دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
جای پرداختن به موقعیت اقتدار، فقط به مظلومیت ملت فلسطین پرداخته‌ایم

فرزانه فخریان در این نشست عنوان کرد: جنگی در دنیا اتفاق افتاده و کسانی در حال مقاومت‌اند و مورد ظلم قرار می‌گیرند؛ اما بچه‌های ما هنوز این را نمی‌فهمند و ما هم جز واژه مظلوم، هیچ توصیف دیگری برای مردم فلسطین نداریم که در جامعه متکثر کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «جنگ یا دفاع؟ بچه‌ها از مقاومت چه می‌فهمند؟» عصر یکشنبه اول بهمن ۱۴۰۲ در قالب همایش «شناخت و تحلیل طوفان‌الاقصی» در سالن ۴۰۲ حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

فرزانه فخریان با اشاره به واقعه طوفان‌الاقصی و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه اظهار کرد: جنگی در دنیا اتفاق افتاده و کسانی در حال مقاومت‌اند و مورد ظلم قرار می‌گیرند؛ اما بچه‌های ما هنوز این را نمی‌فمند و ما هم جز واژه مظلوم، هیچ توصیف دیگری برای مردم فلسطین نداریم که در جامعه متکثر کنیم.

این فعال رسانه‌ای و پژوهشگر زبان، در نخستین روز این همایش، که به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی در حوزه هنری درحال برگزاری است، دراین باره ادامه داد: مسئله اصلی ما در اینجا این است که ما هنوز رسانه کودک نداریم و کودک و نوجوان ما مخاطب رسانه بزرگسال است. تقریباً جز همان واژه مظلوم، بسامد معنایی دیگری در فضاسازی رسانه‌ای نتوانسته‌ایم تولید کنیم. سال‌هاست تلاش کرده‌ایم که تولید گفتمان کنیم و در این دو سه ماه نیز یک قسمتی از این گفتمان را از دست داده‌ایم و به جای پرداختن به موقعیت اقتدار و برنامه‌ریزی در این زمینه، فقط به همان حوزه مظلومیت پرداخته‌ایم و هیچ پردازنده‌ای سراغ مفاهیم دیگر نرفته است. این قدر از واژه‌ها و عبارت‌هایی چون «خانه خراب شدن» استفاده کرده‌ایم که دیگر حساسیت‌برانگیز نیستند.

او خاطر نشان کرد: فضای مقاومت عربی همچنان گفتمان خود را حفظ کرده و رویدادهایی نیز گزارش کرده و از یمن تا مصر و تا عراق، کنش‌گری بچه‌ها و همراهی بزرگترها با آنها دیده شده است.

فخریان ادامه داد: از لحاظ زبانی ما فقط یک ملت مظلوم تصویر کردیم و از لحاظ کنشی نیز فقط در کنار این ملت ابراز همدردی کردیم.

وی با اشاره به واژه‌های صبر، مقاومت و پرورش برای آینده درگفتمان عربی زبان اسلام خاطر نشان‌کرد: در فضای انگلیسی زبان، مفهوم اضافه‌ای به جای صبر و پرورش پیدا کردن آمده است که آن بحث از آزادی است. یعنی در این فضا اولویت آزادی بر سر طوفان‌الاقصی بالاتر آمده و دارند از این مفهوم به عنوان مفهومی تربیتی استفاده می‌کنند و ما نیز در این خصوص مسئولیم.

این دانش‌آموخته مطالعات فرهنگی و رسانه و زبان‌شناسی درادامه از عدم کنش‌مندی لازم فرهنگی در این فضا انتقاد و خاطرنشان کرد: برخلاف اثری که جمعیت هم‌افزا برای مقابله با رژیم صهیونیستی در فضای اقتصادی گذاشته است، در فضای فرهنگی این اثر را نگذاشته است. به عنوان مثال، به «استار باکس» حمله شده اما کسی به «والت دیزنی»، با و جود مطلع بودن از وابستگی آن به رژیم صهیونیستی، حمله نکرده است.

درپایان این نشست، مهدی صالحی، دبیر همایش و نشست، نیز به کارتون‌های مبتنی بر مضمون رنج و مقاومت در دهه ۱۳۶۰ اشاره و خاطرنشان کرد: در کارتون‌های آن دوره همیشه ترس از دست دادن خانه و خانواده و گم شدن طی فرآیندی مطرح بود و قصه از این فراتر نرفت. هنوز آهنگ کارتون‌هایی چون «بچه‌های مدرسه والت» برای ما بسیار روان‌سوز و آزارنده است.

فرزانه فخریان هم در این باره افزود: تمام تولیدات دهه ۱۳۶۰ بر اساس رنج و مقاومت کودک در برابر سختی‌ها بود؛ اما صبر و تلاش هم در کنار آن بود. نقطه اشتراک‌شان، سپردن مسئولیت بزرگسالانه به کودکان بود که این واهمه آفرین است.

همایش شناخت و تحلیل طوفان‌الاقصی در روزهای ۱و۲ و ۸و۹ بهمن در ساعت‌های ۸ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۸ در سالن ۴۰۲ در حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در تهران، خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبه‌روی پورموسی برگزار خواهد شد.

قابل توجه است، این همایش به‌صورت مجازی و از مسیر پیوند زیر نیز پخش خواهد شد: https://meet.google.com/vvf-qxaw-ayf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط