چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
تکمیل کتابخانه درجه یک دورود سرانه فضای مطالعه این شهر را ۲ برابر می‌کند

لرستان - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: تکمیل پروژه کتابخانه درجه یک دورود سرانه فضای مطالعه در این شهر را دو برابر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در دورود، سیدسجاد راستخانه روز چهارشنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی و کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان دورود با اشاره به بیانیه ۱۶۰ نفر از نمایندگان مجلس در حمایت از فعالیت‌های حوزه کتاب، در سی و یکمین دوره هفته کتاب گفت: دولت و مجلس به حوزه کتاب و کتابخوانی نگاه ویژه‌ای دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان با بیان اینکه رئیس جمهور در جلسه هیات وزیران بر تامین اعتبارات کتابخانه‌های مرکزی تاکید داشتند، افزود: در دولت سیزدهم رقم خوردن اتفاقات خوبی در زمینه رشد و ارتقای شاخص‌های کتاب و کتابخوانی را شاهد هستیم.

تکمیل کتابخانه درجه یک دورود سرانه فضای مطالعه این شهر را ۲ برابر می‌کندوی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه کتابخوانی گفت: بنا داریم کتابخانه درجه یک شهرستان دورود در دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد.

راستخانه با بیان اینکه استاندارد جهانی سرانه کتابخانه‌ها به ازای هر ۱۰۰ نفر، هشت مترمربع است، افزود: در شهرستان دورود به ازای هر ۱۰۰ نفر کمتر از یک مترمربع زیربنای کتابخانه‌ای وجود دارد که با افتتاح و بهره‌برداری از کتابخانه درجه یک این شهرستان، متراژ کتابخانه‌ها و سرانه کتابخانه‌ای دو برابر خواهد شد.

راستخانه با اشاره به اینکه نسل جدید کتابخانه‌ها فقط معطوف به سالن مطالعه و امانت کتاب نیستند و خدمات ویژه‌ای همچون بخش‌های نابینایان، ناشنوانیان، بخش کودک را ارئه می‌دهند، افزود: کتابخانه درجه یک شهرستان دورود نیز این ظرفیت را خواهد داشت‌.

وی با اشاره به پیگیری‌های مدیران شهرستان و مصمم بودن مجری طرح برای تکمیل پروژه گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این طرح، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ساختمان تحویل نهاد کتابخانه‌ها شود و سپس مراحل تجهیز پروژه آغاز شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در مورد ساخت کتابخانه چالانچولان گفت: با توجه به اینکه کتابخانه‌های عمومی تجهیز و پیگیری پروژه‌ها را عهده‌دار هستند، در صورت ساخت این کتابخانه تجهیز و تامین نیروی مورد نیاز کتابخانه انجام خواهد شد.

تکمیل کتابخانه درجه یک دورود سرانه فضای مطالعه این شهر را ۲ برابر می‌کند

کتاب و کتابخوانی در صدر شاخص‌های فرهنگی قرار دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این نشست با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی در صدر شاخص‌های فرهنگی قرار دارد، افزود: اگر فرهنگ کتاب و کتابخوانی تقویت شود آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

اعظم روانشاد با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرستان دورود گفت: تلاش می‌کنیم در راستای این جلسات هم افزایی فرهنگی افزایش پیدا کند و شاخص‌های فرهنگی توسعه پیدا کنند.

روانشاد گفت: اگر تخصیص‌های لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای پروژه کتابخانه دورود صورت پذیرد تلاش می‌کنیم تا پایان سال این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

توسعه برنامه‌های کتابخوانی در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان قرار دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه توسعه برنامه‌های کتابخوانی همچون طرح‌های پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در روستاهای شهرستان دورود لازم است ظرفیت‌های فرهنگی شناسایی و ثبت شوند.

ایده‌های مردمی حوزه ترویج کتابخوانی حمایت می‌شوند

روانشاد با تاکید بر دریافت ایده‌های مردمی در حوزه‌های ترویج کتاب و کتابخوانی گفت: حمایت از اقدام‌های انجام‌شده، پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی از جمله مزایایی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این طرح‌ها صورت خواهد گرفت.

دبیرخانه‌های ترویج کتابخوانی در شهرستان‌ها ایجاد شود

وی با تاکید بر اینکه دبیرخانه ترویج کتاب و کتابخوانی با محوریت شهرداری، فرمانداری، اداره کتابخانه‌ها و فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شود، افزود: لازم است اقدامات مشترک در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی انجام شود و برنامه‌های این حوزه ثبت شوند.

تکمیل کتابخانه درجه یک دورود سرانه فضای مطالعه این شهر را ۲ برابر می‌کند

اتوبوس‌های شهری برای راه‌اندازی کتابخانه سیار در اختیار انجمن درود قرار خواهد گرفت

شهردار دورود با بیان اینکه المان‌های متناسب با حوزه فرهنگ و کتابخوانی در چند نقطه از شهر نصب شده است، افزود: آمادگی انجام هر اقدامی در حوزه گسترش فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه شهروندی را داریم.

غلام حاجیوند افزود: با توجه به اینکه مناطق را نمی‌توانیم به کتابخانه‌ها بیاوریم آمادگی داریم با برآوردهای کارشناسی اتوبوس‌هایی را در اختیار انجمن قرار دهیم که پس از تجهیز در هر منطقه‌ای به صورت سیار به شهروندان خدمات کتابخانه‌ای ارائه شود.

تکمیل کتابخانه درجه یک دورود سرانه فضای مطالعه این شهر را ۲ برابر می‌کندبهره‌برداری از کتابخانه درجه یک دورود از مطالبات مردم شهرستان است

فرماندار دورود در بخش دیگری از این جلسه یکی از مطالبات مردم شهرستان را بهره‌برداری از کتابخانه درجه یک دورود عنوان کرد و افزود: بخش اعظمی از چالش‌های شهری ناشی از نبود زیرساخت‌های کتابخانه‌ای است که با افتتاح این کتابخانه تحول بزرگی در موضوعات فرهنگی در شهرستان صورت خواهد گرفت.

شهر چالانچولان با ۱۳ هزار نفر جمعیت کتابخانه ندارد

سید مصطفی موسوی با بیان اینکه شهر چالانچولان با حدود ۱۳ هزار نفر جمعیت کتابخانه ندارد، افزود: شهرداری این شهر زمینی به مساحت ۲۵۰ متر برای این منظور اختصاص داده که در نوع خود اقدام بسیار ارزشمندی است.

فرماندار دورود با بیان اینکه اقدامات لازم برای الحاق ماده ۲۳ این زمین صورت خواهد گرفت، افزود: مراحل پیگیری تامین اعتبار پس از انجام مطالعات و الحاق ماده ۲۳ نیز انجام خواهد شد.

نام‌گذاری یک میدان یا خیابان به نام کتاب در دورود در دستور کار قرار گیرد

وی با بیان اینکه شهرداران می‌توانند در حوزه ترویج کتابخوانی موثر واقع شوند، افزود: نام‌گذاری یک میدان یا خیابان نیز علاوه بر المان‌های موجود در شهر در دستور کار قرار بگیرد.

تشکیل دبیرخانه مشترک ترویج کتابخوانی به دبیری فرمانداری، راه‌اندازی کتابخانه سیار با اولویت مناطق حاشیه‌ای شهر، انجام مطالعات طرح کتابخانه چالانچولان، از جمله مصوبات این جلسه بود.

تکمیل کتابخانه درجه یک دورود سرانه فضای مطالعه این شهر را ۲ برابر می‌کند

پس از این جلسه مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و کتابخانه‌های عمومی لرستان با همراهی اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی دورود از پروژه کتابخانه درجه یک دورود بازدید کردند و پس از آن با امام جمعه شهرستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

تکمیل کتابخانه درجه یک دورود سرانه فضای مطالعه این شهر را ۲ برابر می‌کند

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مجیدلک IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    عجب 😎😎😎😎
    • انصاری IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
      واقعا حس میکنم ومشهود هم هست که فرماندار محترم درعرصه های مختلف وردو میکنه وکارهای موثری منجمله همین کتابخانه وصدها مورد دیگر نمود این عرض بنده هستش،خداوند ازایشون قبول کنه وخسته نباشند
  • مریم ساکی IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    چرا شهر چالانچولان با ۱۳ هزار نفر جمعیت کتابخانه ندارد؟ مسئولان فکری به حال این شهر بکنند لطفا میتواند کمک بزرگی برای توسعه فرهنگی باشد. دانش آموزان زیادی دارد این شهر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها