یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
قدرت قصه‌گویی را به کار بگیر تا مهم‌ترین داستان زندگی‌ات را بسازی

کتاب «اگر ما غول بودیم» به قلم دیو متیوز و کلیت برت اسمیت با ترجمه بیتا ابراهیمی، توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «اگر ما غول بودیم» را دیو متیوز و کلیت برت اسمیت نوشته‌اند و بابک علوی آن را ترجمه و انتشارات پرتقال برای گروه سنی بالاتر از ۱۲ سال منتشر کرده است.

داستان این اثر ۲۶۳ صفحه‌ای چیست؟ کایرا دختری کنجکاو، چالاک و بانشاط است و با مردم قبیله‌اش در دهکده‌ای رویایی زندگی می‌کند که توی دهانه یک آتش‌فشان خاموش پنهان است. او و پدرش تنها کسانی هستند که اجازه دارند پایشان را از دیوارهای بلند دهانه آتش‌فشان فراتر بگذارند. کایرا مشغول تمرین است که مثل پدرش قصه‌گو شود و آن‌ها با هم از روستایی به روستای دیگر می‌روند و افسانه‌های ترسناکی تعریف می‌کنند تا غریبه‌ها را از خانه مخفی‌شان دور نگه دارند.
یک روز، کایرا شایعه‌هایی درباره مردم عجیب‌وغریبی به نام «زورگیرها» می‌شنود و تنهایی از آتش‌فشان بیرون می‌رود تا شاید بتواند داستان خودش را ببیند و بسازد؛ ولی کایرا ناخواسته زورگیرها را به سمت دهکده مخفی‌اش هدایت می‌کند و آن‌ها هم داروندار کایرا و هرچه و هرکس را که برایش عزیز است از او می‌گیرند.

زندگی کایرا نابود شده است؛ اما پسری به اسم لووان او را پیدا می‌کند و خانواده‌اش که در جنگلی انبوه بالای درخت‌ها زندگی می‌کنند، سرپرستی او را می‌پذیرند. کایرا دیگر کم‌حرف و گوشه‌گیر شده است، گذشته سیاهش را از همه پنهان می‌کند و نمی‌خواهد هیچ‌وقت از خانه درختی امنش بیرون بیاید؛ اما لووان عاشق گشت‌وگذار است و سرانجام همین کار او را توی دردسر می‌اندازد. یک روز لووان مردم عجیب‌وغریبی را می‌بیند و آن‌ها او را اسیر می‌کنند. زورگیرها برگشته‌اند. کایرا اگر بخواهد مردم درختی را نجات دهد، باید با دیوهای درونش روبه‌رو شود و تمام قدرت قصه‌گویی‌اش را به کار بگیرد تا مهم‌ترین داستان زندگی‌اش را بسازد.

بخشی از متن کتاب:

«فقط تعداد کمی از افراد اجازه داشتند خطر کنند و از مرزهای زیدو رد شوند، و کایرای ده‌ساله یکی از این افراد بود. باید همیشه حواسش را جمع می‌کرد که چه مسئولیت جدی و بزرگی بر عهده دارد. باید همیشه در مقابل خطرات فراوان هوشیار می‌بود. باید به هرچیزی که اطرافش می‌دید و می‌شنید دقت می‌کرد تا دانش آن را برای مردمش ببرد.

اما کایرا بیشتر دوست داشت دنبال سنجاب‌ها بدود. مردم زیدو از هر سانتی‌متر مربع فضای محدودی که داشتند استفاده مفید می‌کردند؛ ایوان‌های مخصوص کشاورزی، کلبه‌هایی با بام‌های کاه‌اندود، و زمین‌هایی که برای چرای دام‌هایشان مشخص کرده بودند. اما این بیرون، کایرا از دیدن اینکه دنیا بی‌خیالِ همه‌چیز، دست‌وپایش را دراز می‌کند، کیف می‌کرد.».

کتاب «اگر ما غول بودیم» در ژانر فانتزی نوشته شده و در ۲۶۳ صفحه و به بهای ۸۳ هزار تومان از سوی انتشارات پرتقال منتشر شده است. این اثر چندی پیش به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافت و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده تابستان ۱۴۰۰» را دریافت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط