سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵
هماهنگی زیبای آرامش و تعلیق در رمان «استاد»

«استاد» رمانی با جزئیات درخشان، هم آمیخته به تعلیق و هم آرام، تحریرشده با ایجازی شاعرانه و فراستی روان‌شناسانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «استاد» رمانی با جزییات درخشان، هم آمیخته به تعلیق و هم آرام، مرثیه‌ای برای کل یک جامعه، تحریرشده با ایجازی شاعرانه و فراستی روان‌شناسانه است.

«گو» بازی استراتژیکی است که در آن بازیکنان می‌کوشند سنگ‌های سیاه یا سفید حریف را محاصره کنند. اصول گو ساده اما اجرای آن بس پیچیده و گویای حساسیت ژاپنی است. یاسوناری کاواباتا در این رمان مسابقه استاد شکست‌ناپذیری را با بازیکنی جوان و مترقی دستمایه کرده تا لحظه‌ای را به تصویر بکشد که در آن سنت‌های صُلب ژاپن امپراتوریایی با هجوم سده بیستم مواجه می‌شوند. رقابت استاد و حریفش چند ماه به طول می‌انجامد و در خلالِ بازی تنش‌هایی پیش می‌آید که جز بازیکنان، خانواده و نزدیکان آنها را نیز در خود فرومی‌کشد و مسابقه را به دوئلی تبدیل می‌کند که جز مرگ یکی از بازیکنان سرانجامی ندارد.

کاواباتا، نویسنده اثر، «استاد» را رمانی وفادار توصیف کرده است. البته واژه به کار رفته رمان نیست، شوستسو است، اصطلاحی نسبتاً انعطاف‌پذیر و پرمایه و گشوده‌تر از رمان. آنچه خواننده غربی غالباً تا حدی بر قطعاتی زندگی‌نامه‌ای یا رشته‌خاطرات پرشاخ‌وبرگ و رنگ‌وارنگ البته ناداستانی اطلاق می‌کند، خواننده ژاپنی در مقوله شوستسو جای می‌دهد.

نشر نو اخیراً رمان «استاد» را با ترجمه مانی پارسا در ۱۸۲ صفحه و با بهای ۱۴۰ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها