دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
مطالعه در سایه امن مسجد/ کتابخانه‌ای‎ که پاتوق فرهنگی شد

آذربایجان‌غربی _ کتابخانه مسجد آقا ابراهیم شهرستان خوی با داشتن ۶ هزار جلد کتاب، قرائت‌خانه فعال و اجرای طرح‌های ابتکاری همچون شنبه‌های کتاب به پاتوق فرهنگی کتابخوانی بچه‌های شهرستان تبدیل شده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با ورود جدی به عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی اقتصادی و اجرای طرح‌های متنوع در این عرصه ها توانسته‌اند منشأ جذب اقشار مختلف به مسجد و توسعه شبکه بچه‌های مسجد شوند.

در دین مبین اسلام برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار ویژه‌ای قائل شده و اهمیت کتابخوانی در دین اسلام به اندازه‌ای بالا است که معجزه پیامبر اکرم (ص) کتاب است و حتی با مطالعه در مورد تاریخ مسجد و کتابخانه به این نتیجه می‌رسیم که ایجاد کتابخانه‌ها در مساجد به سال‌های آغازین رسالت پیامبر (ص) و نزول قرآن برمی گردد و همچنین در متون دین اسلام درباره اهمیت و ارزش علم و دانش و کتابخوانی، آیات و روایات زیادی وجود دارد که حکایت از توجّه مسلمانان به چنین آموزه هایی است. و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مسئله کتاب و کتابخوانی و ترویج مطالعه در جامعه به ویژه در میان کودکان و نوجوانان است. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در دهه ۷۰ به منظور تربیت جوان مومن و مجاهد انقلابی تاسیس شدند و فلسفه وجودی این پایگاه‌ها با کتاب و کتابخوانی نیز عجین شده است.

از گذشته تاکنون قرائت خانه‌های کتابخانه‌های مساجد مملو از حضور جوانان برای مطالعه و آمادگی برای امتحانات و کنکور بود و امروز نیز برخی از مساجد زنده و پویا هستند و همچنان به وظایف خودشان همانند قبل عمل می‌کنند.

در استان آذربایجان غربی بیش از یک هزار و ۳۰۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد فعال است و یکی از کانون‌های فعال که ابتکارات متناسب با فضا و ظرفیت مساجد آن برکات بسیار داشته، کانون فرهنگی هنری «ثارالله» در شهرستان خوی است که در کنار فعالیت‌های متنوع، ورودی جدی به مسئله کتاب و کتابخوانی دارد.

مطالعه در سایه امن مسجد/ کتابخانه‌ای‎ که پاتوق فرهنگی شد

یوسف ضیافتی، مدیر کانون فرهنگی و هنری «ثارالله» شهرستان خوی به خبرنگار ایبنا گفت: موضوع کتاب در جوامع و نقش اثرگذار مساجد در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اهمیت زیادی دارد و مساجد بهترین مکان برای فهمیدن، خواندن، معرفت افزایی و بصیرت هستند.

وی افزود: به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران، سرانه مطالعه در هر اجتماعی بیانگر توسعه فرهنگی در آن جامعه به شمار می‌رود و از همین‌رو، ترویج فرهنگ مطالعه همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران فرهنگی در جوامع مختلف در نظر گرفته شده است. در شهرستان خوی نیز این مسئولین فرهنگی این دغدغه را دارند.

ضیافتی ادامه داد: کتابخانه مسجد آقا ابراهیم شهرستان خوی در مناسبت‌هایی همچون هفته وحدت، دهه فجر، هفته دفاع مقدس، هفته کتاب و تمام مناسبت‌های ملی و مذهبی به بهانه‌های مختلف با حضور بیشتر نوجوانان مسابقات کتابخوانی برگزار می‌کند و خوشبختانه کودکان و نوجوانان اعضای اصلی انون فرهنگی و هنری «ثارالله» شهرستان خوی در تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستند.

مطالعه در سایه امن مسجد/ کتابخانه‌ای‎ که پاتوق فرهنگی شد

مدیر کانون فرهنگی و هنری «ثارالله» شهرستان خوی افزود: قرار گرفتن کتابخانه در مساجد فرصتی برای ارتباط با کتاب است و از این طریق می‌توان نیاز افرادی که به دنبال مطالعه هستند و به هر دلیلی به کتاب دسترسی ندارند، برآورده کرد و کتابخانه‌های مساجد بستر مناسبی برای فعالیت بیشتردر مساجد به شمار می‌آید و از آنجایی که بیشتر کتابخانه‌ها در کنار مساجد قرار دارند، می‌توانند زمینه ساز اقامه نماز و ارتباط با مسجد شود.

وی گفت: مخزن کتابخانه در حسینیه مسجد آقا ابراهیم به متراژ ۱۰۰ متر و سالن مطالعه به متراژ ۹۰ متر است و بیش از ۶ هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف علمی، مذهبی، داستان و آموزشی در اختیار اعضای کانون فرهنگی و هنری ثارالله مسجد است.

کتابخانه‌های مساجد یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها برای جذب جوانان به مساجد است

ضیافتی ادامه داد: کتابخانه‌های مساجد می‌تواند با نیروهای جوان داوطلب و با انگیزه مسجدی اداره شود که این امر باعث کاهش بعضی هزینه‌ها و ایجاد فضایی با ایده‌های جدید شود و در نتیجه توسعه کتابخانه‌های مسجدی راحت‌تر انجام می‌شود و با توجه به حرمت و قداست مساجد امکان وجود کتاب‌های نامناسب در کتابخانه مسجد وجود ندارد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری «ثارالله» شهرستان خوی افزود: کودکان سرمایه‌های جامعه هستند و با توجه به پیشرفت فضای مجازی در بین کودکان و نوجوانان می‌توان در مساجد با اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه کتاب جایگاه کتابخوانی را در بین این قشر تبیین کرد و کتابخوانی را باید جزو عادات خودمان قرار دهیم و به فرزندانمان هم از کودکی عادت بدهیم کتاب بخوانند.

نبود فضای مطاله برای بانوان مسجدی

وی با بیان اینکه در کانون فرهنگی و هنری ثارالله شهرستان خوی بیش از ۳۵۰ عضو فعال هستند، گفت: تمام کتاب‌ها در دسترس اعضای مسجدی هستند و شرایط عضویت در کتابخانه نیز در حال برنامه‌ریزی است که انشالله اعلام خواهد شد و با توجه به اینکه کتابخانه مسجد تازه تاسیس بوده ولی در ۹ دی نیز افتتاح رسمی خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه نقش کتاب را باید در زندگی‌ها پررنگ‌تر کرد و به ویژه کودکان و نوجوانان را با این حوزه آشنا کنیم که همین امر باعث می‌شود آینده آن‌ها تضمین شود، ادامه داد: حمایت از کانون‌های مساجد ارتباط مستقیم با جذب اعضا و توانمندی آن‌ها در اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری دارد که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری «ثارالله» شهرستان خوی بیان کرد: مطالعه در دوران کودکی و نوجوانی یکی از عناصر اصلی و تأثیرگذار در شکل‌گیری شخصیت است و آشنا کردن این نسل با کتاب و کتاب خوانی تأثیر بسزایی در رشد و تکامل ابعاد شخصیتی آنان دارد و نقش کانون‌های فرهنگی و هنری در این حوزه بی‌بدیل است و می‌توانند با راهکارهای مختلف نوجوانان را در این راستا آموزش و سوق دهند.

مطالعه در سایه امن مسجد/ کتابخانه‌ای‎ که پاتوق فرهنگی شد

مدیر کانون فرهنگی و هنری «ثارالله» شهرستان خوی کمبود فضای مطالعه برای آقایان و نبود فضا برای خانم‌ها و کتاب‌های درسی را از جمله مشکلات کتابخانه مسجد آقا ابراهیم عنوان کرد.

ضیافتی اجرای هیئت دانش‌آموزی را روزهای چهارشنبه بعداز نماز مغرب، اجرای هیات هفتگی پیشکسوتان پنجشنبه‌ها بعداز نماز، جلسه هفتگی دعای پرفیض ندبه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسن‌زاده، مدیر حوزه علمیه نمازی و ولی نوروزی و با مداحی جواد طبقی روزهای زوج، بعد از نماز مغرب، اجرای طرح تلاوت نور و اهدای ثواب آیات تلاوت شده به روح مطهر شهدای مسجد روزهای سه شنبه، دعای توسل روزهای پنج شنبه، سالن فوتسال برای نوجوانان را از دیگر فعالیت‌های کانون فرهنگی و هنری ثارالله مسجد آقا ابراهیم شهرستان خوی عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها