یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
راوی مناسبی برای معرفی سرداران شهید ایلام نبوده‌ایم

ایلام- ناشر و نویسنده ایلامی گفت: هنوز نتوانسته‌ایم راوی مناسبی برای معرفی سرداران شهید استان ایلام باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، یاسر بابایی، نویسنده، ناشر و فعال رسانه‌ای گفت: همه ساله آثار متعددی در حوزه دفاع مقدس در استان ایلام منتشر می‌شوند که به جای جریان سازی و تقویت گفتمان انقلاب اسلامی، فقط عدد آمارهای اداری را کم و زیاد می‌کنند.

بابایی ضمن انتقاد از نگاه حاکم بر روند تولید، انتشار و توزیع کتاب دفاع مقدس در استان ایلام، تاکید کرد: متأسفانه با نگاه اداری و رفع تکلیفی که در استان به مقوله کتاب دفاع مقدس وجود دارد، آثار تولید شده در ایلام، گویی برای خوانده نشدن چاپ می‌شوند.

بابایی هر کتاب دفاع مقدس را عامل صدور انقلاب و تقویت گفتمان هویت‌ساز آن دانست و گفت: با وجود زحمات زیادی که نویسندگان فعال استان در حوزه دفاع مقدس متحمل شده و هزینه‌هایی که برای تولید این آثار از سوی نهادها پرداخت می‌شود، اما گاه شاهد انتشار یک کتاب در تیراژ ۱۰ جلد و ۵۰ جلد از سوی نهادهای مسئول امر کتاب دفاع مقدس بوده‌ایم که این یک فاجعه فرهنگی برای استان ایلام است که ظرفیت بالایی در این حوزه دارد.

مدیر نشر نیشتِمان افزود: گاه نیز ممکن است برخی کتاب‌ها در تیراژ ۱۰۰ تا ۵۰۰ جلد هم منتشر شوند، اما سرنوشت چنین کتاب‌هایی به حبس در انبار ناشران رقم می‌خورد و تنها گاهی برای هواخوری در مناسبت‌های مختلف از انبار بیرون آمده و در تعداد بسیار محدود در معرض دید علاقمندان قرار داده می‌شوند.

نویسنده مجموعه داستان «پوست‌کنده‌تر از مرگ» به ضرورت الگوسازی از قهرمانان و اتفاقات دوران دفاع مقدس در استان برای نسل جدید اشاره و خاطرنشان کرد: امروزه در سایر استان‌های کشور از مرحله تولید اثر درخصوص فرماندهان و سرداران شهید عبورکرده و آثار مطلوبی در خصوص بخش اجتماعی جنگ، زنان، سبک زندگی، پایداری مردم در پشت جبهه و… رسیده‌اند که شاهدیم دستمایه آثار تلویزیونی و سینمایی نیز می‌شود اما در ایلام، هنوز نتوانسته‌ایم راوی مناسبی برای معرفی سرداران شهید استان باشیم و در زمینه بخش اجتماعی جنگ نیز به شدت فقیر هستیم.

مؤلف کتاب «نمک جبهه» گفت: حقیقت این است که آثار نویسندگان ما به دست مخاطب چه در داخل استان و چه در خارج استان نمی‌رسد که به جز تیراژ پایین و کم‌انگیزگی فعالان کتاب دفاع مقدس، مشکل اصلی فقدان سیستم توزیع کتاب است که در این موضوع همه ناشران استان رنج می‌برند و کاری در این زمینه صورت نگرفته است.

ناشر و نویسنده ایلامی درخصوص آخرین کارهایش در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس، توضیح داد: کتاب تاریخ شفاهی «آبدانانی‌ها» به روایت حاج عیسی جابری در دست انتشار و کتاب «راوی ۴۳۰» دفاع مقدس ایلام به روایت خبرنگاران استان نیز در حال تدوین نهایی است و به زودی منتشر خواهد شد.

به گزارش ایبنا؛ «یاسر بابایی»، متولد ۱۳۵۸ در ایلام و کارشناس ارشد علوم سیاسی است. تاکنون کتاب‌های پوست‌کنده‌تر از مرگ (مجموعه داستان)، تسبیح سرخ (نمایش‌نامه) داماد افلاکی (ازدواج و سلوک خانوادگی رزمندگان و شهدای ایلام در دفاع مقدس)، در امتداد زخم (خاطرات سردار رشید اسلام عبدالرضا اسماعیلی، اولین فرمانده گردان استان ایلام)، دشت گل (نمایش‌نامه رادیویی)، شمع را در چند شب پروانه‌ها (شعر برگزیده دانشجویان کشور در بخش مثنوی)، شیر شکار (خاطرات سردار رشید اسلام شهید مرتضی ساده‌میری (به روایت همسر، خانواده، دوستان و هم‌رزمان)، قاف‌نشین (تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت حسین قادری)، مِهر مهران (رمان نوجوان) و نمک جبهه (شوخی‌های جبهه‌ای رزمندگان و شهدای ایلام در دفاع مقدس) از او منتشر شده است.

در چهارمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام در سال ۱۳۹۹، کتاب «قاف‌نشین» در گونه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، در بخش مستندنگاری به عنوان اثر تقدیری انتخاب و تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها