دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
اهمیت کتاب در خودنوشت بودنش است/ زیاده‌گویی‌ها با نقد اصلاح می‌شود

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، مدیر مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: «رونوشت برابر اصل» کتاب بسیار ارزشمندی است، حتی اگر برخی از منتقدان و کارشناسان بر این باور باشند که مطالب آن ضعیف است و گاهی در آن غلط هم دیده می‌شود، اما چون خودنوشت است ارزش بسیار بالایی دارد.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، مدیر مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سومین جلسه از مجموعه نشست‌های نقد کتاب با عنوان «داستان پیکار» که به بررسی کتاب «رونوشت برابر اصل» اختصاص داشت، گفت: «رونوشت برابر اصل» کتاب بسیار ارزشمندی است، حتی اگر برخی از منتقدان و کارشناسان بر این باور باشند که مطالب ضعیف است و گاهی در آن غلط هم دیده می‌شود اما چون خودنوشت است ارزش بسیار بالایی دارد.

وی افزود: قاسم عابدینی از رهبران پیکار در زندان از درون تشکیلات مجاهدین خلق و پیکار هر آنچه داشته بیان کرده است و نقاط ضعف، اشکالات و اشتباهات به نحوی در این سخنان دیده می‌شود. برخی می‌گویند زیاده‌گویی کرده است که اتفاقاً در زیاده‌گویی خیلی از حرف‌ها زده می‌شود و بسیاری از مطالب آشکار می‌شود. وقتی انسان خودش را کنترل و سانسور می‌کنند بسیاری از گفته‌ها مطرح نمی‌شود و اگر حرف‌های زیادی در کتاب بیان شده ارزش بسیاری دارد.

مدیر مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: کتاب تا نقد جدی نشود اصلاح نمی‌شود و اگر نقاط ضعف برجسته نشود به کمال خودش نمی‌رسد. نکته‌های تاریخی اهمیت بسیاری دارد که با نقد جدی می‌توان کتاب را پیرایش و ویرایش بهتری کرد. در مرکز، اسناد بسیار زیاد و وسیعی وجود دارد که اهمیت بسیار بالایی دارد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: مرکز اسناد کار سنگینی انجام داده که شاید نزدیک به ۲۰ جلد بشود و به مرحله چاپ برسد و این‌که جزئیات سازمان از تکون اولیه تا حالا کار شده است. زیرا بسیاری از جزئیات آن برای کارشناسان برجسته مکشوف نبوده و کم کم کشف می‌شود و داستان‌ها ریزتر مطرح می‌شود.

وی افزود: کارشناسان پیشنهاد دادند که به شخصیت رجوی باید بیشتر پرداخته شود زیرا موضوعیت دارد. سازمان مجاهدین همکاری عملی‌اش با شوروی بسیار زیاد بوده است و نمی‌تواند تفکر مائویستی سازمان را به سمت همکاری با شوروی لنینیستی بکشد و شاید بگویید این مساله حاکی از تفکر نبوده است اما عملاً سازمان به دلیل نیازها و ارتباطاتش و نفوذ بیشترش با شوروی و بسیاری چیزهای دیگر مهم است.

مدیر مرکز اسناد انقلاب اسلامی بیان کرد: اسناد به ما می‌گوید پیکار همکاری گسترده‌ای با شوروی داشته و پیش از ضربه شهریور ۱۳۵۰ ساواک به سازمان مجاهدین همکاری گسترده‌ای با شوروی دارد و اگر هم تفکرشان مائویستی است به دلیل این است که همکاری زیادی با شوروی داشته و عملیات سنگین داشته‌اند. سازمان فرا ایران است و نکات مهمی در آن دارد که این نکات مهم نشان می‌دهد ماموریت‌های بسیار برجسته‌ای دارد و فراتر از ماموریت در ایران و مبارزه با استبداد و رژیم شاه داشته است.

وی افزود: نکته مهمی که نشان می‌دهد این است که سازمان ملی نبوده است و اگر هم ضد استبداد بودند ملی نبودند و این بحث اساسی است که در هویت سازمان تعیین‌کننده است. آنچه برای مرکز اسناد انقلاب اسلامی مهم است این است که تاریخ را خوب تحقیق و تفحص کنیم و زوایای پنهان آن را روشن کنیم. اگر مستندسازان خواستند کاری انجام بدهند منابع زیادی در دسترس‌شان باشد. همچنین در آینده صدا و سیما، مراکز هنری و تولید فیلم و سریال بتوانند در مرکز اسناد خیمه بزنند و سرمایه‌گذاری کنند. حرف حسابی همین است که باید زبان مناسب امروز را پیدا کنیم تا بتوانیم تاریخ را برای مردم به درستی روایت کنیم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی بیان کرد: نمی‌توان یک‌طرفه حرف زد وقتی کتابی درباره افراخته و عابدینی نوشته می‌شود این سخنان که در کتاب‌ها آمده است نکته‌های این افراد است و در برخی هم شاید زیاده‌گویی شده باشد و اگر به نقد کشیده شود بهتر می‌توان کتاب را به ویرایش و پیراش درست رساند.

در مرکز اسناد کار سنگینی انجام شده و مصاحبه‌های بسیاری گرفته شده است. ترورها و عملیات پیش از انقلاب خیلی دقیق بررسی شده است و ماسراغ خانواده‌های آسیب‌دیده رفتیم و جزئیات بسیار دقیق بیان شده است که بتوان اثبات جدی کرد و مستندسازان روی این مساله قوی‌تر کار کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها