چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
«جُنگ‌نامه کریم» روایت دغدغه‌های نوجوانان در زمان انقلاب است

نویسنده کتاب طنز «جُنگ‌نامه کریم» که به تازگی منتشر شده است، درباره شخصیت نوجوان این اثر گفت: کریم نماد نوجوان و جوان ایرانی است که خروجی انقلاب اسلامی است.

اکبر صحرایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: من کار نوشتن طنز برای کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس را از سال‌ها قبل با کتاب «خمپاره خواب‌آلود» آغاز کردم. این کار که وارد بازار نشر شد مخاطبان خوبی را به من معرفی کرد و نشان داد که زبان طنز می‌تواند در انتقال مفاهیم دفاع مقدس و حتی موضوعات اخلاقی و دینی به نوجوانان تأثیر خوبی داشته باشد. بر همین مبنا مجموعه داستان هفت جلدی «دار و دسته دارعلی» در مهرک سوره مهر به چاپ رسید.

نویسنده «دلشوره شیرین» بیان کرد: نهایتاً به ذهنم رسید که از مجموع این فعالیت‌ها کار متفاوت دیگری نگارش کنم تا بتواند لایه‌های دیگری از اتفاقات ۳۰-۴۰ سال اخیر ایران مخصوصاً از زمان انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس و اتفاقات اخیر را برای نوجوانان روایت کند. تصمیم گرفتم این داستان‌ها در یک کتاب جمع شوند تا نوجوانان بتوانند کلیتی را برداشت کنند.

او با اشاره به اینکه داستان‌های «جُنگ‌نامه کریم» به یکدیگر پیوسته هستند، گفت: داستان‌های این مجموعه به یکدیگر پیوسته هستند و خواننده می‌تواند داستان را از هر کجای کتاب انتخاب کند و بخواند؛ اما در مجموع با خوانش این مجموعه که سه دفتر است به کلیتی از اتفاقات انقلاب و دفاع مقدس و نقش نوجوانان در آن پی می‌برد.

صحرایی درباره داستان این کتاب بیان کرد: «جُنگ‌نامه کریم» روایتی از دغدغه‌های یک نوجوان به نام کریم است که طی اتفاقی وارد حوادث انقلاب و حتی زندانی می‌شود. در زندان دو سه سال بزرگ می‌شود. پس از خروج از زندان و آغاز دوران دفاع مقدس، جوانی کریم نیز با شروع جنگ همراه می‌شود. این داستان در سه دفتر روایت شده است که دفتر اول وقایع انقلاب است و دو دفتر دیگر وقایع شروع و پایان جنگ است. در این سال‌ها برای کریم اتفاقاتی رخ می‌دهد که شخصیت او به بالندگی و به تکامل و رشد می‌رسد.

نویسنده «سنگر علاف‌ها» در پاسخ به این پرسش که «شخصیت کریم چطور در ذهن شما ساخته و پرداخته شد؟» توضیح داد: کریم نماد نوجوان و جوان ایرانی است که خروجی انقلاب اسلامی است. شاید کریم خود نویسنده باشد یا هر یک از جوانانی که نیروی محرک انقلاب بودند و پس از آن در جنگ از کشور دفاع کردند. داستان دو لایه دارد؛ یکی شخصیت خود کریم که میوه انقلاب است و لایه بعد داستان امثال همین کریم است که انقلاب را چندین سال سرپا نگه داشتند و اکنون به استقلال رسیده است.

«جُنگ‌نامه کریم» روایت دغدغه‌های نوجوانان در زمان انقلاب است

در جلد کتاب، کلمه «جنگ» با ضمه و فتحه و کسره نوشته شده است، صحرایی در رابطه با این موضوع توضیح داد: در عنوان کتاب «جَنگ‌نامه» به معنای حماسی در نظر گرفته شده است. از طرفی جِنگ به اصطلاح شیرازی‌ها به اوج آفتاب گفته می‌شود. چون کتاب لایه‌های طنزی دارد من به عمد این سه اصطلاح را در عنوان کتاب قرار دادم.

این نویسنده در پایان درباره لحن طنز کتاب عنوان کرد: ساختار «جُنگ‌نامه کریم» بر طنز استوار است. در مقدمه این کتاب که کریم در آنجا خود را معرفی می‌کند، می‌گوید که «به تبع فردوسی که «شاهنامه» نوشته است من نیز «جنگ‌نامه کریم» را نوشته‌ام و…» و خودش را معرفی می‌کند. شروع طنزآمیز مقدمه کتاب خواننده را آماده می‌کند که با یک داستان طنز مواجه است. تمام داستان‌ها نیز چاشنی طنز دارند و رویدادی مانند جنگ و اتفاقات خشن را در بستر طنز روایت می‌کنند.

کتاب «جُنگ‌نامه کریم» نوشته اکبر صحرایی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها