یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
 پدیده روسپیگری در رمان‌های فارسی دوره پهلوی واکاوی می‌شود

کامران پارسی‌نژاد در یک نشست تخصصی از کتاب «واکاوی پدیده روسپیگری در رمان‌های فارسی دوره پهلوی» می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در معرفی این کتاب که به قلم کامران پارسی‌نژاد، نویسنده و منتقد ادبی در انتشارات صاد منتشر شده، عنوان شده است: «یکی از پرتنش‌ترین دوران تاریخی ایران دوره پهلوی است که اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور دچار تحول و دگردیسی عظیمی شد، بازتاب و پیامدهای تحولات بزرگی چون مدرنیته رضاشاه همچنان در جامعه امروز ما قابل حس است.

یکی از مسائل اجتماعی دوره پهلوی پدیده روسپی‌گری است که در آن دوران خاص شکل و شمایل دیگری نسبت به دوره‌های پیشین پیدا کرد، لذا آگاهی و شناخت پدیده تن‌فروشی در دوره پهلوی از ارزش و اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چرا که دستاوردهای به‌دست‌آمده در آن دوران می‌تواند هم در کنترل و کاهش مفاسد اجتماعی از جمله تن‌فروشی در دوره کنونی مثمرثمر واقع بشود و هم کمک می‌کند تا به تحلیل جامع و کاملی در این ارتباط دست یابیم.

روسپی‌گری یا به تعبیری تن‌فروشی از دوران کهن در تمامی جوامع بشری باستان وجود داشته و در سرزمین‌هایی چون بابل، یونان، روم، ایران باستان، هند، چین و … رایج بوده و از دیرباز به عنوان یکی از مهمترین مسائل اجتماعی و انحرافات بشری شناخته شده است. متاسفانه مورخین و مستندنگاران در گذر زمان آنچنان که توقع می‌رود به ثبت حقایق تاریخی پیرامون روسپی‌گری نپرداخته‌اند. کمبود اطلاعات و منابع معتبر در این وادی باعث می‌شود تا پژوهش و تحقیق دقیق و جامع در این ارتباط با مشکلات و موانع عدیده‌ای روبه‌رو بشود. در پی آن سوالات بسیاری همواره پیرامون زنان روسپی و شرایط خاصی که موجب شده تا در مقاطع تاریخی مختلف اقدام به تن‌فروشی کنند، مطرح بوده است که هنوز به بسیاری از آنها پاسخ دقیق و مشخصی داده نشده است. از طریق ادبیات داستانی می‌توان به بسیاری حقایق ارزشمند پیرامون پدیده روسپی‌گری در دوره پهلوی دست یازید، حقایقی که در هیچ کتاب تاریخی ثبت نشده است و می‌تواند برای مورخین، جامعه‌شناسان و علاقه‌مندان این حوزه مثمرثمر باشد.»

این نشست دوشنبه، ۲۵ دی‌ماه از ساعت ۱۷ در باشگاه اندیشه به نشانی خیابان انقلاب، خیابان وصال جنوبی، کوچه نایبی، پلاک ۲۳ برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها