سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
تولید محتوا در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس، مورد توجه حوزه هنری است

ایلام- رئیس حوزه هنری استان ایلام گفت: تولید محتوا در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس مورد توجه حوزه هنری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، سعید خیراللهی در کارگاه تاریخ شفاهی ایلام که با حضور جمعی از نویسندگان، ناشران و مسئولان حوزه تاریخ شفاهی و کتاب دفاع مقدس در استان ایلام در حوزه هنری برگزار شد، اظهار داشت: تولید محتوا در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس مورد توجه جدی حوزه هنری است و برگزاری چنین کارگاه‌هایی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با وجود پیشینه دفاع مقدس در ایلام و با وجود توانمندی نویسندگان و پژوهشگران استان، هنوز آن اتفاق شاخص برای ادبیات دفاع مقدس استان ایلام رخ نداده که امیدواریم با تداوم هدفمند این کارگاه‌ها و حمایت حوزه هنری از نویسندگان جدید بتوانیم عقب افتادگی‌ها را در این حوزه جبران کنیم.

سامان سپهوند، رئیس حوزه هنری استان لرستان و مدرس کارگاه توانمندسازی نویسندگان دفاع مقدس ایلام، در ادامه به وضعیت آثار دفاع مقدس در استان ایلام انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه استان ایلام جبهه اول و به تعبیر مقام معظم رهبری دژ مستحکم نظام بوده اما متاسفانه این استان در ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی دفاع مقدس در کشور اسم و رسمی ندارد که این جای سوال دارد.

وی شاخص ارزیابی یک کتاب دفاع مقدس به عنوان یک محصول فرهنگی را میزان استقبال مردم از اثر دانست و ادامه داد: تولید کتاب دفاع مقدس یک فعالیت فانتزی و کاری برای گذاشتن روی تاقچه نیست، بلکه یک امر راهبردی است و ما برای حل مسائل اجتماعی و فرهنگی خود به آن نیاز داریم از این رو اثرگذاری کتاب دفاع مقدس برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و آثاری که در این زمینه تولید می شود، باید نقطه زن باشند.

نویسنده کتاب «میان لشکر هجران» ادامه داد: کار دفاع مقدس برای رزومه سازی نیست و متاسفانه ما گاهی یادمان می‌رود که برای چه این کار را می‌کنیم و گاه با بدترین کیفیت آثار دفاع مقدس تنها برای رفع تکلیف منتشر می شوند.

او گفت: ما کتاب دفاع مقدس را برای دلخوشی خود منتشر نمی‌کنیم بلکه هدف از این کار انتقال پیامی به جامعه است و باید از سوژه‌یابی تا آخرین مرحله که رساندن به دست مخاطبان است، این فرآیند مدیریت شود.

سپهوند خاطرنشان کرد: سوژه‌های جنگ بسیار زیاد و بسیار متنوع هستند و آن‌گونه که پیداست با این کم‌کاری‌ها، تاریخ دفاع مقدس ما و آموزه‌های آن بر زمین مانده و تدوین نشده که برای جبران باید اول به نویسنده برسیم و نسلی برای این کار تربیت کنیم.

وی ضمن تشریح طرح «همیار شهید» که منجر به تولید ۱۱۰ اثر دفاع مقدس در استان لرستان شده، تاکید کرد: ایلام به اندازه خودش رنگ خود را بر تاریخ دفاع مقدس ایران نپاشیده لذا ما هم در سوژه و هم در تربیت نیرو، نیازمند یک نهضت تولید محتوا در استان هستیم.

رئیس حوزه هنری لرستان در ادامه به برخی ویژگی‌های یک کتاب تراز در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس پرداخت و به برخی سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها