یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
«آقا کلاغه کچل بود و شش داستان دیگر» در دسترس کودکان قرار گرفت

کتاب کودک «آقا کلاغه کچل بود و شش داستان دیگر» به قلم لیلا باقی‌پور ماسوله و تصویرگری سارا دستمالچیان از سوی کتاب‌های پروانه (کودک و نوجوان به‌نشر) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر به نویسندگی لیلا باقی‌پور ماسوله شامل هفت داستان اخلاقی کودکانه است که برای کودکان گروه سنی (ب و ج) با الهام از حکمت‌های ارزشمند نهج‌البلاغه نوشته شده است تا کودک همزمان با خواندن داستان طنز، با یکی از سخنان آموزنده و اخلاقی امام علی (ع) نیز آشنا شود. «دوراندیشی»، «بخشندگی»، «دوستی»، «مشورت کردن»، «شوخی کردن» برخی از موضوعات قصه‌های کتاب «آقا کلاغه کچل بود» است.

آقا کلاغه کچل بود، گگوری، مل مل و مش‌مش، قندان‌خانم و شاه قجری با سیبیل چخماقی، هوتوتو، ننه‌جورباف، خاله‌تارباف، عمه‌شل‌باف و عموکشباف، قارکو و کارداغ شخصیت‌های بامزه ماجراهای این کتاب قصه هستند. در هر کدام از داستان‌ها، لیلا باقی‌پور ماسوله، نویسنده اثر تلاش کرده است یک سخن ارزشمند از امام علی (ع) را که در نهج‌البلاغه آمده به کودکان آموزش دهد. در پایان هر داستان، کودک آماده پذیریش نکته آن می‌شود و در نهایت با حکمت‌های نهج‌البلاغه با مرتبط داستان آشنا می‌شود و آن را فرا می‌گیرد.

در اولین داستان، روایت دو کلاغ را می‌خوانیم که با هم ازدواج می‌کنند؛ اما خانم کلاغه متوجه کچلی آقاکلاغ نشده بود یا برایش مهم نبود. وقتی قضاوت کلاغ‌های دیگر را درباره همسرش می‌شنود سعی می‌کند با روش‌های مختلف از جمله پنبه، برگ درخت یا کاموا برای آقاکلاغه مو درست کند که دچار گرفتاری‌های مختلفی می‌شود. این داستان به سخنی از نهج‌البلاغه اشاره دارد که «کوته فکری پشیمانی به بار می‌آورد و دوراندیشی (عاقبت‌اندیشی) باعث سلامتی است».


«بخشنده باش ولی زیاده نبخش»، «خوردن یک غذای بد شما را از خوردن یک غذای خوب باز می‌دارد»، «ضعیف‌ترین مردم کسی است که در به دست آوردن دوست ناتوان باشد؛ ضعیف‌تر از او کسی است که دوستان بدست آمده را از دست بدهد»، «شوخی بی‌جا نکنید» و «هر کس با دیگران مشورت کند در عقل آن‌ها شریک می‌شود» از دیگر حکت‌های نهج‌البلاغه است که نویسنده از آن‌ها برای خلق داستان‌های این کتاب بهره برده است.


کتاب «آقا کلاغه کچل بود و شش داستان دیگر» به قلم لیلا باقی‌پور ماسوله با تصویرگری سارا دستمالچیان در ۴۰ صفحه مصور رنگی، شمارگان دو هزار نسخه و به بهای ۶۰ هزار تومان از سوی کتاب‌های پروانه (کودک و نوجوان به‌نشر) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط