یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
«مازاری» به بازار کتاب رسید

کتاب «مازاری یا واژگان حکیم دیلمی» با گردآوری عبدالرحمان عمادی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عبدالرحمان عمادی در کتاب «مازاری یا واژگان حکیم دیلمی؛ لغات دیلمی در تحفه المومنین نوشتۀ حکیم میرمومن تنکابنی دیلمی» که به تازگی از سوی نشر آموت در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، می‌نویسد: «دانش‌پژوه بر آن است که معنی نام کتاب تحفه‌المومنین، ارمغان مؤمنین نیست. بلکه به معنی ارمغان دو مؤمن است یعنی: خود مولف و پدرش که هر دو لقب مؤمن داشته‌اند.»

در معرفی این کتاب آمده است: سرزمین‌ها و مردمی که حکیم دیلمی واژه‌هایی از زبان آنها را یاده کرده، عبارتند از، گروه اول لغات محلی مردم و سرزمین‌های ایران مانند: دیلمی، تنکابنی، اصفهانی، گیلانی، طبرستانی، مازندرانی، گرگانی، دارالمرزی، خراسانی، لرستانی، فرس قدیم، زابلی، تبریزی و گروه دوم از زبان‌ها و کشورهای دیگرند، مانند: فارسی، عربی، یونانی، سریانی، عبرانی، رومی، ترکی، مصری، اندلسی، سودانی، مغربی، هندی، صقلابی، نبطی، عراقی، شام و دیار بکر، و لغت اهل مکه، که بیشتر صورت معرب دارند.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «عبدالرحمان عمادی، شاعر، پژوهشگر و حقوقدان، بهمن ۱۳۰۴ خورشیدی در روستای «‌ای نی» اشکور در خانواده‌ای از طایفۀ سادات دیلمانی، از نوادگان مشاهیر دیلمی به دنیا آمد و شب چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در سن ۹۴ سالگی در شهر رودسر گیلان، دارفانی را وداع گفت. عمادی پس از تحصیل در مکتب‌خانه روستا، روانه رودسر، رشت و قزوین شد و تحصیلات متوسطه را در این شهرها گذراند. وی در زمان حکومت مصدق (۱۳۳۱) موفق به دریافت لیسانس قضایی از دانشگاه تهران شد. کتاب‌های دیلمون پارسی و دیلمون پالوی / دماوند یا گب‌آوند / چندصد نام دریای خزر / فره گان و بی، بیه (گزیده مقاله‌های پژوهشی) / آسمانکت (چند رسم مردمی) / لامداد (چند جّستار از ایران) / دوازده گل بهاری (نگاهی به ادبیات دیلمی و طبری) / حمزه آذرک و هرون الرشید (در آیینه دو نامه) / خوزستان در نامواژه‌های آن / کتاب (از زبان واژه‌ها و نامواژه‌ها) / مازاری یا واژگان حکیم دیلمی از جمله آثار منتشر شده از عمادی به شمار می‌آید.»

نشر آموت اخیراً کتاب «مازاری یا واژگان حکیم دیلمی» را در ۱۷۶ صفحه، قیمت ۱۵۰ هزار تومان و با شمارگان ۵۵۰ نسخه منتشرکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها