شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
توسعه کتابخانه‌های عمومی همدان در حال پیگیری است/ افزایش ۵ هزار مترمربعی سرانه کتابخانه‌

همدان - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه توسعه کتابخانه‌های عمومی استان در حال پیگیری است، گفت: تاکنون پنج هزار و ۲۳ مترمربع سرانه کتابخانه‌های عمومی همدان افزایش یافته است.

عاطفه زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۸ کتابخانه عمومی در استان همدان فعالیت می‌کند که ۱۰۷ باب آن نهادی و ۱۱ باب به صورت مستقل و مشارکتی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعداد کتابخانه‌های عمومی در ابتدای دولت سیزدهم ۱۱۵ باب بوده است افزود: از این تعداد ۷۰ باب کتابخانه شهری، ۴۷ باب کتابخانه روستایی و یک باب سیار شهری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان همدان ۴۸ هزار و ۱۷ متر مربع است، گفت: این میزان در ابتدای دولت سیزدهم ۴۵ هزار و ۸۷۱ متر مربع بود.

وی اضافه کرد: یک میلیون و ۴۹۶ هزار و ۷۴۰ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی در دسترس اعضا قرار دارد و سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸۶ جلد است.

عضویت بیش از ۸۰ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی

زارعی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ هزار و ۵۰۰ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که ۴‌.۵۷ درصد جمعیت را شامل می‌شود عنوان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم تعداد اعضای کتابخانه‌ها ۲۹ هزار و ۸۸۷ نفر بود.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون پنج هزار و ۲۳ متر مربع به زیربنای کتابخانه‌های عمومی افزوده شده است، افزود: بر این اساس توسعه کتابخانه شهید مطهری در فامنین، ساخت کتابخانه برکت مهر ماماهان در فامنین، بهره‌برداری از کتابخانه شهید مظاهری مریانج پس از ۱۴ سال وقفه، راه‌اندازی سالن مطالعه آرمان با همکاری بخش خصوصی، تعمیر و بهسازی کتابخانه آیت‌الله بهاری شهر بهار و بازسازی کتابخانه فجر صالح‌آباد شهرستان بهار انجام شده است.

زارعی به بازسازی کتابخانه شهید مدنی تویسرکان اشاره کرد و گفت: احداث کتابخانه قلمچی با همکاری بنیاد قلمچی و استفاده از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان در روستای عبدالرحیم شهرستان همدان، احداث کتابخانه بینش پاسارگاد روستای اشترمل شهرستان تویسرکان و ساخت کتابخانه گلستان کتاب روستای توچغاز شهرستان ملایر از دیگر پروژه‌های انجام شده است.

وی از پروژه‌های در دست اقدام نیز به تکمیل و تجهیز کتابخانه روستایی آیت‌الله ربانی شاهنجرین در شهرستان درگزین اشاره کرد و افزود: احداث کتابخانه شهید مسعودی پور شهرستان ملایر، بازسازی و تکمیل کتابخانه عمومی شهر زنگنه شهرستان ملایر، تکمیل، تعمیر و تجهیز کتابخانه مرکزی همدان، توسعه کتابخانه آیت‌الله بهاری (سالن آمفی تئاتر)، تکمیل، محوطه‌سازی و تجهیز کتابخانه روستای داق داق آباد کبودراهنگ و احداث کتابخانه عمومی روستای نگارخاتون با همکاری خیر در شهرستان فامنین از جمله این پروژه‌هاست.

وی تکمیل سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی شهدای گمنام، تکمیل، محوطه سازی و تجهیز کتابخانه روستای چنار سفلی شهرستان اسدآباد، تکمیل و توسعه کتابخانه شهید مطهری فامنین، احداث کتابخانه خیابان سعدی شهرستان ملایر، تکمیل و راه‌اندازی کتابخانه استاندارد اسدآباد، توسعه و نوسازی سالن آمفی تئاتر کتابخانه فجر صالح آباد بهار و توسعه و نوسازی کتابخانه امام حسن مجتبی مهاجران شهرستان بهار را دیگر پروژه‌ها دانست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان عنوان کرد: تکمیل و راه‌اندازی کتابخانه فاطمه‌الزهرا شهر آجین اسدآباد، ساخت کتابخانه روستایی ازوندره شهرستان کبودراهنگ و احداث کتابخانه شماره ۲ شهر درگزین از اقدامات در حال انجام توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان است.

وی به پیگیری احداث کتابخانه استاندارد (کتابخانه شهید هاشمی) در کبودراهنگ و کتابخانه روستای توانه در شهرستان نهاوند نیز اشاره کرد و گفت: احداث کتابخانه در روستای کوزره و دهپیاز توسط بانک عامل نیز در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها