پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
بیرجند نماد شاخص فرهنگی ندارد/ عدم پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها

خراسان جنوبی- فرماندار بیرجند گفت: شهرستان بیرجند با وجود سابقه درخشان فرهنگی، فاقد نماد شاخص فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند، علی فاضلی‌فرد عصر پنجشنبه در پنجمین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند، اظهار داشت: عملاً برای معرفی و شناساندن فرهنگ بالای مردم بیرجند کاری نشده و هیچ نماد شاخص فرهنگی برای مسافران نداریم.

وی با تاکید بر پرداخت سهم نیم درصدی شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها، افزود: در شهرستان بیرجند ۱۲ کتابخانه فعال داریم که شهرداری باید با پرداخت به موقع سهم نیم درصدی خود به حفظ و نگهداری این مراکز کمک کند.

فاضلی‌فرد با بیان اینکه کتابخانه ها اعتبارات دولتی ندارند، افزود: اعتباراتی که به نهاد کتابخانه‌ها اختصاص می‌یابد صرف تامین کتاب می‌شود و اگر این سهم نیم درصدی تامین نشود، در واقع کارهای فرهنگی و امور کتابخانه ها معطل می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در چند ماه گذشته روند پرداخت سهم نیم درصدی توسط شهرداری بیرجند دچار مشکلاتی شده است، افزود: پیشنهاد می‌شود در چند ماه باقیمانده از سال جاری مبلغ مشخصی به صورت مرتب و علی‌الحساب به منظور رفع نیازهای کتابخانه‌های شهرستان توسط شهرداری بیرجند پرداخت شود.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه شهرستان بیرجند باید در زمینه امور فرهنگی نماد استان باشد، افزود: متاسفانه در حق فرهنگ بیرجند کاری نکرده‌ایم و باید این شهر فرهنگی را به درستی برای مهمانان و گردشگران معرفی کنیم.

فاضلی‌فرد با بیان اینکه شهر بیرجند در مقایسه با سایر شهرهای کشور از شاخص‌های خوب فرهنگی برخوردار است، افزود: بیرجند در فرهنگ از بسیاری از شهرهای کشور جلوتر است اما متاسفانه در کار فرهنگی پایین‌تر هستیم که برای تحقق کار فرهنگی همفکری و همکاری همه نهادها ضروری است.

وی ادامه داد: در خصوص پیشنهاد ایجاد دیوار مهربانی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح شهر نقاط پرتردد شناسایی و با همکاری نهادهای متولی اقدامات لازم اجرایی شود.

فاضلی‌فرد آشنایی و انس با کتاب را از اهداف مهم طرح دیوار مهربانی برشمرد و گفت: بحث فرهنگی اولویت اول ما است و انتظار داریم به عنوان پیشانی استان الگوی مناسبی ارائه دهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه در بیرجند ما شاخص‌های برتری داریم که به آن می‌بالیم، گفت: برای معرفی بیرجند به عنوان نامزد انتخاب پایتخت کتاب جمهوری اسلامی ایران باید کارهای فرهنگی بزرگی انجام دهیم.

ایجاد کافه کتاب در بیرجند

محمود حاجی با بیان اینکه دغدغه فرهنگی و ترویج کتابخوانی تنها مرتبط به این نهاد نیست و همه باید تلاش کنند، افزود: نهاد کتابخانه‌های استان برای ایجاد فضایی در قالب کافه کتاب آمادگی دارد تا در صورت همکاری شهرداری فضایی مناسب و دائمی برای این امر ایجاد شود.

وی با بیان اینکه از این فضا می‌توان برای پر کردن خلا جمعه بازار کتاب نیز بهره برد، افزود: در راستای ایجاد دیوار مهربانی هدف اصلی فضاسازی زیبا برای کتاب‌خوانی بدون واسطه مطرح است.

حاجی بیان داشت: با ایجاد دیوار مهربانی در سطح شهر می‌توان کتابخانه‌ای دائمی بدون واسطه و تعطیلی را برای دوستداران کتاب ایجاد کرد که این امر سبب می‌شود مردم به سمت و سوی کتابخوانی گرایش بیشتری پیدا کنند.

وی با بیان اینکه مردم باید با کتاب و کتابخوانی انس بگیرند، افزود: اگر می خواهیم فرهنگ مردم را بالا ببریم باید فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم.

حاجی با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان بیرجند ۳ پروژه فعال کتابخانه‌ای داریم، افزود: پروژه کتابخانه امیرآباد این شهرستان تا پایان سال تکمیل و در سال آینده تجهیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه کتابخانه حاجی‌آباد شهرستان بیرجند نیز با ۵۲۰ مترمربع زیربنا در حال حاضر بزرگترین کتابخانه فعلی این شهرستان به شمار می‌رود، افزود: امیدواریم این کتابخانه با تامین اعتبار مورد نیاز در سال آینده، تکمیل شود.

حاجی یادآور شد: در انجام فعالیت‌های فرهنگی آنچه در توان داشته‌ایم، انجام داده و انتظار داریم شهرداری نیز با پرداخت یه موقع و منظم ما را یاری کند.

در این نشست در خصوص تامین زمین ایجاد کتابخانه در شهرک امام علی (ع) بیرجند، رفع مشکل مکان کتابخانه خدیجه کبری شهرستان، ایجاد کافه و جمعه بازار کتاب، اختصاص فضای مناسب برای ایجاد دیوار مهربانی و … بحث و تبادل نظر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها