سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
خاستگاه‌های انقلاب روسیه/ ده روزی که جهان را لرزاند

انقلاب 1917 روسیه شاید مهم‌ترین واقعه سیاسی قرن بیستم بود که طنین‌های آن همچنان در قرن بیست‌ویکم به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «خاستگاه‌های انقلاب روسیه؛ (۱۸۶۱-۱۹۱۷)» تالیف آلن وود و ترجمه مجید صادق‌زاده حمایتی از سوی نشر ثالث منتشر شد.

انقلاب ۱۹۱۷ روسیه شاید مهم‌ترین واقعه سیاسی قرن بیستم بود که طنین‌های آن همچنان در قرن بیست‌ویکم به گوش می‌رسد. جان رید، روزنامه‌نگار آمریکایی که این انقلاب را به چشم دیده بود، حوادث آن دوره را در اثر معروفی به نام «ده روزی که جهان را لرزاند» حکایت کرده است. لرزه‌ها و پس‌لرزه‌های آن آشوب هنوز هم تداوم دارد. یک قرن پس از این واقعه، هنوز هم اثرات مستقیم و غیرمستقیم امواج روسیه ۱۹۱۷ بر مسائل سیاسی، اقتصادی، ایدئولوژیک، دیپلماتیک و نظامی جهان حس می‌شود.

از زمان پایان جنگ سرد و به ویژه پیرو وقایع یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویورک و واشینگتن، شاید بتوان گفت دلمشغولی‌ها و مسائل رهبران کنونی جهان متفاوت از مسائلی است که ذهن نیاکانشان را در انتهای قرن پیش به خود مشغول کرده بود. با این حال، ارزیابی علل، روند و نتایج انقلاب روسیه نه تنها موضوع تاریخی جالبی است، بلکه مسئله‌ای است که برای درک آگاهانه جهان سیاسی که در آن زندگی می‌کنیم اهمیت اساسی دارد؛ جهانی که اتحاد جماهیر شوروی (دولت و جامعه مولود آن انقلاب) نقش مهمی در آن بازی کرده است.

در این کتاب، ریشه‌ها و روند انقلاب روسیه از آزادی سرف‌های روسیه در ۱۸۶۱ تا تصرف قدرت سیاسی توسط بلشویک‌ها و تاسیس اولین حکومت اتحاد جماهیر شوروی در اکتبر ۱۹۱۷ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کتاب «خاستگاه‌های انقلاب روسیه؛ (۱۸۶۱-۱۹۱۷)» تالیف آلن وود و ترجمه مجید صادق‌زاده حمایتی در ۱۳۷ صفحه با قیمت ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی نشر ثالث منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها