چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
کتابخانه مرکزی بندرعباس در فصل اعتبارات/ انتظارها ۱۵ ساله شد

هرمزگان - کتابخانه مرکزی بندرعباس پس از ۱۵ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، پروژه‌ای که لنگ اعتبارات است و متولیان امیدوار هستند با اختصاص اعتبارات، طرح را در سال آینده به بهره‌برداری برسانند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): استان هرمزگان با مساحت حدود ۶۸ هزار کیلومتر مربعی و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، در ۱۳ شهرستان، ۱۴ جزیره، ۲۳ شهر، ۳۳ بخش و ۷۱ دهستان و ۲ هزار و ۱۷۰ آبادی دارای سکنه، تنها از ۸۱ کتابخانه عمومی و مشارکتی برخوردار است.

احداث کتابخانه مرکزی بندرعباس در سفر دوم محمود احمدی نژاد به هرمزگان مورد تصویب قرار گرفت. زیربنای این کتابخانه هفت هزار متر مربع است و شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای احداث آن برای ساخت ۳ ساله در نظر گرفته شد.

عملیات احداث کتابخانه مرکزی بندرعباس از سال ۸۷ در زمینی به وسعت هفت هزار مترمربع در قالب پنج طبقه و بخش‌های کودک، هرمزگان شناسی، مخزن جامعه کتاب، نابینایان و ناشنوایان، پژوهشگران و محققین، نگهداری کودکان‌، سالن مطالعه و غیره در بوستان خلیج فارس (پارک جنگلی بندرعباس) آغاز شد و اکنون با گذشت بیش از ۱۵ سال هنوز به سرانجام نرسیده است.

عباس شاکری مدیر پروژه کتابخانه مرکزی بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، از واقعیت‌ها و ناگفته‌های کتابخانه مرکزی بندرعباس گفت و افزود: ما سومین پیمانکار این پروژه هستیم، دو پیمانکار دیگر با توجه به مشکلات متعدد نتوانسته‌اند کار را ادامه بدهند اما ما مصمم هستیم که کار را به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد: متاسفانه اعتبار نیست و پروژه نیمه فعال است. ما فقط با یک گچکار، یک مهندس و یک نگهبان کار می‌کنیم. الان بهترین فصل کار در بندرعباس است اما هیچگونه تزریق مالی نشده‌ایم علی رغم اینکه ما با فهرست بهای سال ۱۴۰۰ کار می‌کنیم هرچند طی این دو سال همه مصالح ۳ برابر گران‌تر شده است.

وی اضافه کرد: ساخت ابنیه تمام شده است. بخشی از لوله‌کشی انجام شده، سیم کشی، کابل کشی، تابلوهای برق و اتاق برق مانده است که به لحاظ سفارش، تأیید، ساخت و نصب، حداقل یک روند ۳ ماهه دارد. کارهای مکانیکی هم حدود ۲ طبقه انجام شده است. بخش دیگر کار هم که به علت کارهای تاسیساتی معطل مانده است، سقف کاذب است. همه وسایل مورد نیاز سقف کاذب را خریداری کرده و در زیر زمین کتابخانه انبار کرده‌ایم اما نصب آن مستلزم انجام کارهای تاسیساتی است. اگر حداقل ۵ میلیارد تومان دیگر تخصیص یابد، می‌توانیم بخشی از مصالح تاسیساتی را خریداری کنیم و کارگران را فراخوان بدهیم.

کتابخانه مرکزی بندرعباس در فصل اعتبارات/ انتظارها ۱۵ ساله شد

مدیر پروژه کتابخانه مرکزی بندرعباس با قدردانی از تلاش و پیگیری شبانه‌روزی فرشاد محمدی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان گفت: تا حالا چنین مدیر پای کاری ندیده بودم و با پیگیری او وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمد عبادی‌زاده امام‌جمعه و نماینده ولی فقیه در بندرعباس، مهدی دوستی استاندار هرمزگان، حبیب بهادری فرماندار بندرعباس و همه چهره‌های تصمیم ساز و مسئول را به محل این پروژه آورده است و همه هم وعده کرده‌اند که حمایت می‌کنند.

وزیر فرهنگ: کتابخانه مرکزی بندرعباس تا دهه فجر امسال افتتاح می‌شود

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سوم شهریورِ سال ۱۴۰۲ در حاشیه بازدید از کتابخانه مرکزی بندرعباس، در جمع خبرنگاران از استاندار هرمزگان بابت تلاش‌هایش برای تخصیص ۱۰۰ درصدی منابع مورد نیاز کتابخانه مرکزی تشکر کرد و گفت: «کتابخانه مرکزی بندرعباس نیازمندی‌هایی در بخش تجهیزات سرمایشی دارد که تلاش خواهیم کرد در تهران آن‌ها را تامین کنیم و تمام تلاش ما این است که این مجموعه آبرومند و در شأن مردم هرمزگان به بهره‌برداری برسد.»

وی با اشاره به اینکه این پروژه بیشترین اعتبارات را در استان دریافت کرده است، عنوان‌کرد: این پروژه اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون برای آن ۴۵ میلیارد تومان هزینه شده است و بحث‌های محوطه‌سازی نیز قرار است با دستور استاندار هرمزگان در اسرع وقت انجام شود.

وعده‌ای که محقق نشد

استاندار هرمزگان نیز در اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان، ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ با حضور معاونان، مدیر کل امور کتابخانه های عمومی استان و سایر اعضا، بر نهادینه کردن کتابخوانی تأکید کرد و گفت: کتابخانه مرکزی بندرعباس تا پایان سال تکمیل می‌شود.

مهدی دوستی دربخش سخت‌افزاری توسعه کتابخانه‌ها از تأمین اعتبار تکمیل کتابخانه مرکزی بندرعباس تا پایان سال خبرداد و آغاز تکمیل فاز اول کتابخانه هشتبندی و توسعه فضای کتابخانه شهرستان سیریک را مصوب کرد.

کتابخانه مرکزی بندرعباس در فصل اعتبارات/ انتظارها ۱۵ ساله شد

اما شوربختانه وعده دوستی محقق نشد و با وضعیت موجود امسال نیز شاهد گشایش این کتابخانه نخواهیم بود.

جلسه‌ای با قید فوریت با شهرداری بندرعباس برگزار و موضوع تعیین تکلیف شود

در این راستا جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ به ریاست «محسن خاکی نهاد»، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری هرمزگان برگزار شد.

وی در این نشست، گفت: ادبیات دولت مردمی ایران قوی، گفتمان امامین انقلاب است و با توجه به اینکه امامین انقلاب تاکیدات ویژه‌ای بر کتاب و کتابخوانی دارند باید فضای مناسبی برای ترویج این مهم ایجاد شود.

او با اشاره به تاخیر ۱۲ ساله در احداث کتابخانه‌ی مرکزی بندرعباس افزود: جلسه‌ای با قید فوریت با شهرداری بندرعباس برگزار و موضوع تعیین تکلیف شود.

هر چند معاون استاندار هرمزگان ۱۵ سال تاخیر در ساخت کتابخانه مرکزی را به ۱۲ سال تقلیل داد اما ظاهراً قید فوریت وی نیز دچار مرور زمان شده است.

دستورات ویژه دادگستری هرمزگان برای حل اتمام ساخت کتابخانه مرکزی

مجتبی قهرمانی رییس کل دادگستری هرمزگان، ۲۹ آبان ۱۴۰۲ در هفته کتاب و درجریان بازدید از کتابخانه اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای بندرعباس، دستورات ویژه برای حل تامین اعتباری احداث کتابخانه مرکزی بندرعباس صادر کرد.

دستورات ویژه رییس کل دادگستری هرمزگان، برای حل تأمین اعتباری احداث کتابخانه مرکزی بندرعباس نیز کارساز نبود و گشایشی حاصل نشد.

در صورت تحقق وعده‌ها می‌توانیم این فضا را در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسانیم

در عین حال فرشاد محمدی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان با بیان کمبود زیر ساخت کتابخانه‌ای در استان گفت: بخش زیادی از مردم هرمزگان به علت کمبود کتابخانه از دسترسی مستقیم به خدمات کتابخانه‌ای محروم هستند.

وی افزود: شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان هرمزگان با جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر از نظر تعداد کتابخانه‌ها از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و در حال حاضر فقط ۶ کتابخانه عمومی در سطح شهر بندرعباس فعال است‌.

او پروژه کتابخانه مرکزی بندرعباس را مهم‌ترین پروژه این اداره کل در استان دانست و گفت: کار ساخت کتابخانه مرکزی بندرعباس در ابعاد ۱۲ هزار متر مربع و با زیربنای ۷ هزار مترمربع مقرر بوده طی مدت ۳۶ ماه به بهره برداری برسد اما هنوز این مهم تحقق نیافته است.

کتابخانه مرکزی بندرعباس در فصل اعتبارات/ انتظارها ۱۵ ساله شد

محمدی با بیان اینکه بهره‌برداری از این کتابخانه می‌تواند سرانه کتابخانه‌ها در استان را به ۲ متر مربع افزایش دهد، تصریح‌کرد: در این مرکز بزرگ فرهنگی بالغ بر ۶۰ خدمت فرهنگی می‌توان ارائه کرد و از قابلیت‌های این کتابخانه برخورداری از فضای ویژه استارتاپ‌ها، کتابخانه‌های مخصوص ناشنوایان و نابینایان، رصدخانه، ساخت‌کده، پرینتر سه بعدی، وب کیوسک، بخش‌های کتاب‌های صوتی و دیجیتال، سینما کتاب، تالار رسانه و … است.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ همزمان با سفر ریاست جمهور به استان پروژه مذکور در لیست پروژه‌های مورد تایید هیئت دولت و مصوب سفر قرار گرفت و با تخصیص مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال، بخشی از عملیات عمرانی پروژه انجام شد اما با افزایش هزینه‌ها طی دو سال گذشته عملاً با تخصیص اعتبارات استانی امکان تکمیل پروژه وجود ندارد و نیازمند اعتبارات ملی است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان هرمزگان، مقرر شد که مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال از ردیف مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به منظور تهیه سیستم سرمایشی کتابخانه تخصیص یابد که در حال حاضر موضوع تخصیص اعتبار مذکور در حوزه طرح های عمرانی وزارت
نفت در حال پیگیری است ضمن اینکه از محل اعتبارات مختلف استانی نیز مبلغ ۲۱۰ میلیارد ریال به منظور تکمیل پروژه به تصویب رسیده است که بالغ بر ۵.۵ میلیارد تومان از آن تاکنون به پروژه تزریق شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان بیان‌کرد: ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار بنا بوده از محل آلایندگی صنایع به این طرح تخصیص پیدا کند که به دلیل وجود منع قانونی برای دریافت مستقیم اداره کل کتابخانه‌ها مصوب شده بود که از طریق شهرداری بندرعباس این انتقال وجه صورت پذیرد اما متاسفانه شهرداری تاکنون استنکاف کرده و همین امر نیز موجب ورود دستگاه قضایی و دستور ویژه به دادستان بندرعباس شده است.

فرشاد محمدی خاطرنشان‌کرد: با تخصیص اعتبارات تصویب شده برای این پروژه و عمل شهرداری بندرعباس به تعهدات با توجه به این‌که کتابخانه مرکزی بندرعباس ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد می‌توانیم این فضا را در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط