یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
راز قصه‌گویی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها چه بود؟

در هر فصل از کتاب «رازهای قصه‌گویی» خواننده با مجموعه‌‏ای از خلاصه قصه‌ها و افسانه‌ها، تجربه‌های نویسنده یا راهکارهای او برای موفقیت در قصه‌گویی روبه‌‏رو می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ناخودآگاه وقتی اسم قصه می‌آید، همه ما به یاد مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایمان می‌افتیم؛ کسانی که با صورت مهربان و لبخندی که در پس آن است، قصه می‌گفتند. قصه شاه‌پریان، ننه‌سرما، رستم و سهراب و... . گاهی‌وقت‌ها رستم بودیم و گاهی‌وقت‌ها دختر شاه‌پریان. هر بار با هر داستان، قهرمان آن قصه می‌شدیم و از اینکه در آخر قصه، دنیا را نجات می‌دادیم، خوشحال بودیم. هنوز هم وقتی به یاد کودکی می‌افتیم ناخودآگاه چهره پدربزرگ یا مادربزرگ در کنار شخصیت‌های داستانی مانند فیلم از جلوی چشمان‌مان عبور می‌کند. چرا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بلد بودند چگونه قصه بگویند؟ آیا در جایی درس پس داده بودند یا این هنر، بیشتر ریشه در قلب‌شان داشت؟
 
امروزه بچه‌ها و همچنین روش‌های قصه‌گویی برای آنها تغییر کرده است. برای همین، کتاب‌ها به کمک ما آمده‌اند تا بتوانیم بهتر قصه بگوییم. یکی از این کتاب‌ها «رازهای قصه‌گویی» است. این کتاب مسیر و فنون لازم برای یادگیری قصه‌گویی را نشان می‌دهد و رموز فتح قلب شنونده را عیان می‌کند. در این کتاب درمی‌یابید قصه جذاب چگونه است؟ قصه‌گو چه ابزاری دارد؟ برای هر مخاطبی چه داستانی مناسب است؟ «راز قصه‌گویی» راهنمای قصه‌گویی برای بچه‌ها و بزرگ‌ترها است. این کتاب کمک می‌کند که راوی بهتری برای قصه‌ها باشید.
 
این اثر که نوشته بآتریس مونته‌رو، قصه‌گوی اسپانیایی است و در هشت فصل و 238 صفحه به روش‌های کاربردی و تجربی حرفه قصه‌گویی می‌پردازد. در هر فصل، خواننده با مجموعه‌‏ای از خلاصه قصه‌ها و افسانه‌ها، تجربه‌های نویسنده یا راهکارهای او برای موفقیت در قصه‌گویی روبه‌‏رو می‌شود. مونته‌رو در فصل‌های ابتدایی کتاب و گاه در فصل‌‏های بعدتر به تجربه‌هایی که از شنیدن قصه‌ها در دوران کودکی به خاطر دارد و تأثیری که پذیرفته و شرح شیوه و تجربه قصه‌گویی پدربزرگش می‌پردازد؛ سپس با اشاره‌های گوناگون به کارگاه‌های آموزش قصه‌گویی که برگزار کرده، از تجربه هنرجویان خود در این کارگاه‌ها یاد می‌کند.

بنابراین می‌توان کتاب را به دو بخش عمده تقسیم کرد که نویسنده کتاب، در بخش نخست شنونده‌‏ای است تحت‏‌تأثیر جادوی قصه‌ها که به شرح و توصیف چگونگی اثرگذاری قصه بر زندگی و جهان فکری خویش می‌پردازد و در بخش دوم که مرحله عبور از اثرپذیری و آغاز اثربخشی است، خود تبدیل به قصه‌گویی شده است که می‌تواند بر جهان دیگران تأثیر بگذارد و در تلاش است تا راز و رمز این اثرگذاری را بر خواننده آشکار کند.
 
نویسنده، کتابش را که از سال ۲۰۱۰ تاکنون به چاپ چهارم رسیده است، برای قصه‌گوها، مربیان، آموزگاران، کتابداران، پدران و مادران و هر کسی که می‌خواهد هنر قصه‌گویی برای بچه‌ها و بزرگ‌ترها را آغاز کرده و در آن عمیق شود، ضروری می‌خواند.
 
«بآتریس مونته‌رو» قصه‌گو، نویسنده و زبان‌شناس است. او بیش از ۱۸ سال است که در مراکز فرهنگی و آموزشی اسپانیا و سایر کشورها، روایت شفاهی را به مربیان و قصه‌گویان در همه سطوح تدریس می‌کند و در کتابخانه‌ها، مدارس، شبکه‌های تلویزیونی، تماشاخانه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی متعددی در بیش از ۲۱ کشور همچون کانادا، ایتالیا، آلمان، کلمبیا، آمریکا، هلند، مالزی، آرژانتین، برزیل، هند، سنگاپور، مراکش، ونزوئلا و بریتانیا کارگاه و سخنرانی داشته است. او سال ۲۰۰۹ «شبکه بین‌المللی قصه‌گویان» را تأسیس کرده است که بیش از ۱۳۱۴ عضو از ۶۲ کشور جهان دارد.
از مونته‌رو تاکنون ۱۷ کتاب همچون «چگونه برای کودکان قصه بگوییم»، «یازده دلیل برای قصه‌گویی» و همین‌طور «هنری و هیولاها»، «شهروندان خوب»، «یک هیولا در مدرسه است»، «من سه‌تا مامان دارم» و «دو جهان» به چاپ رسیده است. «دوجهان» را نیز فرزانه فخریان در ایران ترجمه کرده و به دست مخاطب فارسی‌زبان رسانده است.
 
چاپ اول ترجمه «رازهای قصه‌گویی»، زمستان سال ۱۳۹۴ در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تهران با حضور بآتریس مونته‌رو و همسر نویسنده‌اش، انریکه پائس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها