دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
میراث ادبی مرحوم مرید محمدی به کتابخانه زادگاهش اهدا شد

چهارمحال‌وبختیاری - کتابخانه شخصی مرحوم مرید محمدی، شاعر و نویسنده پیشکسوت چهارمحال‌وبختیاری طبق وصیتش به کتابخانه عمومی زادگاهش «گهرو» اهدا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، مرید محمدی، یکی از پیشکسوتان ادبیات چهارمحال‌وبختیاری بود که با زبان ساده و روان، اما پرمعنا و زیبا، بر دل‌ها تأثیر و عشقش به کتاب و شعر را با همه به اشتراک می‌گذاشت. او که از جوانی به نوشتن و شعر علاقه‌مند بود، همیشه سعی می‌کرد تا دیگران را نیز به این هنر فاخر جذب کند. او با کتابخانه‌های عمومی همکاری نزدیکی داشت و بارها کلاس‌های رایگان آموزش داستان‌نویسی و شعر برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کرد. او با شعرهایش، دل‌های بسیاری را شاد و با داستان‌هایش، آموزه‌های اخلاقی و انسانی را منتقل می‌کرد.

میراث ادبی مرحوم مرید محمدی به کتابخانه زادگاهش اهدا شد

وقتی کتابخانه شهید رجایی گهرو بازگشایی شد، مرید محمدی در مراسم افتتاح حضور یافت و با سخنرانی گرم و صمیمی، از اهمیت کتاب و کتابخانه و علاقه‌اش به کتاب‌خوانی گفت و کتابخانه‌ها را مکان‌هایی دانست که می‌توانند روح و روان انسان‌ها را تغذیه و آن‌ها را به‌سوی خیر و نیکی هدایت کنند و اعلام کرد که کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه شهید رجایی اهدا می‌کند تا دیگران نیز از آن بهره‌مند شوند.

متأسفانه، مرید محمدی پس از مدتی، به دلیل بیماری، درگذشت. او که زندگی‌اش را به کتاب و شعر اختصاص داده بود، همان‌طور که وصیت کرده بود، کتابخانه شخصی‌اش را به کتابخانه شهید رجایی گهرو بخشید. فرزندان او که از پدرشان الهام گرفته بودند این کار را با احترام و افتخار انجام دادند.

میراث ادبی مرحوم مرید محمدی به کتابخانه زادگاهش اهدا شد

علی محمدی، فرزند این شاعر مردمی دراین‌خصوص گفت: پدرم عاشق کتاب‌هایش بود و از بچگی ما را به کتاب‌خواندن تشویق می‌کرد؛ اکنون هر وقت دلمان برای پدر تنگ می‌شود، به سراغ کتابخانه شخصی و محل مطالعه او می‌رویم و با کتاب‌هایی که پدرم این‌قدر دوست داشت، آرامش می‌یابیم.

وی افزود: دل‌کندن از کتاب‌هایی که پدر را به ما متصل می‌کرد، برایمان سخت بود، اما او می‌خواست که دیگر فرزندانش در کتابخانه‌ها هم با کتاب‌ها آشنا شوند و از آن‌ها لذت ببرند.

مرید محمدی، شاعری که با نوشته‌هایش، جان و جهان را زیباتر می‌کرد، با اهدا کتاب‌هایش یادش را در کتابخانه‌ها ماندگار کرد و ثوابی مستمر را برای خود در این دنیا باقی گذاشت.

میراث ادبی مرحوم مرید محمدی به کتابخانه زادگاهش اهدا شد

تا کنون حدود ۳۰۰ عنوان از کتاب‌های این شاعر مهربان و مردمی به کتابخانه شهید رجایی اهدا شده است و پس از طبقه‌بندی و آماده‌سازی روند انتقال این کتاب‌ها توسط فرزندانش ادامه خواهد داشت.

مرید محمدی، آثار متعددی در زمینه‌های مختلف ادبیات داشت که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فجرآوران خیبر

این مجموعه شعر در سال ۱۳۶۲ منتشر شد و شامل شعرهایی است که به موضوعات انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، شهادت، مقاومت، ایثار و عشق به اهل‌بیت (ع) می‌پردازد. این مجموعه شعر با استقبال گسترده‌ای روبرو شد و بارها چاپ شد.

دیوان شیدای دهکردی

این مجموعه شعر در سال ۱۳۸۰ منتشر شد و شامل شعرهایی است که توسط شیدا، یکی از شاعران معروف دهکردی در قرن بیستم، نوشته شده‌اند. این مجموعه شعر با تصحیح و توضیحات مرید محمدی، به چاپ رسیده است.

دیوان ملا زلفعلی بختیاری

این مجموعه شعر در سال ۱۳۸۰ منتشر شد و شامل شعرهایی است که توسط ملا زلفعلی بختیاری، یکی از شاعران برجسته چهارمحال‌وبختیاری در قرن نوزدهم، نوشته شده‌اند. این مجموعه شعر با تصحیح و توضیحات مرید محمدی، به چاپ رسیده است.

دوستی شاید…

این مجموعه شعر در سال ۱۳۸۲ منتشر شد و شامل شعرهایی است که به موضوعات اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و طبیعت می‌پردازد. این مجموعه شعر با زبانی ساده و صمیمی، احساسات و افکار نویسنده را به خواننده منتقل می‌کند.

چوپی آواز

این مجموعه شعر در سال ۱۳۹۵ منتشر شد و شامل شعرهایی است که به موضوعات محلی، بومی، عاشورایی و مذهبی می‌پردازد. این مجموعه شعر با زبانی گویا و شیرین، فرهنگ و ادبیات چهارمحال‌وبختیاری را به تصویر می‌کشد.

بختیاری سروده‌ها

این مجموعه شعر در سال ۱۳۹۵ منتشر شد و شامل شعرهایی است که به زبان بختیاری نوشته شده‌اند. این مجموعه شعر با زبانی بومی و زنده، سروده‌های عاشورایی، عاشقانه، محلی و تاریخی را شامل می‌شود.

میراث ادبی مرحوم مرید محمدی به کتابخانه زادگاهش اهدا شد

میراث ادبی مرحوم مرید محمدی به کتابخانه زادگاهش اهدا شد

میراث ادبی مرحوم مرید محمدی به کتابخانه زادگاهش اهدا شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها