دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
کتاب «ملداش» در رشت نقد و بررسی شد

گیلان - کتاب «ملداش» به همت گروهی از دانشجویان دانشگاه گیلان و چندین تن از کارشناسان و نویسندگان در رشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت، دومین جلسه نقد کتابخانه جوانه به همت گروهی از دانشجویان دانشگاه گیلان با نقد و بررسی کتاب «ملداش» با حضور زینب سادات میرپور کارشناس، مهدی کرد فیروزجایی نویسنده اثر، سعیده شبرنگ نویسنده و منتقد و جمعی از دانشجویان، برگزار شد.

زینب سادات میرپور مجری و کارشناس در این جلسه نقد و بررسی به طراحی زیبای جلد اشاره کرد و آن را تصویری زنده و پویا دانست.

میرپور همچنین به آغاز پر شور داستان اشاره و اضافه کرد: شروع این داستان به خوبی مخاطب را به خواندن ادامه داستان ترغیب می‌کند.

سعیده شبرنگ نویسنده و منتقد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در این تصویر، نعلین روحانی در بالاترین پله و جلوتر از بقیه کفش‌ها قرار گرفته و باقی کفش‌ها پشت سر آن ردیف شده‌اند، گفت: این تصویر، صف‌های نماز جماعت را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند.

شبرنگ به ویژگی خاص آثار مهدی فیروزجایی یعنی اقلیمی‌نویسی اشاره کرد و افزود: امروزه بسیاری از آثار ما در فضای به اصطلاح آپارتمانی روایت می‌شود و این ویژگی ممتاز آثار آقای فیروزجایی است که خارج از فضای شهری و کلانشهری می‌گذرد.

شبرنگ گفت: دوربین این نویسنده وارد زندگی‌هایی شده که در این سال‌ها کمتر روایت شده است. یعنی زندگی مردم روستایی بعنوان شخصیت‌های فرعی داستان و زندگی یک طلبه بعنوان شخصیت محوری داستان.

وی پرداختن به شخصیت روحانی را از اتفاقات خوشایند حرکت‌های اخیر داستان نویسی دانست و تصریح کرد: عطف به تاکید مقام معظم رهبری بر مبارزه با تطهیر پهلوی، باید به تصویری که در رمان‌های قبل انقلاب از روحانیت ترسیم شده هم اشاره کرد و آن را در کنار تصویری مانند ملداش و نمونه‌های دیگر در ادبیات پس از انقلاب قرار داد تا متوجه تفاوت نگاه شد؛ ضمن اینکه حتی نام‌گذاری این شخصیت نیز هوشمندانه است.

همچنین «مهدی فیروزجایی» نویسنده کتاب «ملداش» که از طریق تماس تصویری، میهمان نشست شده بود با اشاره به ایده اولیه داستان گفت: مسئله شرعی مطرح شده در ابتدای رمان، الهام گرفته از خاطره و تجربه زیسته خود نویسنده است.

مهدی فیروزجایی که روزهای کودکی تا جوانی را در مازندران طی کرده، تصریح کرد: امروزه روستاها در حال تبدیل شدن به شهر، شهرها در حال توسعه و نزدیک شدن به کلانشهر و کلانشهرها در تلاش برای نزدیک شدن به پایتخت هستند.

وی ادامه داد: با نگاهی به اسپانیای امروزی می‌بینیم که در زبان و دین و آداب مردم این کشور، اثری از اسلام دیده نمی‌شود اما معماری آن دوره گواه این است که اسلام قرن‌ها پیش تا آن منطقه پیش‌روی کرده بوده است.

فیروز جایی اظهار داشت: این تنها هنر است که مانایی دارد و آثار آن تا سده‌ها باقی می‌ماند و ادبیات هم از همین جنس است.

نویسنده کتاب «ملداش» خاطر نشان کرد: آثار هنری نشان دهنده اصالت و پیشینه گذشتگان به نسل آینده است و این ادبیات داستانی است که می‌تواند در مقابل مدرنیته، حافظ آداب و رسوم ملی و اسلامی باشد.

فیروزجایی به شخصیت روحانی در آثار احمد محمود، هدایت و چوبک اشاره کرد و گفت: روحانی در این آثار، یک شخصیت منفی است و ما باید با محوریت شخصیت روحانیون داستان‌های بیشتری تولید کنیم. البته عِده و عُده ما اندک است و باید در تربیت نویسنده برای تولید چنین آثاری، اهتمام بیشتری خرج کنیم.

در ادامه جلسه یکی از اعضای حاضر به شخصیت‌پردازی خوب داستان اشاره کرد و شخصیت محوری رمان را که یک طلبه است، جالب و جذاب دانست.

نویسنده تجربه زیسته را برای نوشتن تاثیرگذار دانست و گفت: هر نویسنده باید منطقه خودش را دیده و لمس کرده و مطالعه هم داشته باشد. صرفاً به تئوری‌های جامعه شناسی و مردم شناسی تکیه نکند و به صورت میدانی رفته و در میان آن منطقه زندگی کرده باشد.

گفت‌وگو با گنجینه‌های ارزشمند مثل پیرمردان و بانوان سالمند آن منطقه برای نوشتن یک اثر خوب می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

در ادامه جلسه، حاضران به ارائه نظرات خود درباره کتاب پرداختند. نکاتی مثل گیرا و پرکشش بودن داستان، طنز موجود در اثر، نثر روان، نحوه شروع و قلاب اندازی، مبارزه با خرافات و باورهای غلط، روابط میان شخصیت‌ها و دغدغه‌مندی شخصیت در برابر بیماری همسرش، از مواردی بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته بود.

رمان «ملداش» که به گواهی نویسنده‌اش پیش از انتشار حدود پانزده بار بازنویسی شده، به زندگی یک طلبه در سفر تبلیغی‌اش به روستایی در مازندران و چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شود می‌پردازد. این اثر سال ۱۳۹۹ توسط نشر معارف و سال ۱۴۰۲ به اهتمام نشر بین الملل به چاپ رسیده است.

حلقه کتاب جوانه به همت جمعی از دانشجویان گیلانی تشکیل شده و خوانش، بررسی و تحلیل کتاب را در برنامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها