چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
لزوم ورود خیران به حوزه کتاب و کتابخوانی/ افتتاح کتابخانه خیرساز در رومشکان

لرستان - کتابخانه‌های مدارس نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری روحیه پژوهشگری، خلاقیت و ارتقای افق دید دانش‌آموزان امروزی و مدیران و دست‌اندرکاران آتی کشور دارند و ورود نهادها و خیرین برای کمک به آموزش و پرورش به منظور تجهیز کتابخانه‌ها در این میان ضروری است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): دانش‌آموزان امروز، مدیران، دست‌اندرکاران، تصمیم‌گیران و به معنای واقعی کلمه نیروی انسانی سال‌های آتی کشور هستند. نحوه نگاه ما به تعلیم و تربیت آنها تعیین‌کننده نوع عملکرد آنها در وظایف محوله از سطح فردی تا ملی خواهد بود؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش هزینه جاری نیست؛ بلکه ساختن آینده کشور است.

براساس نتایج تحقیقات متعدد در سطح ملی و بین‌المللی و همچنین آموزه‌های دینی ما آنچه در دوران خردسالی در ذهن بچه‌ها شکل می‌گیرد، تعیین‌کننده خطوط آتی زندگی فردی و اجتماعی اوست.

نقش کتابخانه‌های مدارس در شکل‌گیری روحیه پژوهشگری دانش‌آموزان

کتابخانه‌های مدارس نقش تعیین کننده‌ای در شکل‌گیری روحیه پژوهشگری، خلاقیت و ارتقای افق دید دانش‌آموزان امروزی و مدیران و دست‌اندرکاران آتی کشور دارند.

انس و علاقه افراد به کتاب از زمان کودکی شکل می‌گیرد و مقطع دبستان بهترین زمانی است که می‌توان این علاقه را در کودکان ایجاد کرد. برای این کار کتابخانه‌های مدارس بهترین مکان‌ها هستند چرا که دانش‌آموز به طور دائم و روزانه در مواجهه با آن قرار دارد و تمرین کتابخوانی را از همان جا شروع می‌کند.

وقتی دانش‌آموزان به مقاطع بالاتر می‌رسند دیگر انس دادن آنها با کتاب سخت می‌شود چون از یک طرف درگیر کنکور می‌شوند و از سویی دیگر این علاقه در سن پایین در آنها شکل نگرفته است؛ البته منظور از کتابخانه‌های مدارس هم کتابخانه‌های فعال است که هم کتابدار داشته باشد و هم به کمک برنامه‌های مختلف، دانش‌آموزان را به کتابخوانی تشویق کند وگرنه صرف وجود کتابخانه‌ای که کتاب‌های آن خاک می‌خورد، دلیل بر کتابخوان شدن دانش‌آموزان نیست.

توجه به کتاب و کتابخوانی در دوران کودکی

اهمیت انس با کتاب و کتابخوانی در دوران کودکی باید توجه بیشتری را نسبت به این مسئله جلب کند. این امر در وهله نخست نیازمند تأمین ضروریات فعالیت کتابخانه‌های مدارس از مسئولان مربوط است و در گام بعدی فرهنگ‌سازی باید از سوی اولیای خانه و مدرسه صورت گیرد تا دانش‌آموزان از همان سال‌های ابتدای تحصیل عادت کتابخوانی پیدا کنند و این خو گرفتن به مطالعه زمینه ساز حرکت به سوی جامعه‌ای کتابخوان و آگاه باشد.

تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تاسیس کتابخانه در مدارس

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تاسیس کتابخانه در مدارس تاکید شده است همچنین به ارتباط مدارس با کتابخانه‌های عمومی اشاره شده است.

در این سند ذیل راهکار «ایجاد و متناسب سازی فضاهای تربیتی با ویژگی‌ها ونیاهای دانش آموزان و اقتضائات فرهنگ اسلامی - ایرانی و شرایط اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی اهتمام به طراحی، ساخت و تجهیز مناسب نمازخانه، کتابخانه، آزمایشگاه، فضای سبز و فضای ورزشی در تمام مدارس به عنوان محیط تعلیم و تربیت تاکید شده است؛ بنابراین ساخت و تجهیز مناسب کتابخانه را در مدارس به عنوان بخشی از متناسب‌سازی فضاهای تربیتی در نظر گرفته شده است.

براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدارس از یک سو باید به تاسیس و تجهیز کتابخانه‌های مدارس اهتمام بورزند، از سوی دیگر، همکاری با کتابخانه‌های عمومی را در دستور کار جدی قرار دهند.

ضرورت ورود خیرین در ساخت کتابخانه‌ها و تجهیز کتابخانه‌های مدارس

ورود نهادهای دیگر برای کمک به آموزش وپرورش به منظور تجهیز کتابخانه‌ها در این میان ضروری است چراکه آموزش وپرورش با وضعیت موجود به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را مرتفع کند.

در این میان خیرین در طول سالیان متمادی با ورود خود به بسیاری از عرصه‌ها بویژه مدرسه‌سازی و بهداشت و درمان، تحولات عظیمی را در مناطق مختلف ایجاده کرده و کاستی‌های موجود در این عرصه‌ها را تا حدود زیادی کاهش داده‌اند.

لزوم ورود خیرین به حوزه کتاب و کتابخوانی / افتتاح  کتابخانه خیرساز در رومشکان

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس لرستان روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه ۱۹۶ پروژه مدرسه با ظرفیت ۶۸۰ کلاس درس در این استان در حال انجام است، افزود: تا پایان امسال ۱۰۴ پروژه در قالب ۳۰۰ کلاس درس به بهره‌برداری می‌رسد.‌

مدارس با بیش از ۶ کلاس در لرستان فضای کتابخانه‌ای دارند

یونس بهاروند ایران‌نیا با اشاره به اینکه از این تعداد مدرسه ۵۰ مدرسه با بیش از ۶ کلاس درس وجود دارد افزود: در مدارس شش کلاسه به بالا در لرستان فضایی به عنوان کتابخانه در نظر گرفته شده است که استفاده از این فضا به متولیان بهره‌بردار و مدیر مدرسه بستگی دارد.

کمک یک میلیارد ریالی خیر نیک‌اندیش برای خرید کتاب در مدارس لرستان

وی با بیان اینکه برخی خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی اهتمام ویژه دارند، افزود: اخیراً یکی از خیران نیک‌اندیش مبلغ یک میلیارد ریال برای خرید کتاب، کتابخانه‌های مدارس استان اختصاص دادند که امری بسیار پسندیده است.

بهاروند ایران‌نیا با اشاره به فعالیت مجموعه خیریه «زندگی دلنشین» در استان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اهمیت به موضوع کتاب و کتابخوانی افزود: با کمک این مجموعه طبقه بالای یک مدرسه در شهرستان رومشکان با فضای بالغ بر ۲۸۰ متر تبدیل به کتابخانه شده است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس لرستان گفت: با کمک هزینه‌ای از سوی این اداره‌کل برای جداسازی راه‌پله از طبقه بالای این مدرسه، این فضا هم‌اکنون به یک مجموعه فرهنگی تبدیل شده است و در دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید.

بهاروند ایران‌نیا با اشاره به اهمیت ورود خیرین در حوزه ساخت کتابخانه و تجهیز کتابخانه مدارس گفت: به موازات فعالیت‌های سخت‌افزاری در ساخت مدارس علاقه‌مند به احداث کتابخانه و خرید کتاب برای مدارس استان هستیم.

وی نقش کتابخانه‌های مدارس را در ایجاد اشتیاق به مطالعه کتاب در دانش‌آموزان بسیار موثر دانست و افزود: لازم است خیران به این حوزه ورود جدی‌تری داشته باشند.

لزوم ورود خیرین به حوزه کتاب و کتابخوانی / افتتاح  کتابخانه خیرساز در رومشکان

از خیران مجموعه خیریه «زندگی دلنشین» به خبرنگار ایبنا گفت: فعالیت‌های این مجموعه با همکاری جمعی از خیرین در داخل و خارج کشور انجام می‌شود.

وی گفت: با هدف ارتقای سطح دانش و کتاب و کتابخوانی و بهره‌مندی جمعیت ۵۰ هزار نفری شهرستان رومشکان از امکانات کتابخانه مجموعه فرهنگی «مهر» در این شهرستان راه‌اندازی شد که شامل کتابخانه با بیش از ۹ هزار جلد کتاب، سالن مطالعه، سالن همایش، سایت کامپیوتر و اتاق کودک خلاق برای کودکان ۳ تا ۸ است.

لزوم ورود خیرین به حوزه کتاب و کتابخوانی / افتتاح  کتابخانه خیرساز در رومشکان

این خیر با اشاره به اینکه قرار گرفتن مجموعه فرهنگی «مهر» در کنار مدرسه دخترانه دو شیفت و مدرسه ابتدایی و سالن ورزشی باعث شده بازخورد بهتری از طرح داشته باشیم افزود: اقدام بعدی برای این مجموعه ایجاد خانه علم و آتلیه هنر با هدف کارآفرینی و تولید با کمک اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس لرستان است.

وی افزود: عموم مردم رومشکان از ساعت ۵ تا ۸ شب و دانش‌آموزان صبح‌ها تا ۵ عصر می‌توانند از امکانات این مجموعه بهره‌مند شوند.

لزوم ورود خیرین به حوزه کتاب و کتابخوانی / افتتاح  کتابخانه خیرساز در رومشکان

این خیر با اشاره به اینکه طراحی لوگوی کتابخانه از سوی یکی از بچه‌های کتابخوان منطقه صورت گرفته است افزود: در این مجموعه آثار نقاشی از کودکان این شهرستان به نمایش گذاشته شده است که این آثار از طریق برگزاری کارگاه آموزشی از سوی خانم یاوری ساکن در آلمان به دانش‌آموزان با موضوع «لرستان از نگاه گردشگران» آموزش داده شده و نمایشگاه‌هایی از این آثار نیز در شهرهای اصفهان و تهران برپا شده است.

مشارکت محلی باعث ایجاد دلگرمی در خیران می‌شود

وی با اشاره به اینکه مشارکت محلی در ایجاد دلگرمی و انجام اقدامات بیشتر برای خیرین تاثیرگذار است از کمک‌های داوطلبانه مردم رومشکان خبر داد و افزود: راه‌اندازی این مجموعه با یک همت جمعی انجام شده و خیریه دلنشین در نظر دارد که فعالیت‌های فرهنگی خود را گسترش دهد.

کتابخانه مدرسه شهیده شیرین پیمان خرم‌آباد با ۴ هزار جلد کتاب از سوی خیرین تجهیز شده است

این خیر با اشاره به اینکه با همت خیران مجموعه «دلنشین» در مدرسه شهیده شیرین پیمان خرم‌آباد نیز یک کتابخانه با ۴ هزار جلد کتاب و سایت کامپیوتری تجهیز شده است افزود: بناست در شهرستان‌های الشتر و نورآباد نیز اقدامات این‌چنینی انجام شود.

وی از راه‌اندازی کتاب فروشی با هدف اشتغال در اطراف این مجموعه خبر داد و گفت: این کتاب‌فروشی طی دو هفته آینده افتتاح می‌شود.

لزوم ورود خیرین به حوزه کتاب و کتابخوانی / افتتاح  کتابخانه خیرساز در رومشکان

این خیر گفت: کانکسی که برای کمک به سیل‌زدگان اهدا شده بود و اینک استفاده‌ای ندارد قرار است با هدف ایجاد اشتغال در اطراف مجموعه «مهر» به کتاب‌فروشی تبدیل شود که طی دو هفته آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها