جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴
از نظری به رمان دفاع مقدس تا سلیمانی عزیز در پاریس

فرهنگ مقاومت در هفته‌ای که گذشت انبوهی از رویدادهای متنوع را در زمینه فرهنگ مقاومت در خود داشت که به بخشی از این رویدادها در این گزارش پرداخته شده است.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در هفته‌ای که گذشت رویدادهای فرهنگی چشمگیری در کشور رقم خورد که بخشی از این رویدادها به حوزه فرهنگ مقاومت اختصاص داشت که در گزارش زیر به منتخبی از این رویدادها اشاره کردیم. هر چند رویدادهای مربوط به فرهنگ مقاومت در سراسر ایران بسیار فراوان و متنوع است و تنها در این گزارش به اهم این رویدادها اشاره شده است.

روایتی شگفت‌انگیز، تکان دهنده و باور نکردنی

کتاب با شروع درست و مناسبی از جغرافیای عملیات شروع می‌شود. منطقه‌ای رملی و شن‌زار بدون پوشش گیاهی. شرح طول و عرض و شمال و جنوب این منطقه به شکلی روشن و دقیق به تصویر کشیده شده و نیز توضیحی راجع به عملیات و حتی لو رفتنش قبل از شروع آن بیان می‌شود. شرح خاطرات و رشادت های نوجوانان، جوانان و حتی پیرمردان بسیجی، در این کتاب تکان‌دهنده، شگفت‌انگیز و گاه باورنکردنی است‌.

«ماه بالانشین» روایتی صمیمی و گرم از یک خانواده شهید

کتاب «ماه بالانشین» به قلم راضیه تجار تألیف شده و راوی آن، چنان که اشاره شد، همسر شهید است. نویسنده کتاب تلاش کرده تا صمیمت و گرمایی را که در روابط اعضای خانواده شهید شیرازی وجود داشته و خلوص و معنویتی که در تصمیم‌ها و رفتارهای او بوده است، تا حد ممکن در روایت زندگی‌اش نیز – که روایتی مستند با لحن داستانی است – حفظ شود.

دلاوری‌های سردار نام‌آور ایرانی

منصور حقیقت‌پور نماینده سابق مجلس شورای اسلامی که تجربه نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در کارنامه فعالیت پر و پیمان خود دارد پیش از همه این عناوین ریزودرشت سیاسی و اجرائی به مدت دوازده سال معاون منطقه‌ای سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود و شنیدن خاطرات دلاوری‌های این سردار نام‌آور ایرانی از زبان کسی که بیش از یک دهه یارغار شهید سلیمانی بوده است، خالی از لطف نیست.

مستندات و مدارک به جامانده از عملیات بیت‌المقدس

نبرد بیت‌المقدس ۲ در چند مرحله، تا نخستین روزهای بهمن ماه ادامه یافت. کتاب نیز همه مراحل این عملیات را با جزییات کامل، براساس مستندات و مدارک موجود و اظهارنظرهای فرماندهان بازخوانی می‌کند. هر صفحه از کتاب را که می‌خوانیم و پیش می‌رویم، بیشتر و بهتر می‌بینیم که نیروهای ما با چه مشکلاتی درگیر بودند، تردیدها و امیدهای فرماندهان جبهه ما چه بود، و کنش و واکنش‌های ما و دشمن چگونه روند نبرد را شکل می‌داد.

سلیمانی عزیز در کتابفروشی‌های پاریس

کتاب‌های حاج قاسم به جز ایران در کشورهای خارجی هم خریدار دارد. این حقیقت تا جایی پیش می‌رود که فعالان خارج‌نشین فتنه زن زندگی آزادی هم به نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی در خارج از مرزهای ایران اسلامی هم اعتراف می‌کنند. نازیلا معروفیان که یکی از پیروان این فتنه «ززآ» بود، روایتی از مواجهه با کتاب «سلیمانی عزیز» دارد.

فرهنگ پایه نظام جمهوری اسلامی

سردار محسن شیخی" جانشین مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در آیین اختتامیه جشنواره‌های «جایزه ادبی یوسف»، «فانوس»، «ترنم فتح»، «تئاتر سنگر»، «شعر دفاع مقدس» استان تهران که صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: کشورها برای ادامه حیات و بقاء خود دارایی‌هایی دارند؛ که این دارایی‌ها یا دارایی نظامی است یا فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است.

توپخانه پنجاه‌درصد توان رزم را شامل می‌شود

سردار نائینی گفت: توپخانه پنجاه‌درصد توان رزم را شامل می‌شود و بقیه توان رزم مربوط به یگان‌های پیاده و زرهی است. در جنگ‌های امروزی نقش پشتیبانی آتش و سلاح‌های دورایستا و آتش پهپادها و موشک‌ها افزایش یافته است. در دوران دفاع مقدس مسئولیت هماهنگی آتش هم بر عهده فرماندهی توپخانه بود. علاوه بر این استعداد توپخانه برخی از لشکرهای سپاه ۴-۵ گردان و در حد یک گروه بود.

نیاز به نگاه متفاوت به جنگ در رمان دفاع مقدس

ساسان ناطق، پژوهشگر عنوان کرد: نگاه دوم، نگاه پیشرفت است که در حفظ حرمت‌های جنگ جنبه‌های تیره و تلخ آن را هم آوردند؛ یعنی نویسنده در این مقام قرار نگرفت که قضاوت و داوری کند و قضاوت را به مخاطب سپرد، اما در نگاه بعضی از نویسندگان و پژوهشگران ما دسته سومی بود که قدری شمشیر را از رو بستند و با نگاه متفاوت‌تری جنگ را روایت کردند. آنها به گونه‌ای به جنگ پرداختند به شکلی که انگار جنگ در جای دیگری واقع شده و ما باید مظلوم‌نمایی یک عده را تحمل کنیم و آن را بپذیریم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها