خواننده از کشف آن لذت می‌برد.

وی با بیان اینکه تحقیق من در مورد تحلیل عنصر فاصله ادبی با تاکید بر مخزن الاسرار نظامی است، ادامه داد: در این پژوهش با روشی توصیفی-تحلیلی به‌بررسی شگرد فاصله ادبی در مخزن الأسرار نظامی می‌پردازیم و از نتایج این تحقیق می‌توان به نمودهای فاصله ادبی از جمله کارکرد ارسال المثل، تناسب، کاربرد چیزی به جای چیزی دیگر و عوامل موسیقایی از جمله همسانی و همسنگی در ایجاد فاصلۀ ادبی در مخزن الأسرار نظامی اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها