پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
جای رمان در ادبیات فارسی خالی است

زنجان- یک شاعر زنجانی گفت: شعر معاصر فارسی در بخش کلاسیک در ورطه تکرار و فترت ادبی است و جای رمان به شدت در ادبیات فارسی خالی است.

رضا قاسم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: من شعر را از زمانی که بسیار جوان بودم از اوایل سال ۷۰ شروع کردم و در حال حاضر حدود ۳۲ سال است که در این زمینه فعالیت دارم.

وی با اشاره به اینکه شعر از دیدگاه بنده ابزاری برنده برای کاستن از آلام روحی و روانی بشری است، اضافه کرد: شعر معاصر فارسی در بخش کلاسیک در ورطه تکرار و فترت ادبی است و جای رمان به شدت در ادبیات فارسی خالی است.

این شاعر زنجانی که به گفته خودش در سرودن اشعارش از مولوی، شهریار، فروغ، قیصر امین پور، حسین منزوی، ناظر شرفخانه‌ای الهام گرفته است، افزود: من معتقدم ادبیات امروز نباید مصنوعی باشد؛ همان چیزی باشد که ملک الشعرای بهار از دست آن شکایت و در مقالاتش نام برده است یا همان چیزی که حسین منزوی داد و فریاد از آن زده است.

قاسمپور افزود: به عقیده بنده خیلی از مسائل و حرف‌هاست که حافظ و سعدی لمس نکرده‌اند و ناچار، طعم شعر حال حاضر با طعم شاعر قرن هفتم و نهم و دوازدهم بسیار فرق خواهد داشت که اگر نداشته باشد، مشخص می‌شود که ما اهل ادبیات و شعر نیستیم.

یک شاعر زنجانی همچنین درباره انتخاب داستان کوتاه ترکی در جشنواره ملی «چشمه» گفت: در این جشنواره که ۶۲۵ اثر از کل کشور ارسال شده بود؛ داستان ترکی «ال مندن؛ اتک سندن» برنده شد.

این نویسنده گفت: داستان ترکی «ال مندن؛ اتک سندن» یک داستان واقعی به مربوط به اوایل انقلاب در شهر زنجان است و درباره زندگی نامه خودم نوشته شده است.

قاسمپور افزود: بخشی از داستان مربوط به دستکاری نمراتم در مدرسه است که به دور از چشم پدر و مادرم انجام می‌شد برای اینکه جایزه سفر مشهد را از خانواده بگیرم.

وی با اشاره به اینکه نوشتن زندگی نامه و شرح حال یادآور خاطرات خوب دوران کودکی و نوجوان افزود: به عقیده من علت ارتباط گرفتن مخاطب با این داستان همین واقعی بودن آن است.

رضا قاسمپور متولد ۱۳۴۹ زنجان و دانشجوی دکترای حقوق بین الملل است و از جمله تالیفات وی مجموعه شعر (یاکریم) سال ۱۳۸۹ انتشار سی دی منتخب اشعار سال ۱۳۹۰ شاعر، روزنامه نگار و فعال فرهنگی دبیر همایش استانی فضاهای مجازی مشاور رسانه ای استاندار سابق زنجان مدیر شهیدستان کرج است.

دبیر همایش استانی فضاهای مجازی مشاور رسانه ای استاندار سابق زنجان مدیر شهیدستان کرج از سوابق این شاعر زنجانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط