شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
سر دراز قصه کتابخانه مرکزی ساری/ پروژه‌ای که ۱۴ ساله شد

مازندران-زمین کتابخانه مرکزی ساری که از سال ۸۷ واگذار و این پروژه در سال۹۰ کلنگ‌زنی شده اما پس از گذشت ۱۴ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): شهرداری ساری در سال ۸۷ قطعه زمینی به مساحت ۲هزار متر مربع را برای احداث کتابخانه مرکزی در مازندران اختصاص داد تا این پروژه که از مصوبات هیئت دولت وقت بود در مساحت هفت هزار متر مربع ساخته شود. زمینی که از نظر ارزش ریالی در یکی از بهترین نقاط مرکز استان قرار دارد. کتابخانه‌ای که بنا بر گفته مسئولان وقت باید در سه سال به بهره‌برداری می‌رسید اما با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در انتظار است تا شاید سال آینده به بهره‌برداری برسد.

پروژه کتابخانه مرکزی ساری دولت‌های دهم، یازدهم، دوازدهم و سیزدهم را از سر گذرانده و پنج وزیر ارشاد به خود دیده اما همه اینها باعث نشده این پروژه رنگ بهره‌برداری ببیند.

یکی از مطالبات همیشگی اهالی فرهنگ و هنر مازندران در دیدار با وزرای ارشاد و مسئولان مرتبط، بهره‌برداری از پروژه کتابخانه مرکزی ساری است اما تاکنون وعده‌ها بسیار بوده و منجر به اتمام این پروژه نشده است.

سر دراز قصه کتابخانه مرکزی ساری/ پروژه‌ای که ۱۴ ساله شد

احداث این پروژه در پنج طبقه پیش‌بینی شده که شامل زیرزمین، همکف، طبقه اول، دوم و سوم است. پذیرش مراجعان، فروشگاه، سالن انتظار، کافی‌نت، نشریات روز، نمایشگاه، سالن سمعی بصری، سالن‌های مطالعه گروهی و فردی، سالن کنفرانس، سالن اجتماعات با ظرفیت ۳۵۰ نفر در ۲ طبقه با ورودی‌های مستقل، مخازن نگهداری کتاب با ظرفیت ۸۰ هزار جلد، اتاق‌های پذیرایی و خدمات مهمانان، سالن نمایش و فضاهای جانبی آمفی‌تئاتر؛ اینها مشخصات پروژه کتابخانه مرکزی ساری است که در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درج شده است.

مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در سال ۹۷ پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۶۰ درصد اعلام کرده بود، پروژه‌ای که در آن مقطع ۹۰ میلیارد ریال برای پیشرفت ۶۰ درصدی هزینه شد و مابقی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل کتابخانه مرکزی هم ۱۹۵ میلیارد ریال برآورد کرده بودند.

اگرچه نگاه وزیر فرهنگ و ارشاد به پروژه کتابخانه مرکزی ساری، حاکی از نگاه حمایتی است و محمد مهدی اسماعیلی در سفر اخیر به مازندران از این پروژه بازدید کرد و قول اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی داد اما وزیر ارشاد در سفر سال قبل به مازندران وعده بهره‌برداری از این پروژه در سال ۱۴۰۲ را داده بود.

سر دراز قصه کتابخانه مرکزی ساری/ پروژه‌ای که ۱۴ ساله شد

این پروژه در سفر استانی دولت به مازندران در سال ۱۴۰۰ هم مورد توجه قرار گرفت و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد. اکنون در حالی که از نیمه سال ۱۴۰۲ عبور کرده‌ایم وعده اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی برای افتتاح ین پروژه در سال ۱۴۰۳ داده شده است.

به لحاظ اهمیت پروژه کتابخانه مرکزی ساری، در جریان سفر وزیر ارشاد به مازندران، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی هم از این پروژه بازدید کرده بود.

مهدی رمضانی در آن سفر، پروژه کتابخانه مرکزی ساری را از پروژه‌های اولویت‌دار اعلام کرد که زمان بهره‌برداری از آن طولانی شده اما با اراده‌ای که در دولت وجود دارد این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در آن سفر ابراز امیدواری کرد پروژه کتابخانه مرکزی ساری سال آینده افتتاح شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مهرماه امسال مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی هم از پروژه کتابخانه مرکزی ساری بازدید کرد.

محمدعلی میرزایی در آن سفر به ایبنا گفته بود: از بهترین اقداماتی که هم‌عرض ساخت و بهره‌برداری انجام می‌شود بحث منابع است، تاکنون در ۲ مرحله سهمیه کتاب کتابخانه مرکزی مازندران به استان اختصاص یافته و همکاران ما در استان فرآیند ثبت و فهرست‌نویسی منابع را در سامانه مدیریت سامان در حال انجام هستند.

در آذرماه و پس از بازدید وزیر ارشاد از این پروژه، مدیرکل توسعه کتابخانه‌های عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم از پروژه کتابخانه مرکزی ساری بازدید کرد و این بازدید را در راستای عمل به اجرای دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تکمیل پروژه‌های کتابخانه‌های مرکزی نیمه‌تمام عنوان کرد.

سر دراز قصه کتابخانه مرکزی ساری/ پروژه‌ای که ۱۴ ساله شد

اصغر گودرزی در این سفر به ایبنا گفته بود: در بازتعریف کتابخانه‌های مرکزی، نگاه ویژه به بخش نوجوانان داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایبنا در ساری، گفت: نگاه دولت سیزدهم، بهره‌برداری از کتابخانه‌های نیمه‌تمام است و شخص رئیس جمهور در زمینه تکمیل پروژه‌ها، دستور چهار بندی ابلاغ کرده که یک بند از آن مربوط به تکمیل کتابخانه‌های مرکزی است.

سکینه خاتون مهدیان‌پور با اشاره به نگاه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد به این پروژه، اظهار کرد: وزیر ارشاد در سفری که آذر ماه به مازندران داشت از پروژه کتابخانه مرکزی ساری بازدید کرد و وعده تخصیص اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی برای تکمیل و تجهیز این پروژه داد و اهالی فرهنگ و هنر را دلگرم کرد.

وی برای بهره‌برداری از این پروژه در سال آینده ابراز امیدواری کرد.

خلاصه اینکه پروژه کتابخانه مرکزی ساری بر خلاف شرایط جوی استان که کم باران بود، پاییز پر باری را پشت سر گذاشته است و مسئولان مختلفی از این پروژه بازدید کرده‌اند تا شاید این پروژه در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط