سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
در جشنواره امسال تعداد نویسنده‌های بااستعداد جدید بسیار زیاد بود

علی‌اصغر کاویانی، نویسنده کودک و نوجوان گفت: در جشنواره امسال تنوع نویسندگان برایم جالب بود. خوشبختانه هم نویسندگان شاخص و هم نویسندگان غیرشاخص حضور داشتند؛ به نظرم این موضوع جای امیدواری دارد.

علی‌اصغر کاویانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره آثار ارائه‌شده در جشنواره امسال «کتابِ سلام» گفت: ما در مرحله نهایی سه داور بودیم؛ هر کدام از داورها در بخش‌هایی نظرهای مشترکی داشتند و طبیعی بود که در بعضی از بخش‌ها هم نظرهای اختصاصی داشته باشند. در این جشنواره بخش رمان، داستان کوتاه، کودک و نوجوان و… مجزا بود. به نظرم در این دوره از جشنواره تنوع آثار چه از حیث دینی و چه از حیث تربیتی و اجتماعی خیلی خوب بود.

وی ادامه داد: آثار از حیث مخاطب و توجه به او، خوب بود؛ ولی به عقیده من در بین آثار، اثرهایی هم بودند که مخاطب را در نظر نگرفته بودند اما اثر، اثر خوبی بود. از حیث هیجان‌های لازم برای قشر کودک و نوجوان در قسمت رمان، آن هیجان‌های لازمی که باعث شود کشش مخاطب به رمان زیاد شود، جای کار داشت؛ ولی به صورت کلی آثار خوبی بودند. در جشنواره امسال تنوع نویسندگان برایم جالب بود. خوشبختانه هم نویسندگان شاخص و هم نویسندگان غیرشاخص حضور داشتند. به نظرم این موضوع جای امیدواری دارد؛ چون نشان می‌دهد این مقوله جدی گرفته شده است. به عقیده من دست‌اندرکاران دبیرخانه و انتخاب آثار هم به این قسمت کار توجه کرده بودند.

کاویانی درباره حضور استعدادهای جدید در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «کتابِ سلام» بیان کرد: بعضی از نویسنده‌ها را به‌شخصه نمی‌شناختم؛ اما بعضی از نویسنده‌ها هم از استادان بودند و قبلاً هم کارهایی از این قبیل داشتند؛ البته ناگفته نماند که تعداد نویسنده‌های بااستعداد جدید بسیار زیاد بود.

داور چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتابِ سلام» از پیشرفت‌های داستان‌نویسی در حوزه کودک و نوجوان گفت: متأسفانه در چهاردهمین دوره جشنواره نسبت‌به گذشته شاهد پیشرفتی در حوزه کودک و نوجوان نبودیم. با توجه به آثاری که با آن مواجه بودم باید بگویم به عقیده من لذت‌بردن از اثر و ایجاد هیجان در آن، به‌خاطر اینکه مخاطب حس هم‌ذات‌پنداری داشته باشد، کم بود؛ چرا که مخاطب امروز تحت‌تأثیر عوامل مختلفی از هنرها قرار دارد که همین باعث می‌شود فاصله‌ای بین اثر مکتوب و اثر صوتی و تصویری ایجاد شود؛ اما آثار از نظر محتوا و مفاهیم پیشرفت داشتند و برای جذب مخاطب و تحت‌تأثیر قراردادن آن نیاز به آموزش داریم.

کاویانی درباره اطلاع‌رسانی این جشنواره گفت: به نظر می‌رسد برای برگزاری جشنواره بین‌المللی «کتابِ سلام» باید اطلاع‌رسانی درستی انجام شود. مخاطب من جشنواره را نشناخت؛ او که مقصر نیست بلکه باید جشنواره شناسانده شود آن هم جشنواره‌ای در این سطح که این‌قدر آماده است و از افراد بسیار حرفه‌ای تشکیل شده است. متأسفانه اطلاع‌رسانی آن طوری که باید باشد، نبود. تا زمانی که ما به مخاطب اطلاع ندهیم، او ما را نمی‌شناسد و مسلماً انتخابش تغییر می‌کند. این جشنواره خیلی جای کار داشت که به مخاطب شناسانده شود.

وی در پایان گفت: علی باباجانی، دبیر این دوره از جشنواره با جان و دل زحمت می‌کشید و دوست دارم آن‌طوری که شایسته اوست، از او تشکر شود.

اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتابِ سلام» پنجشنبه (۱۴ دی‌ماه ۱۴۰۲) در قم برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط