دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
آی آدم‌ها! وقت بیداری است!

کتاب «حق دارم سیاره‌ام را نجات دهم» نوشته آلن سِر با ترجمه مهناز کاظمی است که در انتشارات طوطی چاپ شده است. در این مطلب به معرفی این کتاب می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «حق دارم سیاره‌ام را نجات دهم» که جلدی بعدی مجموعه حق دارم است، به زیبایی حق کودکان را برای حمایت از محیط‌زیست به تصویر می‌کشد. «حق دارم سیاره‌ام را نجات دهم» با طرح نکته‌های علمی و ایده‌های شگفت‌انگیز، به بیان رویاهای کودکانی می‌پردازد که آرزویشان آینده‌ای زیبا برای کره زمین است. این کتاب نوشته آلن سِر است که با ترجمه مهناز کاظمی ارائه شده است.

این کتاب تصویری که به طور هدفمند و مستقیم با مخاطبان کودک و نوجوان گفت‌وگو می‌کند، مقدمه‌ای عالی است برای درک مفهوم حقوق بشر، به‌ویژه حقوق کودکان که در کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد بیان شده است.

هر کودکی که به دنیا می‌آید حق دارد مهربانی ببیند، غذای سالم بخورد یا به طور رایگان تحصیل کند تا بتواند زندگی پرنشاطی داشته باشد؛ اما اگر سیاره سالم نداشته باشد، این حقوق به چه دردی می‌خورند؟ پس کودکان حق دارند بگویند: «بس کنید! به سیاره ما آسیب نزنید!»

در سال ۱۹۸۹ رهبران کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیمان‌نامه حقوق کودک را به تصویب رساندند. قانون حقوق بشری خاص برای کودکان زیر هجده سال. این قانون حمایت ویژه از کودکان را به رسمیت می‌شناسد، چراکه کودکان آسیب‌پذیرتر از بزرگسالان هستند. کودکان به عنوان انسان، حقوقی دارند. آنها اموال پدر و مادر خود نیستند و نباید به خاطر نیازهایشان به موسسات خیریه وابسته باشند. همه قوانین موجود در پیمان‌نامه براساس این معیارهاست: عدم تبعیض (این حقوق برای همه کودکان به طور یکسان مصداق دارد)، آنچه برای کودک بهترین است، حق زندگی و رشد در بهداشت کامل و حق بیان نظرات درباره موضوعاتی که کودک را نگران می‌کنند. این قوانین به طور کلی شامل چنین حقوقی‌اند: حق آب و غذا، حق سرپناه، حق آموزش و بهداشت، حق محافظت شدن در برابر آسیب‌ها، حق فعال بودن در خانواده، جامعه و زندگی فرهنگی، حق رشد تا رسیدن به کمال توانایی.

از زمانی که این پیمان‌نامه به وجود آمده، آگاهی بیشتری از حقوق کودکان در سراسر جهان ایجاد شده است؛ اما هنوز کارهای بسیاری برای انجام دادن وجود دارد. کودکان همچنان به دلیل وجود جنگ، فقر، بیماری، خشکسالی و تبعیض‌های ناشی از مذهب، قومیت و دختر بودن تهدید می‌شوند. حتی در کشورهای ثروتمندی مانند کانادا و ایالات متحد آمریکا هنوز هم کودکان بسیاری وجود دارند بدون غذا، سرپناه و آب تمیز؛ مواردی که نیازهای اولیه به شمار می‌روند. بسیاری از کودکان بدون آموزش و بهداشت کافی و در معرض سوء‌استفاده و بی‌توجهی زندگی می‌کنند. همه ما وظیفه داریم بر رعایت قانون در مورد آنها و حفاظت از آنها پافشاری کنیم.

مهناز کاظمی، مترجم این مجموعه درباره این کتاب‌های می‌گوید: «مجموعه «حق دارم»، سه‌گانه‌ایست که حقوق و تکالیف را از میان جملات سنگین حقوقی بیرون آورده و آن را با زندگی روزمره درهم آمیخته است. گویی کودکان در صفحه صفحه آنها می‌دوند و می‌گردند و با حقوق بازی می‌کنند. حقوق در این کتاب‌ها، ردای سنگین و خشن خود را از تن به در آورده و در این سه‌گانه شگفت‌انگیز همبازی کودکان شده و دانه دانه میوه‌های شیرین حاصل از تلاش انسان‌ها برای تحقق آزادی، عدالت و برابری را در دهان کودکان می‌گذارد؛ این مجموعه به حقوقی می‌پردازد که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ به راه طولانی که بشر برای رسیدن به آنچه امروز دارد طی کرده است و اینکه این میراث مشترک که متعلق به همه انسان‌هاست چقدر ارزشمند است و حق همه ماست که از آن بهره‌مند شویم و تکلیف همه ماست که از آن محفاظت کنیم.»

آلن سِر، یک معلم سابق مهدکودک است که از دانش‌آموزان خردسالش برای نوشتن کتاب‌های کودکان الهام گرفته است، او بیش از صد عنوان کتاب منتشر کرده که بسیاری از آنها به سایر زبان‌ها ترجمه شده‌اند. او درسال ۱۹۹۶، موسسه انتشاراتی فرانسوی به نام «خیابان جهان» را تاسیس کرد که هدفش ارائه کتاب‌هایی است که به کودکان امکان پرسش و تفکر در جهان را می‌دهد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

زندگی هر گونه به گونه‌های دیگر وابسته است.

اگر یک گونه‌ی گیاهی نابود شود، حشره‌هایی که از گل‌های آن تغذیه می‌کنند نیز از بین می‌روند.

همچنین قورباغه‌هایی که آن حشره‌ها را می‌خورند و همین‌طور ماهی‌هایی که از تخم‌های قورباغه تغذیه می‌کنند...

زنجیره‌ی بزرگ زندگی در سراسر جهان به هم پیوسته است. ما نباید آن را قطع کنیم.

بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی (طوطی)، کتاب «حق دارم سیاره‌ام را نجات دهم» را با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت ۱۳۵ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط