پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
قصد مرکز اسناد انقلاب اسلامی جابجایی، حذف و بزرگنمایی در روایت تاریخ نیست

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه قصد ما جابجایی، حذف و بزرگنمایی در روایت تاریخ نیست، افزود: تاریخ را اگر درست و خوب بازگو کنیم مورد اقبال قرار می‌گیرد.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): در آستانه روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نشست «چالش‌های روایتگری تاریخ انقلاب در رسانه؛ مسئولیت مراکز تاریخی - اسنادی» چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ با حضور مدیران مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ابتدای این نشست با یادآوری پیام حضرت امام خمینی (ره) در ۵ مرداد ۱۳۵۷ برای «بررسی دقیق تاریخ این نهضت اسلامی» با هدف «بیداری نسل‌های آینده و جلوگیری از غلط‌نویسی مغرضان» گفت: امام همیشه بر روایت درست تاریخ انقلاب اسلامی تاکید داشتند تا مبادا از دوران پهلوی تصویر انوشیروان عادل را بسازند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دستورات ایشان در ماه‌های آخر حیات پربرکتشان نامه به آقا سید حمید روحانی در ۲۵ دی‌ماه ۱۳۶۷ و واگذاری مأموریت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی بود تا به فرموده ایشان تاریخ آنگونه که هست و اتفاق افتاده ثبت شود و هدف قیام مردم مشخص شود و نشان داده شود که چگونه مردم علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند. مقام معظم رهبری نیز همواره بر تاریخ‌نگاری درست و عبرت از تاریخ تاکیدداشته‌اند.

پورمحمدی افزود: تاکنون در مرکز اسناد انقلاب اسلامی با ۲۸۰۰ نفر از چهره‌های تاریخی و انقلابی شامل رؤسای‌جمهور، مقامات و فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس در قالب تاریخ شفاهی مصاحبه و حدود ۵۰۰ عنوان کتاب سندی و پژوهشی منتشر شده است. در زمینه تاریخ دفاع مقدس نیز با همکاری ارتش جمهوری اسلامی، ۱۰۵ جلد کتاب ۱۵۰۰ صفحه‌ای تدوین شده که تاکنون ۶۰ جلد چاپ شده است. به مناسبت یکصد سالگیتأسیس حوزه علمیه قم نیز ۲۱ کتاب توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی تدوین و منتشر شده است. روزشمار انقلاب اسلامی نیز با موضوعات مختلف منتشر شده است. تمام روزنامه‌های چاپ‌شده ایران از سال ۱۲۷۵ تا امروز هم گردآوری شده است که در تلاش هستیم با دیجیتالیزه کردن آن‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه قصد ما جابجایی، حذف و بزرگنمایی در روایت تاریخ نیست، افزود: تاریخ را اگر درست و خوب بازگو کنیم مورد اقبال قرار می‌گیرد. درباره نسل جدید نگرانی‌هایی ابراز شده اما حوادث غزه نشان داد، نسل جدید اگر با اطلاعات درست روبرو شود با فطرت خوبی که داردمی‌تواند حوادث مهمی رقم بزند.

در این نشست مدیران مسئول و سردبیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور با گرایش‌های فکری و سیاسی مختلف، در سخنان خود با استقبال از برگزاری این جلسه، انتقادات، پیشنهادها و راهکارهایی درباره نحوه روایت تاریخ انقلاب و وظیفه مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مراکز اسنادی و پژوهشی انقلاب مطرح کردند.

روایت درست و کامل تاریخ برای جلب اعتماد نسل جوان، عدم خست در ارائه اسناد به محققان و پژوهشگران، ارتباط مستمر با رسانه‌ها و ارائه اسناد مورد نیاز آن‌ها به فراخور مخاطبانشان، کمک و تقویت گروه‌هایتاریخ در رسانه‌ها، حساسیت نسبت به تحریف تاریخ از سوی منابع داخلی و خارجی، تعیین تکلیف اسناد طبقه‌بندی شده، پاسخ به شبهات انقلاب از طریق انتشار کلیپ و مطالب کوتاه در فضای مجازی، آشنایی کودکان و نوجوانان با انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، کمک به خلق آثار فرهنگی و هنری و جدی گرفتن سینمای اقتباسی و پادکست‌های صوتی، تلاش برای بازگرداندن مرجعیت سندی و روایت تاریخی به داخل کشور، فراجناحی و غیرسیاسی کردن مراکز سندی و پژوهش تاریخی انقلاب، برگزاری کارگاه‌هایی برای شناخت نسل جدید و همچنین مدیران با واقعیت‌های تاریخی، اتخاذ رویکرد فعالانه در روایت تاریخی به جایرفتارهای واکنشی و عکس‌العملی، دوری گرفتن از فضای صرف نخبگانیدر مخاطب‌شناسی مرکز اسناد و ورود به عرصه‌های عمومی، برقراری ارتباط بیشتر با اساتید و دانشجویان تاریخ، ایجاد بانک جامع اسناد دست اول برای نقل تاریخ و پرهیز از نگاه سیاسی، ایدئولوژیک، یکسویه و گزینشی در بررسی تاریخ انقلاب از جمله مواردی بود که مدیران رسانه‌ها پیشنهاد دادند و برای اجرای آن اعلام آمادگی کردند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی پس از شنیدن پیشنهادات و انتقادهای مدیران رسانه‌ها خبر داد که کلیه اسناد قبل از انقلاب اسلامیاز طبقه‌بندی محرمانه خارج شده و قابل انتشار است و تلاش می‌شود که اسناد دهه اول انقلاب هم از طبقه‌بندی خارج شود.

پورمحمدی از ایجاد یک دانشنامه بزرگ باز درباره تاریخ ایران از دوره باستان تا انقلاب اسلامی هم خبر داد. به گفته او، دیگر تلاش این مرکز تدوین تاریخ کامل سازمان منافقین از پیش از انقلاب است تا مردم با چهره واقعی این سازمان تروریستی بیشتر آشنا شوند و فهم تحولات دهه ۶۰ آسان‌تر شود.

در این نشست طبیبی، دستیار فرهنگی رئیس و مدیر ارتباطات مرکز اسناد انقلاب اسلامی از تشکیل میز تاریخ و رسانه در مرکز اسناد برای همکاری‌های مستمر با رسانه‌ها و انتقال اسناد مورد نیاز و تولیدمحتواهای تاریخی خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط