جمعه ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
روستاییانی که عاشق مطالعه هستند/ کتابخانه روستا خانه اهالی شد

البرز - اهالی روستای کردان در استان البرز مردمانی باصفا و علاقه‌مند به مطالعه هستند و کتابخانه روستا را خانه دومشان می‌دانند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): الهه جنانی کتابدار کتابخانه عمومی شهدای کُردان در بخش کوهسار از توابع شهرستان ساوجبلاغ است. در کارنامه وی رابط فرهنگی برگزیده سال ۱۴۰۲ نیز به چشم می‌خورد.

جنانی یکی از خواسته‌های مردم روستای کُردان را داشتن کتابخانه عنوان کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در کرج، گفت: روستای کُردان مردمانی باصفا و علاقه‌مند به مطالعه دارد.

وی با اشاره به اینکه عشق و علاقه اهالی روستا به کتاب به وی شوق و انگیزه فراوانی داده است، ادامه داد: به صورت رو در رو با مردم ارتباط برقرار می‌کنم و تبلیغ کتابخانه را انجام می‌دهم.

روستاییانی که عاشق مطالعه هستند/ کتابخانه روستا خانه اهالی شد

اشتیاق اهالی روستا برای مطالعه و کتابخوانی

وی که کتابدار نمونه کشوری است، اضافه کرد: از همان نخستین روزهایی که به عنوان کتابدار در کتابخانه شهدای کُردان مشغول به کار شدم تلاش کردم علی‌رغم انجام کارهای معمول، با ایجاد انگیزه فضای کتابخانه را مهیای حضور کودکان و نوجوانان کنم.

جنانی که خود اهل روستای کُردان است، گفت: برگزاری کلاس‌های فوق برنامه همچون قرآن، شاهنامه‌خوانی، نمایشنامه‌خوانی، نقاشی و کارگاه‌های مختلف برای آموزش همچون خلاقیت و مهارت پیش از دبستان و همراهی دهیاری و شورای روستا، پایگاه بسیج و آموزش و پرورش ارتباط مؤثری را بین مردم و کتابخانه شهدای کُردان ایجاد کرد و کم‌کم فضای کتابخانه پُر شد از اشتیاق اهالی روستا برای مطالعه و کتابخوانی و همه این موارد روز به روز انگیزه افزایش خدمات به اعضا و مردم را در من بیشتر کرد.

روستاییانی که عاشق مطالعه هستند/ کتابخانه روستا خانه اهالی شد

کتابخانه روستای کُردان ۶۳۰ نفر عضو دارد

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افزود: ایجاد حس رقابت و بهتر شدن همیشه در افراد انگیزه‌ها را افزایش می‌دهد و برگزاری برنامه‌های فرهنگی همچون جشنواره کتابخوانی رضوی و پویش‌های متعدد کتابخانه را پویا کرده است و استقبال کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان از این برنامه‌های فرهنگی موجب افزایش تردد به کتابخانه و شور مطالعه در مردم روستا شده است. هم اکنون کتابخانه ۶۳۰ نفر عضو فعال دارد که ۳۰۰ نفر آنان از اعضای کودک و نوجوان هستند.

کتابدار کتابخانه عمومی شهدای کُردان همچنین بیان کرد: کتابخانه را جزئی از خودم می‌دانم؛ من و کتابخانه به هم هویتی جدا نشدنی دادیم، کتابخانه را خانه دوم خودم و اعضا را فرزندان و اقوام خودم می‌دانم و برای شاداب‌سازی کتابخانه روستای خودم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنم.

روستاییانی که عاشق مطالعه هستند/ کتابخانه روستا خانه اهالی شد

کتابخانه ۹۰۰۰ جلد کتاب دارد

جنانی با بیان اینکه در این کتابخانه نزدیک به ۹ هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف وجود دارد، افزود: ابتدا نگاهم به کتابداری این بود که کتابی را به اعضا امانت می‌دهم و کتاب‌های برگشتی را در قفسه‌های خود می‌گذارم اما الان دنیای من با خواندن کتاب‌های کتابخانه تغییر کرده و معتقدم کتابدار باید به همه کتاب‌ها واقف باشد تا راهنمای خوبی برای مراجعه کنندگان به‌خصوص نوجوانان و جوانان باشد که بیش از هر کسی به مطالعه در جامعه امروز نیاز دارند.

جنانی ضمن تقدیر از توجه ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تلاش‌های کتابداران در مناطق کمتر برخوردار بیان کرد: معتقدم لحاظ کردن رضایت خداوند و داشتن اخلاق خوش نه در کتابداری که در هر کاری می‌تواند ما را به موفقیت برساند و هیچ‌وقت به فعالیت در محدوده کتابخانه بسنده نکرده‌ام. علاوه بر اینکه از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ عصر در کتابخانه حضور دارم با حضور در اماکن عمومی تلاش می‌کنم کتاب را به دست مردم رسانده و به مطالعه تشویق‌شان کنم و معتقدم مأموریت من در این کتابخانه روستایی و رسالتم تشویق بچه‌هایی است که آرزویشان داشتن کتابخانه بوده است و می‌خواهم نسل آینده روستا همچون نسل خود ما حسرت نداشتن کتابخانه را نداشته باشد و آینده کشورم روشن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها